Bu Reklamı Kapat
Sorulara Dön
Evren neyin içine genişliyor?
Bu soru kafamı çok kurcalıyor: Evren genişliyor ama, neyin içine doğru genişliyor? Evren genişleyen bir şey ise, Evren'in içinde genişlediği şey ne?
Bu Reklamı Kapat
Tolga Cimen
Tolga Cimen tolga cimen

merhabalar dostlarım benım kafam bıraz mıkro evren teorısıne yatkın yanı benım dusucem tamamen farklı ama otekı mıkroevrencıler gıbı de dıldır bence orada buyuk bı evrenın daha kucuk bı evren arasındakı en kucuk parcacıklar sonderece hareketlıve 1 sanıye evrenın bu yaanındaysa otekı saynıye otekı yanında olabılecek parcacıkların ve evrenın genısleme hızı ısık hızından daha hızlı oldugu ıcın hıc goremeyecegımız vede gorursekte gozlerımızın algılayamayacagı hızda baska bı evrenın orada parccalanmıs halde bulunacagımızı dusunuyorum cunku bu parcacıklar elektrondan daha kucuk olduguna ınanıyorum ve vucudunuz anında elektron boyutunda parcalanır ve rasgele sonzuz evrenlere yayılır olacagını dusunuyorum bu da benım teorım benzer teorı dunyanın hıc bır yerınde bulamazsınız. yanı bıraz bilim hayal gucune ac bu da benım hayal gücüm

Ege Özmeral
Ege Özmeral ODTÜ Fizik öğrencisi

Cevap: Hiçbir şeyin içerisinde. Çünkü genişleyen şey Evren’in içindeki bir madde değil Evren’in kendisidir. Bu cevap insanlara yeterli ve sezgilere uygun gelmez çünkü günlük hayatta da alıştığımız üzere bir şeyin genişlemesi o şeyin genişlemesi için bir alan, dolayısıyla uzay olmasını gerektirir ancak uzayın kendisi için böyle bir şey geçerli değildir. Evren’in hiçbir şeyin içerisinde olmadığı halde genişlemesinin sezgilerimize ters gelmesinin sebebi Evren’in kendisini günlük hayatta gördüğümüz herhangi bir nesne gibi dışarıdan bakarak düşünmemizdir. Halbuki Evren’in içerisinden bakarak düşünürsek sezgilerimize ters gelen hiçbir şey yoktur.

Şurada Büyük Patlama ile ilgili bir diğer soruyu yanıtlamıştım. Kendinizi oradaki sayfa analojisindeki iki boyutlu sayfa içerisinde yaşayan bir canlı olarak düşünürseniz Evren’in genişlemesi sezgilerinize ters gelmeyecektir fakat ne zaman kendinizi sayfanın dışından bakan bir gözlemci gibi düşünürseniz, o zaman sezgileriniz ile Evren’in genişlemesi arasında anlaşmazlık olacaktır. Buradaki sorun “Evren’e dışarıdan bakmak” kısmıdır çünkü Evren’e dışarıdan bakabilmek için öncelikle “dışarısı” olması gerekiyordur ancak yoktur çünkü Evren bütün uzayı kapsar. Evren’in dışarısı olmadığı için Evren’e dışarıdan baktığımızda onun nasıl gözükeceği sorusu da anlamsız kalır ve Evren’i dışarıdan değil de onun içerisinde yaşayan biri olarak genişlemeyi anlamaya çalışırsanız sezgisel olarak hiçbir güçlükle karşılaşmazsınız.

1. Yazar Yok. Curiosity. (05 June 2019). Alındığı Tarih: 05 June 2019. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  2. Yazar Yok. World Science Festival. (05 June 2019). Alındığı Tarih: 05 June 2019. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Mutlu Çatık
Mutlu Çatık 1. Nesil Yazar
Orijinal Soru: Evren nereye genişliyor?

Evren her şeydir. Evren haricinde bir de gözlemlenebilir evren vardır. Gözlemlenebilir evren, evrenin kendisinden çok daha küçüktür. Genişleyen kısım bizim gözlemlenebilir evrenimizdir. Gözlemlenebilir evrende tüm galaksiler birbirinden uzaklaşmaktadır. Böylece uzayın her yeri gerilir. Ancak, genişlediği bir merkezi ya da başka bir şeye doğru genişleyecek bir kenarı yoktur. Bunu anlayabilmek için evreni, bir balonun yüzeyi olarak düşünebilirsiniz. Balon şişerken yüzey genişler ve bu yüzeydeki her nokta, diğer noktalardan uzaklaşır (bu noktaları galaksiler gibi düşünebilirsiniz). Kısaca, evren genişlerken hiçbir şeye genişlemiyor.

1. Ashley Hamer. If The Universe Is Expanding, What Is It Expanding Into?. (08 February 2021). Alındığı Tarih: 08 February 2021. Alındığı Yer: Discovery | Arşiv Bağlantısı