Sorulara Dön

Evrenin yaşının 13’8 milyar olsuğunu neredeyse herkes kabul etmişken,biz nasıl oluyor da 13,8 milyar ışık yılından daha uzak yerleri gözlemliyoruz?

Evrendeki en hızlı şey ışık ise bizden en uzak olan şey maksimum 13’8 milyar ışık yılı mesafede olması gerekmez mi? Evrenin genişleme hızı ışık hızını geçiyor diye cevap vereceklere de 2. Sorum o zaman biz orayı nasıl gözlemliyoruz. O noktadan sonra fotonlar bize ulaşamaz diye biliyorum.
Koralp Erin
Astrofizik meraklısı...

Evrenin yaşı, birden fazla bağımsız araştırma sonucu ortaya çıkmış yaklaşık sonuçtur. Planck uydusunun 2015 verilerine göre evrenin yaşı 13,799 milyar yıl olduğu hesaplanmıştır. Diğer bütün deney ve gözlemler de bu rakama yakın sonuç vermektedir. Doğal olarak bu veriyi görmezden gelemeyiz.

Diğer yandan, evren oluştuğundan beri hızla genişlemektedir. Evrenin genişleme hızı; 1 milyon ışık yılında yaklaşık 20 km civarıdır. Yani birbirinden 1 milyon ışık yılı uzakta olan iki cisim birbirlerinden saniyede 20 km hızla uzaklaşır. Bu genişleme kozmik bir genişlemedir, evrenin her yeri, yani kendisi genişler. Birbirinden daha uzak cisimler ise, daha hızlı uzaklaşır. Örneğin 100 milyon ışık yılı uzaklıktaki iki cisim, birbirinden saniyede 2000 km hızla uzaklaşır.

Tüm Reklamları Kapat

Buna göre aralarında, 15 milyar ışık yılı gibi bir mesafe bulunan iki cisim birbirinden ışık hızında uzaklaşır. Evrenin başlangıcından bu güne kadar genişleyen evren böylelikle devasa bir boyuta ulaşmıştır. Çapı yaklaşık 93 milyar ışık yılı olan bir kürenin tam merkezinde bulunuyoruz. Aslında evren, 93 milyar ışık yılından çok daha büyük ama bu mesafeden sonraki cisimlerin ışığı henüz bize ulaşmadı veya hiç ulaşmayacak. Çünkü fotonlar da enerji kaybediyor. Belli bir mesafeden sonra bizim için karanlık.

Şimdi soruna gelecek olursak; evren 13,8 milyar yaşında ama bu süre boyunca çok hızlı genişledi ve 93 milyar ışık yılı çapına ulaştı. Bazı astrofizikçilere göre (hesaplanmış verilere ve WMAP sonuçlarına göre) evren 93 milyar ışık yılından yaklaşık 250 kat daha büyük olmalı. Aynı zamanda, gözlemlenebilir evren, evrendeki her noktada farklıdır. Örneğin Andromeda galaksisinin gözlemlenebilir evreni bizimkinden farklıdır, gerçi çoğu ortak olmasına rağmen onların bizden, bizim de onlardan 2,2 milyon ışık yılı mesafelik, daha farklı bir gözlemlenebilir evreni vardır.

b polat
Elektronik Mühendisi

Evrendeki yaş ve mesafe ışık hızı ile ölçüldüğü için bu konular çok kafa karıştırıcı oluyor.

Büyük patlamadan 42 milyon yıl sonra yola çıkmış olan ışık bize ancak ulaşıyor.

13.8 milyar yıl ışık yılı geçmiştedeki ışık, (mikrodalga dalga boyuna dönüşmüş halde) henüz bize olaşıyor. Ama bu ışık yoluna çıktığında evrenin yaşı henüz 42 milyondu. Yani biz şu anda evrenin yaklaşık 13.8 milyar yıl geçmişini görüyoruz.

Eğer evren gelişlemeseydi

Eğer evren genişlemese sorunda yaptığın itiraz doğruydu ama evren gelişlediği için, Normalde 13.8 milyar yıl uzakta olması gereken yer çok daha uzakta (şu anda 46 milyar ışık yılı uzakta).

Burada[1] videodan çok detaylı anlatımını izleyebilirsin.

1. www.youtube.com. If The Universe Is Only 14 Billion Years Old, How Can It Be 92 Billion Light Years Wide?. Alındığı Tarih: 28 Temmuz 2022. Alındığı Yer: www.youtube.com | Arşiv Bağlantısı
Sorulara Dön
Dünyada Yaşam Olduğu Ne Kadar Uzaktan Anlaşılıyor?
Spiderman Gerçek Olabilir mi?
"Kütle" Diye Bir Şey Gerçekten Var mı?
Tırnaklarınız Ne İşe Yarıyor?
Çocuk Kral: Tutankhamun'un Laneti Gerçek Olabilir mi?