Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Evren genişliyorsa samanyolu galaksisi ile andromeda galaksisi neden birbirlerine yaklaşıyorlar?

199 görüntülenme
Teşekkür (2)
Hatırla
Takip
Orijinal Soru: Evren genişliyorsa ve cisimler birbirinden uzaklaşıyorsa nasıl oluyor da 4.5 milyar yıl sonra andromeda galaksisiyle samanyolu galaksisi çarpışıyor?

Birbirinden uzaklaşanlar galaksi kümeleridir, galaksiler değil. Andromeda Galaksisi ile aynı galaksi kümesinde olduğumuz için ve kütleçekimi ile birbirimizi etkilediğimiz için doğal olarak birbirimizden uzaklaşmıyor, yakınlaşıyoruz.

Teşekkür (28)

• Yazar Yok. If The Universe Is Expanding, How Come Galaxies Collide?. (02 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 02 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı

Samanyolu ile Andromeda, yaklaşık 2000 tane galaksiye ev sahipliği yapan Virgo süper kümesinin bir üyesidir. Evren genişliyor da olsa, bizim galaksimiz ve Andromeda, bu süper kümenin kütle çekimine yakalanmış ve ona doğru sürüklenmektedir. Ne yazık ki, 4 milyar yıl sonra Andromeda ile yörüngelerimiz kesişecek.

122 görüntülenme
Teşekkür (1)

Kısa cevap: Kütleçekimi Sayesinde

Andromeda galaksisi, bizim Samanyolu galaksimizin de içinde yer aldığı Yerel Küme adı verilen bir galaksi kümesi içerisindedir. Ve bu Küme içerisindeki galaksiler birbirlerine kütleçekim kuvveti ile bağlıdırlar. Ve evrenin genişlemesi dediğimiz durumda bizden uzaklaşan şeyler uzak galaksiler ve diğer galaksi kümeleri. Yani kütleçekiminin etki edemediği uzaktaki cisimler. Ama Yerel Küme içerisindeki galaksiler birbirlerine Kütleçekim kuvveti ile bağlı oldukları için uzaklaşma böyle yakın cisimlerde gözlemlenmez.

144 görüntülenme
Teşekkür (2)

Olbers paradoksunun, ki aslında paradoks değildir, açıklamasında evrende yıldızların ve galaksilerin düzgün ve simetrik dağılmaması nedeniyle gökyüzünün karanlık göründüğünü söyleriz.Burada da Adromeda bizden saniyede 50 km hızla uzaklaşması gerekirken sn'de 300 km ile yaklaşmakta.Bunun nedeni de galaksilerin evrende düzgün dağılmamış olmaları.

183 görüntülenme
Teşekkür (3)

• Jim Al-Khalili. (2012). Paradoks. sf: 52.
Orijinal Soru: Evrenin genişlemesi sonucu galaksilerin arasındaki mesafe artmak zorunda değil mi? Nasıl olur da çarpışabilirler?

Bizi oluşturan molekülleri bir arada tutan güçlü ve elektromanyetik etkileşimlerin yanında, evrenin genişlemesi o kadar zayıf kalıyor ki, bunlar üzerinde bir etkiye sahip olamıyor. Evet evren genişlerken galaksiler birbirinden uzaklaşıyor fakat bu uzaklaşan galaksiler, çekimsel olarak bizden etkilenmeyecek kadar uzaktaki galaksiler. Evrende yer alan galaksilerin çoğu galaksi kümelerinde bir arada, öbeklenmiş bir biçimde bulunur. Hatta bu galaksi kümeleri de bir arada bulunarak, süper kümeleri oluşturur. Hal böyle olunca, genişlemenin etkisini iyi bir biçimde görebilmek için, bizden yeterince uzakta bulunan galaksilere bakmak gerekiyor. Andromeda ise bizim yerel galaksi grubumuzda yer alıyor ve bize oldukça yakın, zaten bu sebeple bize doğru yaklaşıyor, birbirimize çekimsel bir etkileşim uyguluyoruz. Bu yüzden evren genişledikçe galaksiler birbirinden uzaklaşır demek yerine, evren genişledikçe çekimsel etkileşimde bulunmayacak kadar birbirine uzak cisimler birbirinden uzaklaşır denmeli.

Kısacası; galaksiler birbirinden uzaklaşmazlar. Birbirlerinden uzaklaşanlar “galaksi kümeleri“dir. Andromeda, Samanyolu, Üçgen Gökadası ve onlarca cüce galaksinin meydana getirdiği bizim “yerel gökada grubumuz“daki galaksiler kütle çekim etkileriyle birbirine bağlıdır ve birbirlerinden uzaklaşmazlar. Bu durum, evrendeki tüm galaksi grupları için geçerlidir. grup içindeki galaksiler birbirlerinin kütleçekimsel etkileri nedeniyle zamanla uzaklaşabilir, yakınlaşabilir, çarpışabilir veya birbirlerinin yörüngelerine girebilirler. Ama kolay kolay ayrılmazlar. Ayrı olarak evrenin genişlemesi zamanı uzun bir süre olduğundan Samanyolu galaksisi ile sallıyorum 20 ışık yılı ötemizde bulunan bir galaksi birbirinden uzaklaşır doğru fakat bize daha yakın olanlar evrenin genişleme hızını geçtiği için birbirlerini çeker de diyebiliriz. Anlamadıysa şöyle düşün; evrenin genişleme hızına 100km diyelim arasında 200 km bulunan iki galaksi birbirinden uzaklaşırlar ama araların da 50 km bulunan iki galaksi evrenin genişleme hızını geçtiği için birbirlerine yaklaşır/çarpışır.

206 görüntülenme