Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Evrenin anlaşılmasında fizik biliminin katkısı hakkında ne düşünüyorsunuz?

108 görüntülenme
Teşekkür
Hatırla
Takip

Merhaba :)

Fizik, temelde Evren olaylarının incelenmesidir.

Fizik 5 harfli bir kelimedir ancak çok geniş bir etki alanına sahiptir.

Çevrenizde olup biten her şey fizik yasalarına içindedir.

Size bazı günlük yaşam örnekleri vereyim:

1.Elektrik ve Elektromanyetizma:

• Elektriksiz hayat günümüz dünyasında mümkün değil. Fizik kanunlarına içindedir.
  • Elektrik Jeneratörleri gibi cihazlar Elektromanyetizma kullanıyor.

2.Akışkanlar mekaniği :

• Günlük amaç için suya ihtiyacınız var. Suyun akışı ister borulardan ister açık akış olsun, Akışkanlar Mekaniği dediğimiz fizik dalı tarafından yönetilir.
  • Aracın aerodinamiği de kendi yasalarına tabidir.
  • Nesnenin belirli bir sıvıda yüzüp yüzmeyeceği veya batacağı hakkında size bilgi verir.
  • Hava akışı (fan gibi harici bir kaynak kullanmak doğal)
  • Vücudunuzdaki kan akışı.
  • Böylece sıvılar nereden gelirse gelsin, akışkanlar mekaniği devreye girer.
  • Termodinamik ve Isı Transferi:
  • Buhar türbini, gaz türbini, su türbini veya başka herhangi bir tür olsun, elektrik üretmek için kullanılan türbinlerin tümü, termodinamiğin temel yasalarına tabidir.
  • Klima, Buzdolabı gibi cihazlar da termodinamik yasalarının uygulamalarıdır.
  • Bir bardağa soğuk su döktüğünüzde, dış yüzeyi ıslanır, bu, Isı Transferi Kanunları tarafından yönetilen buharların yoğunlaşmasıdır.
  • Gayzerleri soğuk günlerde kullanırsınız, bu ısı transferidir.
  • Bir sıvıyı soğutmak için buz kullanmak ısı transferini içerir.
  • Her tür otomobil motoru termodinamik yasalarını uygulamaktadır.

Klasik mekanik :

• Katı cisimlerin hareketinin incelenmesi.
  • Bir vücudun farklı koşullarda ne kadar kuvvet hissedeceği klasik mekanik kullanılarak hesaplanabilir.
  • Tüm hareket türleri klasik mekanik kullanılarak yorumlanabilir.
  • Sürtünmenin çeşitli hareketler üzerindeki etkisi.
  • İki cisim çarpışırsa birbirlerine ne kadar kuvvet uygulayacaklarını.
  • Yerçekiminin etkisi.
  • Bir yay nasıl çalışır?

Dalgalar ve özellikleri:

• Ses dalgaları hakkında size bilgi verir: hızı ve farklı koşulların dalga üzerindeki etkileri.
  • Işık dalgası (hem dalga hem de parçacık olarak ikili doğaya sahip olmasına rağmen)

Bunlara ek olarak, günlük hayatta çok daha fazla uygulamaya sahip birk çok fizik dalı vardır :)

Fizik yavaş yavaş her şeyin teorisine doğru ilerliyor..

Modellerle çalıştığımız ve bunlar tanımı gereği gerçekliğin soyutlamaları olduğundan, bir model asla kusursuz olmayaz. Yine de genel anlayışın kaynağı olarak, etrafımızdaki evrende gözlemlediğimiz çeşitli mekanizmaların işleyişini açıklamaya yeterlidirler.

Yapılması en zor şeylerden biri doğru soruları sormaktır.

Ptolemaik sistem, 'gezegenler nasıl hareket eder' sorusuna bir cevap verdi ve cevap oldukça karmaşıktı. Zamanla, daha az karmaşık ve gözlemleri destekleyen bir modelle değiştirildi.

Modern teorilerin kusurları olacak mı? Elbette.

Önceki modellerle aynı kusurları içerecekler mi? Bizim için 'sıradan insanlar' böyle görünecek. Pek çok bilim insanı için bu, formüllerden ve modellerden, gerçekliğin soyutlamalarından bahsettiğimizi anladıkları için doğru olmayacak. Ve bu, 'bilim adamlarının' doğrudan sorumlu olduğu yaşlılıktan çok farklıdır. Akran değerlendirmesi gibi mekanizmalar, belirli önyargı / körlük hala mümkün olsa da, ciddi hataları önlemeye de yardımcı olur.

Benim sınırlı anlayışımla, genel görelilik ve kuantum mekaniği hakkındaki teoriler şu anda gözlemlediğimiz şekilde 'gerçekliği' tanımlamak için en iyi modelleri sağlıyor.

Bu teorilerin ne kadar ilerlediğine bir örnek vermek gerekirse.

Güçlü teleskoplarla gece gökyüzünde şöyle bir şey gözlemlenebilir:

ESA / Hubble & NASA [Public domain]
Wikimedia Commons aracılığıyla

Tüm doğa bilimlerinin yaptığı gibi, fizik mevcut rahat yaşamlarımıza yardımcı oldu. Liste uzun. Bilmenizi isterim ki, maddi yaşamınızı bu kadar konforlu hale getiren her küçük şey (içinde oturduğunuz dikkatlice tasarlanmış sandalye dahil) fizik olmadan mümkün olamazdı..

175 görüntülenme
Teşekkür

“Hayvanların insanlar gibi duyguları olduğunu düşünmek uzunca bir süre bilimsel bir tabu olmuştur. Ancak bunu yapmazsak, hem onlarda, hem de kendimizde olan temel gerçekleri kaçırabiliriz.”