Puan Ver
Puan Ver

Dünyaya carpan meteorlarin verecekleri zararlar nasil hesaplaniyor? Zaralarini gösteren bir skala var midir?

Yakinda zamanda rusya`ya düsen meteor icin hirosima`nin 20 kati dendi. Bu gibi örnekler de mevcut. Bunlar nasil hesaplanir? Bunlari söyleyen sklalar mevcut mudur? örn. 20 metre capinda bir meteor su kadar zarar verir vs. Cevaplar icin simdiden tesekkürler.

Öyle bir skala yok, hem olması da çok zor. Meteorlar çok çeşitli yapılarda olur. Çarpışmanın gücüne, meteorun atmosfere giriş açısından, hızına, yapısından, şekline kadar bir çok değişken etki eder.

Bilim adamaları, patlamanın merkezinden, etkisini kaybettiği alana kadar yaptığı ölçümleri, insanların daha kolay anlayabilmesi için örnekler ile açıklarlar. Hiroşima’ya atılan atom bombası 15 kilotonluk bir uranyum-235 bombasıydı. 140 bin kişiyi öldüren bu bomba, genelde büyük patlamalar için iyi örnektir. Eğer teknik olarak anlatılmaya kalkılırsa, patlamanın etkisi 4 gigajoule olarak ölçüldü denirse, insanlar, çıkan enerji miktarını kavramakta zorluk çekerler. En azından fizikçi dışındakiler…

Sadece dünyayı değil, güneş sistemimizdeki diğer çarpışmaları da gözlemliyoruz ve dünyada minyatür ölçekli testler yapıp, ne ile karşılaşacağımızı önceden tahmin etmeye çalışıyoruz.

Örneğin; çapı 8,5 km’den büyük ve Nikel-Demir-İridyum gibi ağır metallere sahip bir asteroid, çarpışma bölgesine bağlı olarak gezegendeki yaşamın %99’unu sonlandırabilir. Hızı saniyede 72km ve çapı 400 km’den büyük ağır metal içeren bir asteroid, dünya üzerindeki bütün okyanusları buharlaştıracak kinetik enerjiye sahiptir. Çapı 1800 km’den büyük (Ay’ın yaklaşık yarısı) ve hızı saniyeden 25km olan her gök cismi, gezegenin çekirdeğine kadar ulaşabilir.

Bu bilgiler, gözlem ve deney sonucu ortaya çıkmış, bilimsel tahminlerdir. Hiroşima’ya atılan 15 kilotonluk bomba toplamda 63 TeraJoule enerji açığa çıkarmıştır.

1. TNT Eşdeğeri Wikipedia