Puan Ver
5
Puan Ver

C. S. Lewis'in bilinç argümanı tam olarak neyi ileri sürüyor? Swinburne'den farkı ne?

Bilinç argümanlarına hakim değilim. Argümanı biraz özetleyebilir misiniz? Swinburne'un bilinç argümanından farkı nedir?

1
İsimsiz Adam 5
1 Cevap

    Bilinç argümanları çeşitli zihinsel özelliklerimizin Tanrı'nın varlığını kanıtladığını veya gerekçelendirdiğini iddia eden Tanrı argümanları biçimidir. Argüman pek çok farklı biçim alabilir. Niteliksel zihin durumları (acı, zevk, görme, duyma halleri gibi genel ismi qualia olan), özgür irade, zihinsel durumların eylemlerimize neden olabilmesi, zihinsel durumların kendileri dışında şeyler hakkında olabilmeleri yani yönelimselliğe sahip olmaları ve hatta direkt zihin diye bir şeyin var olması gibi pek çok şey bilinç argümanlarına konu olabilir.

C.S. Lewis'in savunduğu bilinç argümanı türü Akıldan Argüman (Argument from Reason) olarak adlandırılıyor. Bu argümanın ana iddiası materyalizmin, yani var olan her şeyin maddi olduğu görüşünün, akli süreçleri açıklayamadığı. Tek tek atomlar akla sahip, "akli" varlıklar değiller. Ancak eğer materyalizm ya da natüralizm doğruysa bizlerin bütün akıl yürütmeleri, inançları ve seçimleri akli olmayan varlıkların etkileşimleriyle en azından prensipte tamamen açıklanabilir olmalı. Dolayısıyla bizlerin akıl yürütmeleri, inançları ve seçimleri gibi şeylerin nedenleri en temelde akli olmayan şeyler oluyor. Ancak akli olmayan şeylerin sonucu olan inançlara ve akıl yürütmelere neden güvenelim? İnançlarımız ve akıl yürütmelerimiz akli olmayan süreçlerin sonucu oldukları için bizleri materyalizmin ya da natüralizmin doğruluğuna götüren akıl yürütmelerimize de güvenmememiz gerekiyor. Dolayısıyla natüralizm tüm akıl yürütmelerin akli olmayan nedenlere dayandığını iddia ederek kendi kendisini çürütüyor. 

Burada akılda tutulması gereken nokta Lewis'in argümanının bir tür metafiziksel imkansızlık argümanı olduğu. Argümanın iddiası materyalizmin ya da natüralizmin doğru olması durumunda akıl yürütmenin imkansız olduğu yönünde: tamamen maddi/doğal sistemlerin düşünebilmeleri ve akıl yürütebilmeleri imkansız. Swinburne'ün argümanıysa bu tür, maddi sistemlerin düşünemeyeceği benzeri, bir metafiziksel imkansızlık iddiasına sahip değil ve özel olarak akıl yürütmenin imkansızlığından ya da materyalist/doğalcı görüşün kendi kendisini çürütüyor oluşundan bahsetmez. Swinburne'ün savunduğu bilinç argümanı direkt bilincin varlığından yola çıkan olasılıksal bir argüman. Savunduğu şey bilincin varlığın olasılığının Tanrı'nın var olması durumunda Tanrı'nın yokluğu durumuna kıyasla daha beklendik olduğu ve dolayısıyla bilincin Tanrı'nın varlığı hipotezini doğruladığı.  Maddi sistemlerin düşünemeyeceği türü metafiziksel bir iddiası yok.

Not: Lewis'in savunduğu Akıldan Argüman'ın en güncel ve detaylandırılmış versiyonunu Victor Reppert "C.S. Lewis' Dangerous Idea" kitabında savunmakta. Lewis profesyonel bir felsefeci sayılmaz. O yüzden argümanı sunuş biçiminde profesyonel felsefecilere nazaran daha az dikkatli olabiliyor. Daha detaylı bilgi için Reppert'ın kitabına başvurmak Lewis'i okumaktan daha faydalı olacaktır.

5
Cevap Ver
Bu soru yeni cevap alımına kapatılmıştır. Tekrar açılana kadar lütfen diğer soruları ziyaret ediniz.
Evrim Ağacı Soru & Cevap Platformu, Türkiye'deki bilimseverler tarafından kolektif ve öz denetime dayalı bir şekilde sürdürülen, özgür bir ortamdır. Evrim Ağacı tarafından yayınlanan makalelerin aksine, bu platforma girilen soru ve cevapların içeriği veya gerçek/doğru olup olmadıkları Evrim Ağacı yönetimi tarafından denetlenmemektedir. Evrim Ağacı, bu platformda yayınlanan cevapları herhangi bir şekilde desteklememekte veya doğruluğunu garanti etmemektedir. Doğru olmadığını düşündüğünüz cevapları, size sunulan denetim araçlarıyla işaretleyebilir, daha doğru olan cevapları kaynaklarıyla girebilir ve oylama araçlarıyla platformun daha güvenilir bir ortama evrimleşmesine katkı sağlayabilirsiniz.
Türkiye'deki bilimseverlerin buluşma noktasına hoşgeldiniz!

Göster

Şifremi unuttum Üyelik Aktivasyonu

Göster

Şifrenizi mi unuttunuz? Lütfen e-posta adresinizi giriniz. E-posta adresinize şifrenizi sıfırlamak için bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Eğer aktivasyon kodunu almadıysanız lütfen e-posta adresinizi giriniz. Üyeliğinizi aktive etmek için e-posta adresinize bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Close
“Bütün zevklerimiz, mutluluğumuz, kahkahalarımız ve jestlerimiz ve acılarımız, kederlerimiz, ümitsizliklerimiz ve gözyaşlarımız beyinden ve yalnızca beyinden kaynaklanır.”
Hipokrat
Geri Bildirim Gönder