Sorulara Dön
Hilal Badoğlu
Üye

Evrim her zaman çeşitliğe mi yol açmaktadır?

Mesela bir böcek grubuna böcek ilacı verilmesiyle aradan geçen sürede böcek ilacına dirençli böceklerin üreyerek sayısını arttırması görülür dirençsizler elenir ve yok olur. En sonunda dirençsiz hiç böcek kalmazken dirençli böcekler üremeye devam etmektedir. Bu durumda başta dirençli ve dirençsiz diyebileceğimiz iki tür böcek varken son durumda sadece dirençlilerin kalması çeşitliliği azaltmış oluyorsa evrim (bu durum için) çeşitliliği azaltabilir de diyebilir miyiz?
Yusra Aslan
Üniversite Öğrencisi

Dirençli ve dirençsiz olarak adlandırdığınız böcek türleri farklı türler değildir. Verilen ilaçlara karşı direnç gösteren özelliklere sahip bir grup böcek ve bu ilaçlara karşı direnç gösteremeyen bir grup böcek vardır. Yani tür adımızın "x" olduğunu varsayarsak, dirençli olan grup "y" dir diyemeyiz. Dirençli olan grup da dirençsiz olan grup da "x" türündendir. Direnci düşük olan grup ilaca karşı yenilip geriye dirençli grup kaldığında daha dirençli özelliklere sahip böcekler seçilmiş olur fakat bu demek değildir ki bir sonraki nesilde aynı şekilde dirençli nesiller doğacaktır çünkü; dirençli olan grup da dirençsiz olan grubun genlerini taşıyabilir. Bu bir süreçtir ve uzun bir zaman gerektirir. Bu bahsettiğimiz de tek bir özelliktir, çeşitlilik adına konuşmamız için çok fazla gen parametresi gereklidir. Bu değişimler de mikro ve makro evrim adı altında aksine tür çeşitliliği için olumludur.

(Doğal seçilim mekanizması, bu şekilde işleyerek uyum sağlamada (adaptasyonda) başarılı olamayan bireylerin kalıtsal özelliklerinin popülasyondan ayıklanarak sonraki kuşaklara aktarılmasını önlemiş olur. Öte yandan uyum konusunda daha başarılı olan bireylerin kalıtsal özelliklerinin gelecek kuşaklara daha etkin olarak aktarılmasını sağlar. Sonuçta popülasyon, uyum sağlamada başarılı olan bireylerden oluşmuş olacaktır. Gerekli zaman verildiğinde bu pasif işlem adaptasyonlar ve türleşme, uyumsal açılım ile sonuçlanabilir.)

Tüm Reklamları Kapat