Bu Reklamı Kapat
Sorulara Dön
DÜNYADAKİ EN GELİŞMİŞ CANLI TÜRÜ NEDİR ?
tardigrat (su ayısı) ve hamam böceği üzerine tartışmalar mevcut mesela hamam böcekleri susuz 1 hafta ama kafaları kopunca 1 ay nasıl yaşarlar ?
Bu Reklamı Kapat

Cevap: Hiçbir canlı. Her tür, kendi çevresel şartlarında evrimleşir. Dolayısı ile evrimde gelişmişlik değil uyum vardır. Bizi en zeki yaparak uyumlu yapan evrimsel süreç, çitayı en hızlı, kimisini keskin görüşlü kimisini dayanıklı yapıyor. Bu canlılarda var olan "özellik" her ne ise, ona hayatta kalma ve üreme şansını sağlamıştır ki Doğal Seçilim tarafından elenmemiştir. Bu da onları bir nevi "kalifiye canlı" olarak kılmaktadır. Ancak şu nokta unutulmamalıdır: Bu özellikleri, yalnızca ve yalnızca günümüz şartları için geçerlidir. Soruyu "en" olarak değil de iki canlının gelişmişliklerini kıyaslayarak da bunu daha iyi anlayabiliriz.

Oldukça gelişmiş bir canlı olan çita, yaklaşık 8 saniyede 120 km/h hıza çıkabilmekte ve bu hızını 12 saniye kadar koruyabilmektedir. Bütün fiziksel mekanizmaları bu özelliğin çerçevesinde evrimleşmiştir: İskelet, kaslar, pençeler, dişler ve daha niceleri. Peki bir çita mı daha gelişmiştir, yoksa bir insan mı? Peki ya bir aslan? Bu soruya da cevap veremeyiz. Çünkü bu sayılan hayvanlar, kendi ortamlarına en uygun özellikleri evrimleştirmişlerdir. Bir canlıyı diğerinden ilkel ya da gelişmiş sayabilmenin bir yolu yoktur.

Dolayısıyla, asla ama asla bir canlının diğerinden "daha üstün", "daha çok "daha ilkel", "daha gelişmiş" olduğunu düşünmememiz gerekir.

1. Ç. M. Bakırcı. Canlıları "Daha Fazla Evrimleşmiş", "Daha İlkel" Ya Da "En Az Evrimleşmiş" Olarak Sınıflandırmak Mümkün Müdür? (Soru Çerçevesinde Düzenlenmiştir.). (28 April 2011). Alındığı Tarih: 20 October 2020. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
Orijinal Soru: Bir canlının ne zaman evrimleştiği o canlının gelişmişliğiyle alakası var mı?

Bakteriler son 4 milyar yıla yakın zamandır vardırlar; insanlar ise sadece 300.000 yıldır vardır. Sizce hangisi daha "fazla" evrim geçirmiştir ve hangisi daha "ileri"dir? Daha gelişmiştir? Uzaya gittiği için kendini bir şey sanan ama en basit bakteriyel hastalıklarda ölen insan mı; yoksa Dünya'nın istisnasız dört bir yanına var olmuş ve olan tüm canlılardan daha iyi adapte olan ama sadece 300.000 yıldır var olan bir türün icadı olan ilaçlara yenik düşebilen bakteriler mi?

Her tür, var olduğuna göre, onu "iyi" kılan özelliklere sahiptir ve bunları edinmek için uzun yıllardır evrimleşmektedir. Nitel olarak da, nicel olarak da bunların kıyasını yapmak, hataya sevk edecektir ve aslında bize hiçbir şey kazandırmaz da.

Yani kısaca hiçbir canlı diğerine üstün, ileri vs. değildir. Evrimde daha gelişmiş, daha üstün yoktur. Uyum vardır. Kimisini zeki yapan evrimsel süreç kimisini en hızlı, kimisini keskin görüşlü kimisini dayanıklı yapıyor. Dolayısı ile gelişmişlik, üstünlük, ilerilik kıyası yapmak hatalı olacaktır.

1. Ç. M. Bakırcı. Canlıları "Daha Fazla Evrimleşmiş", "Daha İlkel" Ya Da "En Az Evrimleşmiş" Olarak Sınıflandırmak Mümkün Müdür?. (28 April 2011). Alındığı Tarih: 03 February 2021. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
Muhsin Alperen Yılmaz
Muhsin Alperen Yılmaz Biyoloji Öğrencisi

Merhaba. Hem evet hem de hayır olarak yanıtlandırılabilecek ucu açık bir soru. İki canlı türü düşünelim ama nerede? Kutuplarda mı? Uzayda mı? Avrupa'da mı? Biri kutuplarda diğer arap çöllerinde mi? iki canlı türü düşünelim ama ne şekilde? Biri etçil diğeri otçul mu? Biri memeli diğeri omurgasız mı? Biri tohumlu diğeri tohumsuz mu? Biri hayvan diğeri bitki mi? Biri bakteri diğeri insan mı? Bu sorular önemli sorular.

Sorunuzun ana bağlamına göre yanıt vermeye çalışayım: Diyelim ki yarasalarda olduğu gibi farklı bir tür ile belli zaman aralığı mesafesiyle aynı özellik seçilmiş olsun. Daha önce seçilen bu özelliğin daha sonra seçilen özelliğe göre "gelişmiş" olduğunu hem varsayabiliriz hem varsayamayız. Çünkü canlının ihtiyaçlarına göre seçilen o özellik, her iki türde de aynı şekilde gelişmek zorunda değil. Örneğin "göz". Bizim de bir gözümüz var, diğer canlıların da. Ama burada o türün yaşına bakarak "benim gözüm senden önce evrimleşti" diyemiyoruz. Çünkü burada "gelişmişlik" kıstası farklı anlamlara gelebiliyor. Şöyle, göz'de karanlık ve aydınlık ortamı ayırt etmemeizi sağlayan çubuk ve koni hücreleri vardır. Ancak bu hücreler her türde olmaz. Diyelim her türde var, bu iki ayrı fraksiyonun her birinin görüş alanı birbirinden farklıdır. Birinin renkli görme daha işine yarıyordur ve koni hücrelerinin aktivitesi daha kapsayıcıdır, diğeri karanlık ortamlarda yaşar, çubuk hücrelerinin aktivitesi kapsayıcıdır. Fark ettiniz mi bilmiyorum, sadece tek bir özellik üzerinden gittim; sorunuzda bir bütün olarak organizmanın evrimleşmesinden bahsetmişsiniz. Bir bütün olarak organizmanın evrimleşmesinin gelişmişlik olarak kıyas kabul edilebilmesi söz konusu değildir. Çünkü parametre sayısını azaltarak değişken sayısını arttırıyorsunuz, bu da bir tümevarımı her adımda imkansız duruma getirir.

1. Ç.M.Bakırcı. Evrim Mekanizmaları. (03 February 2021). Alındığı Tarih: 03 February 2021. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı