Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Demirden daha fazla mol atom kütlesine sahip elementler nasıl füzyonlanır?

Güneş gibi yıldızlarda elementler, hidrojenden helyuma helyumdan en son yıldızın çekirdeğinde demire füzyonlandığını biliyorum. Peki ya demirden daha ağır elementler nasıl bir gücün etkisinde kalarak füzyonlanıyor?

Demirden ağır elementler büyük kütleli yıldızların ömürlerinin sonundaki süpernovalarda meydana gelir. Patlama sırasında nötron yakalama denilen bir olgu bu elementlerin doğmasını sağlar. (bu bir füzyon değildir.) Bu olguyu proton yakalama takip eder. Bu oluşum için yıldızın merkezinden çok daha büyük sıcaklıklar gereklidir. Nötronun yeniden yeyılması mümkün ise de bu yayılma coloumb engeli tarafından engellenir ve çok küçük parçacıklar dışında değişim gerçekleşir.Küçük parçacıkların bozunması ise gamma ışıması şeklinde olur. Örneğin Neon elementi için teorik olarak yaklaşık 3.5 × 108 K sıcaklığa ulaşmamız gerektiğini biliyoruz. Yine de yıldızın büyüklüğüne göre bu değerler değişebilmekte.

Bu elementlerin dünyada bulunma sebebi ise Güneş ve gezgenimizin bir gaz ve toz bulutundan oluşmuş olmasıdır. Bu gaz ve toz bulutu ise bir süpernova patlaması sonucu oluşmuştur.Bunun sonucunda dünyada bu elementleri görebilmekteyiz.

Puan Ver

• Kenneth S. Krane. (2020). Nükleer Fizik Cilt 2. Yayınevi: Palme Yayıncılık. sf: 462-463.
  • O.R. Pols. Stellar Structure And Evolution. (01 Ekim 2011). Alındığı Tarih: 08 Kasım 2020. Alındığı Yer: Astronomical Institute Utrecht | Arşiv Bağlantısı

“Eğer zihninize egzersiz yaptırırsanız, tıpkı bedeninize yaptırdığınızda olduğu gibi o da acıkacaktır.”
Louisa May Alcott