Puan Ver

Entropi kavramı ile tanrının varlığını ispatlayabilir miyiz?

Entropi mühendisliklerin temeli olan termodinamik'te de bulunan ilginç bir konudur. Bu entropi şunu der; herşey ama herşey düzensizliğe gider, evren bile... Bu bilim insanlarınca onaylanmış bir durumdur. Şimdi asıl sorun şurada, evrenin düzensizliğe gittiği kanıtlanmış ise bir düzenden geldiği yani şans eseri değil de bir yaratıcı eli ile oluştuğu da kabul edilebilir mi?

Şafak Aşan 1

Entropi yasayıyla ilgili çok hoşuma giden bir teori Dan BROWN'ın ORİGİN yani başlangıç adlı kitabındaki teoridir ki okumadıysan mutlaka okumalısın. Teori der ki  yasa düzensizliğe itmek üzerine kurulı değildir. Yasanın amacı evrende herhangi bir yerde var olan toplu enerjiyi yaymak. Yani aslında enerjiyi düzene sokmak olarak adlandırılabilir. Kapak açılmadığında gazozun içinde sıkışmış toplu bir enerji vardır. Bu enerji seviyesi diğer yerlerdeki 'stabil' enerjiyle eşit değidir. Bu yüzden evren onu yayarak her şeyi normale yani düzene sokmak ister. Evrenin başlangıcında bir yerde sıkışmısş olan çook büyük bir enerji bu yüzden dağıtılmıştır. Tabii şunu unutmamak lazım ki ateist ve dindarların Tanrı'nın varlığını ve yokluğunu kanıtlamak için kulandıkları şeyler aynıdır. Evrenin başlangıcıda buna örnektir. Durum böyle iken sen neyi görmek istersen onu görürsün. Ama unutma inanca sahip tek varlık in sandır. Ve insan pek tabii inanmadanda yaşayabilir. Yani inanç sana sadece mental destek sağlar. Bir kitapta der ki ' İnsan kendine vermeye korktuğu ya da veremediği sorular için Tanrıyı yaatmıştır.'. Koca bir evrende tek başına olma düşüncesi bazılarını baya baya korkutuyorsa geliyorsa demek bu kadar din var :p

aslında bu olgu ile tam tersi yokluğunu anlayabiliriz;

İdealizm-Platon: Kökleri Platon’a kadar geri giden idealizm evrende şaşmaz bir düzen bulunduğunu öne sürer; bununla da kalmayıp bu düzenin zihnin eseri olduğunu savunur. Çünkü idealist anlayışta madde kendi başına düzen kazanamaz.

Ancak Platon'un ve Hegel'in yaşadığı dönemde bilinmeyen ancak günümüzde yasa olan Termodinamiğin 2. yasası bize şunu söyler

"Bir de buna ek olarak sen ne yaparsan yap, enerjinin ve kütlenin olduğu her yerde entropi (düzensizlik) mevcuttur ve sürekli olarak evrenin toplam entropisi artar." Yani bilindiği üzere evren sürekli daha düzensiz bir hal alıyor ve kaos hüküm sürüyor. İdealist anlayıştaki madde zaten düzen kazanmamıştır.

1. Boyut dergisi şahsıma ait yazılarım arasından alıntıdır
Puan Ver

evrende zamanin varligini neyle ispat edebiliriz? evren yaslanmaya basladiginda uzerinde hicbir yasamin barinamayacagi bi evreye geldiginde dahi zamanin varligini nasil ispat edebiliriz? entropi ile. eger duzensizlik artiyorsa hala zaman var ve ileri yonde akiyor demektir. yani burdan sunu cikarabiliriz; duzensizligin sifir oldugu yani tekillik durumunda yani big bang in bir an(!) oncesinde "zaman" yoktu. yani "duzen" dediginiz aslinda tekillik(singularity)ten baska bi sey degil. bu bilgi bize tanrinin varligini kanitlamaz.

Entropi kavramı diyalektik bakışı pekiştiren bir fizik yasası. Evrende her şey (tez) kendi zıttıyla (anti-tez) beraber bulunduğu için kendi devinimini yaşar ve yeni bir noktaya (sentez) ulaşır. Ancak bu mutlak bir başlangıç formundan, nihai bir bitiş noktasına ulaşma şeklinde algılanmamalıdır. Canlıların evrimini incelerken bahsedilen her bir "ara formun" aslında kendi yaşam aralığı içinde en sonuncu tür olması gibi. Şu an yaşayan her canlının da aslında "ara form" olması gibi aynı zamanda. Bildiğimiz evren yaklaşık 13.5 milyar yaşında ve kendi bünyesi içinde bunca zaman aralığı içinde,  mikro ve makro düzeyde kimisi her an, kimisi uzun aralıklarda sayısız düzen durumu değişiyor. O an için düzen olarak algılanan durum, aslında bir önceki düzenin kaos halinden doğuyor. Sonuç olarak entropi yasası evren için de geçerliyse, kolaya kaçıp mutlak bir yaratıcı nedeni göstermektense, bugün ki evrenin de geçmiş başka bir düzenin kaosundan doğmuş olabileceği fikri üzerinden ilerleyebiliriz.

Evrenin ve maddenin oluşumuyla ilgili şu bakışları da inceleyebilirsin: https://dar.vin/rBwe3

Puan Ver

iç sesim- hiç bir şey yokluktan var olamaz

iç sesim- doğru

iç sesim- o zaman bilmediğimiz bir güç veya bir tetikleyici bir şeyleri başlatan bir şey olmak zorunda yüce bir yaratıcı olmasa bile

iç sesim- doğru

iç sesim- ama o tetikleyen şey ve ya güç tanrı o da yoktan bir anda var olamaz onuda bir şeyin tetiklemesi lazım

iç sesim- ...

iç sesim ...

kısaca hiç bir şey tanrıya işaret etmez

“Bilimi, haklı olduğunuzu ispatlamak için kullanmamalısınız. Bilimi, haklı tarafta olmak için kullanmalısınız.”
Randall Munroe