Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Evrenin başka bir köşesindeki bir nesnenin şuanı bizim geleceğimiz ile aynı anda yaşanıyor olması geleceğimizin çoktan yaşandığını göstermez mi?

Yani çoktan yaşanmış şeyleri yaşıyoruz bizim için gelecek olabilir başkası için geçmiş.

Sizin kastettiğiniz şeyin temel sebebi ışıktır.

Zamanın akışı bulunduğunuz mekana göre değişmekte fakat orayla burasının zaman akışı aynı olamaz çünkü bulunulan mekandaki kütlelerin miktarı birbirinden farklıdır. Tabii bunu gözle görülür şekilde ve pratikte gözlemleyebilmek için herhangi bir karadeliğin olay ufkundan geçmemiz lazım. O da şu an imkansızdır.

Peki neden geçmişi görürüz?

Her şeyin bir hızı olduğu gibi fotonların da bir hızı vardır fakat bu hız o kadar hayal edilemez ki evrende ulaşılabilecek en yüksek hızdır. Bir nevi evrenin hız limitidir ışık hızı. Bu hıza rağmen bizden onlarca ışık yılı ötedeki bir yıldız patlasa dahi bize onlarca yıl yaydığı ışık gelmeye devam eder çünkü gelen ışık zaten onun onlarca yıl önceki -geçmişteki- halidir. Yani bir nevi geçmişe bakıyoruz. Aynı şey Güneş için bile geçerlidir. Yörüngesinde olduğumuz yıldızdan gelen bir foton gözümüze ancak sekiz saniyede ulaşabiliyor.

Aynı şekilde sizin dediğiniz de bu olayın bir sonucudur. Aslında arada çok bir zaman farkı olmasa bile siz oradan gelen bir ışık geç geldiği için kendinizi gelecekte yaşıyor gibi görebilir ve hissedebilirsiniz fakat belki o baktığınız yer artık orada yoktur bile.

Dünya'dan görülebilecek Süpernova 1987A patlamasının görüntüsü
Khosann

Puan Ver

“Tüm medeniyetler için iki olasılık vardır: Ya uzaya gidecekler, ya yok olacaklar.”