Bu Reklamı Kapat
Sorulara Dön

Doğadaki çoğu şey neden bizim algı kapasitemiz dışındadır ?

• Soruyu Takip Et
  • Raporla
Kabul Edilen Cevap
Ersals Krononot
Ersals Krononot Krononot⁸

Canlı organizmaların fizik evreni algılama yöntemi, duyularının algı kapasitesine bağlı olduğu için, evreni olduğu gibi değil, algı kapasitesinin yorumladığı hali ile deneyimlerler. Bu algı kapasitesi sınırlılığı, UMWELT olarak tanımlanmakta. Her organizma, evrimsel süreçte yaşamda kalmada gerekli duyu hassasiyetleri ile var olagelmiştir. Insan da öyle. Bu nedenle ışık tayfının 10milyarda 1ini görebilmekte olduğumuz halde kendimizi kör olarak tanımlamıyoruz. Çünkü bu kadar az miktar görmek, yaşamda kalmak için yeterli. Ses dalga boyundaki sınırlılık, kokudaki, hatta mental olarak bile görece kapasiteye sahibiz. Yaşamda kalma açısından bir çok canlının farklı duyuları bizden çok çok ileri düzeyde uzmanlaşmış durumda. (Uzmanlasmislik tamamen bizim tanımlarımız referans alınarak söylenmekte. Doğada bu anlamda hiyerarşi söz konusu değildir. )

Evrimsel süreçte canlılığın temel kodu, yaşamda kalmak olduğu için, evreni daha iyi anlama, anlam yükleme, sofistike düşünsel ihtiyaçlar beynin en son gelişen prefrontal korteksi ile alakalı olarak kültürel evrimle daha sonra gündeme gelmiş gibi görünüyor. Başarılı olmak, mutlu olmak, önemli olmak gibi bizim sahte kurgularımız, bilinçdışı dışı için tamamen anlamsız olduğu için, bizim evreni anlamak ile ilgili merakımızı sınırlayan umweltimiz, bize eksiklik gibi gelmekte ve bir çok konuda arzu ettiğimiz sonucu neden kendi kendimize sabote ettiğimizi anlayamıyoruz.

Bu Reklamı Kapat

Çünkü temel kodumuz çalışmakta esas olarak. Çoğu zaman kararı da bilinçdışı vermekte. Bu açıdan algı kapasitesinin sınırlarını bir şekilde aşmış olmanın olası sonuçlarının bizim öngördüğümüz gibi olması zor görünmekte. Bilinç, milyonlarca senedir bu umwelt üzerinden gelişti ve bu kadar uyaranı işleyip yorumlamayı öğrendi. Birden ani ve üst düzey çıkarım üretmesini beklemek hata olacaktır. Yani çok uzun sürede oluşmuş fiziksel uyaran yorumlama sistemini kısa bir surede değiştirmeyi öngörmek, evrimsel mekanizmaları görmezden gelerek bakmak olacaktır herhangi bir organizmaya .

Yaşamda kalmada avantaj sağlıyor ya da epigenetik faktörler gerektiriyorsa umwelt evrimsel olarak zaten değişecektir. Ancak şahit olduğumuz fiziksel uyaran yorumlama yapımız bizim için en uygunu olmak durumunda geçmişinden bağımsız ele alamayacagimiz için.

1. Yazar Yok. Kaynak. (12 Mayıs 2020). Alındığı Tarih: 12 Mayıs 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı