Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Canlılarda ebeveynlik hangi süreçte veya hangi düzeyde başlamıştır?

Yani tek hücreli canlılarda ebeveynlik var mıdır? Veya hangi düzeyde başlamıştır.?

Teşekkür (2)
Hatırla (2)
Takip (1)

Merhaba , bu çok güzel bir soru.

Öncelikle Sayın Çağrı Mert Bakırcın konuyla alakalı olabilecek şu yazısını öneririm.

Cinsiyetlerin evrimini bilmek bu konuda önemli bir adımdır.

Ebeveynlik en yoğun ve kompleks hali ile biz memelilerde görülür. Biz gelişmiş merkezi sinir sistemine sahip memeliler , yavrularımızı sütle besleriz. Yavrularımız doğduğu zaman söz gelelim Caretta Caretta larının aksine uzun süre bakıma ihtiyaç duyarlar. Memeli yavrularının bu yüzden hayatta kalabilmek için ebeveynlik hizmetine ihtiyaçları vardır. Memeli yavrularının sadece süte ve bakıma değil aynı zamanda duygusal olarak aileleri ile yakın ilişkilere de ihtiyacı vardır hatta bu ihtiyaç tahmin edilenden çok daha kuvvetlidir.

Harlow’un Maymunları deneyi sizi şaşırtabilir.

Memelilerden sonra aile ilişkilerine en düşkün olanlar kuşlardır. Kuşlarda yavru bakımı vardır. Kuşlar yavrularını emzirmez ama kuluçkaya yatar ve yavruları için yiyecek temin ederler. Bu sürüngeler ve Amfibilerde görmediğimiz bir davranıştır.

Bazı omurgasız canlılarda da yavru bakımı kabul edilebilecek davranışlara rastlarız, şüphesiz bu örneklerin en çarpıcı ve dramatik olanı Ahtapottur , Yorumu size bırakıyorum.

Elimizdeki verilere dayanarak yavru bakımının , büyük ihtimalle çok hücreli canlılarla ortaya çıkan bir olgu olduğunu söyleyebiliriz.

Tek hücreli canlılar bölünerek çoğalır ve her bölünmeden sonra ortaya çıkan bireyler zaten kendi başının çaresine bakabilecek niteliklerdedir. Yavru bakımı gibi bir şeyden söz edilemez.

Teşekkür (1)

“Evrim, hayatlarımızdan anlamı çalmaz; tam tersine gezegenimizi kaplayan güzelliklere ve zafer dolu yaşama duyduğumuz hayranlığı arttırır.”
Kenneth R. Miller