Sorulara Dön
Bu soruya yönlendirilmiş başka bir sorudan geldiniz: Evrimi öğrenmeye nereden başlamalıyım ?

Evrimi öğrenmeye nasıl başlamalıyım?

Biyoloji bilgim de çok zayif. Ne yapacağim? Okuyarak oğrenmek istiyorum evrimi. Lutfen biyoloji ve evrim konusunda sifir birine nasil bir yol izlemesi gerektiğine yardimci olun.
Orijinal Soru: Evrimi öğrenmek için hangi kitapları okumak gerekir?

Her şeyden önce, buradaki yazımızda bu konuyu detaylıca işliyoruz ve bolca kitap tavsiyesinde bulunuyoruz. Ama burada da olması bakımından, bu sorunun cevabını iki aşamada inceleyeyim:

Bilimin içinden olmayan insanlar için bilimi öğrenmenin en kolay yolu, popüler bilim kitaplarını okumaktır. Bir diğer deyişle, herhangi bir kitapçının "Bilim" köşesindeki kitaplara göz atmaktır. Bu kitaplar genelde çok kolay anlaşılır olacaklardır; ancak konuya tam hakim olmanızı asla sağlayamazlar, size sadece arkadaşlarınızla yemek sırasında sohbet edebileceğiniz kadar evrim ve bilim öğretirler. Dolayısıyla o kitapların tamamını okuyup ezberleseniz bile, öğrenecekleriniz akademik düzeye epey yaklaşsa da, tam olarak erişemeyecektir. Yine de bu kitapların bir listesi için buraya bakabilirsiniz.

Bu Reklamı Kapat

İkinci aşama ise ders kitapları ve makaleleri okumaktır. Bugüne kadar evrimsel biyolojiyi farklı yönleriyle ele alan yüz binlerce makale yayınlanmıştır. Bunların hepsini okumanız olanaksızdır elbette; ancak bunlar size işin gerçek "bilim" tarafını net bir şekilde gösterecek, akademi içerisinde evrimin nasıl tartışması olmayan bir doğa yasası olduğunuzu anlamanızı sağlayacaktır. Yani makaleler, işin "bilim" tarafını öğrenmenin nihai noktasıdır. Ancak bu konuda, eğer ki makaleler çok ağır geliyorsa ya da makalelere erişim şansınız yoksa, bir diğer yöntem ders kitaplarına bakmanızdır. Bununla ilgili "köşebaşı kitapları" olarak nitelendirebileceğimiz kitapları da o listede bulabilirsiniz.

Yusra Aslan
Yusra Aslan Biyoloji Bölüm Öğrencisi
Orijinal Soru: Evrimi öğrenmeye nasıl ve nereden başlamalıyım?

Eğer bu konuda neredeyse 0 olduğunu düşünüyorsan, istersen evrim ağacının ea akademi yazı dizilerinden başlayabilirsin. Bu sırada ve sonrasında aklına gelen konular hakkında ayrıca güvenli bilim sitelerinden mümkün olduğunca araştırmalarını yapabilirsin. Bu söylediklerim oldukça iyi bir temel atmana yardımcı olacaktır ama şunu da belirtmem gerekir ki çok ufak bir temel olacaktır bu. Bu aşamada bırakman yanlış fikirlere saplanmana dahi sebep olabilir. O yüzden kesinlikle bundan sonra bolca kitap okumalısın. Soruda belirttiğin gibi makale de okuyabilirsin fakat bu aşamada yeterli bilgi kapasitesine erişmiş olmayacağın için bu konuda zorlanabilirsin. Video konusuna gelecek olursak hem görsel hem işitsel olduğu için konu üzerine gelişimine katkı sağlayacaktır fakat bu noktada izlediğin videoların bilim karşıtı olmadığına dikkat etmeni rica ediyorum senden. Çünkü takdir edersin ki çok büyük bir bilgi kirliliği var. O yüzden bu aşamada en iyi ve en güvenli kaynaklarımızdan olan kitaba yönlendiriyorum seni. Bunun için aşağıya bıraktığım linkte yine okuyabileceğin kitapları bulabilirsin. Şimdiden kolay gelsin diyor ve başarılar diliyorum :)

1. Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı Kitap Tavsiyeleri: Evrim Öğrenmek İçin Hangi Kitapları Okumalısınız?. (5 Ocak 2021). Alındığı Tarih: 5 Ocak 2021. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
Barış Kaan Ok
Barış Kaan Ok Öğrenci
Orijinal Soru: Evrimi öğrenmeye nereden başlamalıyım ?

Ernst Mayr'ın What Evolution Is? kitabı çok güzeldir tavsiye ederim. Richard Dawkins ve Stephen Jay Gould'un kitapları da güzel ve akıcıdır. Türkçe kaynak olarak bu sitenin de kurucusu olan Çağrı Mert Bakırcı'nın Evrim Kuramı ve Mekanizmaları kitabı ve Evrim Ağacı'nın kolektif ürünü olan Evrenin Karanlığında Evrimin Işığı kitapları yararlıdır.

Kaan Kanara
Kaan Kanara Lise Öğrencisi

İlk olarak evrim ağacındaki yazı dizilerinden "Evrime Giriş" konulu yazıları okuyabilirsin. İstersen Tüm biyoloji alanındaki yazı dizilerini de okuyabilirsin. Evrim hakkında videolar belgeseller arayarak bulabilirsin.

• Kitap önerilerine gelecek olursak;
  • Gen Bencildir - Richard Dawkins
  • İnsanın Türeyişi - Charles Darwin
  • Türlerin Kökeni - Charles Darwin
  • Evrim Kuramı ve Mekanizmaları, Çağrı Mert Bakırcı
  • Evrenin Karanlığında Evrimin Işığı, Çağrı Mert Bakırcı
  • Ataların Hikayesi, Richard Dawkins
  • Tanrı Yanılgısı, Richard Dawkins
  • Kör Saatçi - Richard Dawkins
  • Sapiens: Hayvanlardan Tanrılara İnsan Türünün Kısa Bir Tarihi
  • Homo Deus: Yarının Kısa Bir Tarihi

...ve daha fazlasını araştırarak bulabilirsiniz ama bunlar şuan yeterlidir diye düşünüyorum :)

Bu Reklamı Kapat

Eğer cevabınıza yardımcı olduysa fotoğrafın altındaki yukarı ok tuşuna basarak ve teşekkür butonuna basarak bana destek olabilirsiniz. Bilim ile kalın...

1. Yazar Yok. D&Amp;R. (15 Mart 2020). Alındığı Tarih: 15 Mart 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  2. Yazar Yok. Kitapyurdu . (15 Mart 2020). Alındığı Tarih: 15 Mart 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  3. Yazar Yok. Bkm. (15 Mart 2020). Alındığı Tarih: 15 Mart 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Damla Şahin
Damla Şahin Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni

Bazı sitelerden kitapların pdf'ini indirebilirsiniz. Örneğin "Türlerin Kökeni" kitabının pdf'ini bulabileceğiniz siteyi kaynak kısmına ekleyeceğim. Oradan kitap araştırması yapabilirsiniz. Tabi ki sadece kitap okumak zorunda değilsiniz. Konuyla ilgili araştırma yazıları ve makaleler de okuyabilirsiniz.

Bu Reklamı Kapat