Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Canlılar neden benzer? Anatomimiz neden benzer?

Bir balık gözünün hemen altında ağzı var. Aynı şekilde nerdeyse tüm canlıların ağzı gözünün altında ağzı var. Beyinlerimiz kafatası'nın içinde hiç karnında beyni olan bir canlı yok.

Sorunun en basit cevabı, tüm canlıların tek bir ortak atadan başlayan evrimsel süreçle ortaya çıkması, evrimleşmesidir. Dolayısıyla atalardan kalan ortak özelliklerin gelecek nesillerde de görülmesi normaldir.

Beyin her zaman kafatası gibi koruyucu bir yapının içindedir, çünkü, bu yapı beyni korur ve canlının hayatta kalma şansını arttırır. Hayatta kalma şansı daha fazla olan canlı da daha çok ürer. Daha çok üreyen canlı, kendinde olan özellikleri nesiller boyunca aktarır. Başka bir örnek ise şudur; Tek hücrelilerde ışığa duyarlı bazı oluşumlar bulunur, daha karmaşık canlılara baktığımızda Göz konseptini görmeye başlarız. Amaç benzerdir, çevredeki ışığı algılayarak hayatta kalma şansını arttırmak.

İşte bunlar gibi özellikler ortak atalardan gelecek nesillere, günümüze kadar gelir. Bunların her zaman mantıklı ve harika çalışıyor olmaları gerekmez. Evrim, canlıları doğru ve muhteşem olmaya değil, en uyumlu olmaya iter.

Puan Ver

Sorunu tam olarak cevaplayabileceğimi düşünmüyorum ama söyle bir şey söyleyeyim ;

Köpük neden yuvarlaktır ?

Çünkü enerjisini en iyi o biçimde yansıtabilir (K-PAX), bir canlıda enerjisini en iyi bu biçim'de yansıtabilir diye düşünüyorum.Mesela 0'dan önce 1 gelmez, bir başlangıç olmalı onun üstüne kat ekleye ekleye çoğalmalı, (örnek olarak) bir insan vücudu ayaktan yüze gidersek, ağızdan önce burun gelirse saçma olur çünkü onlar bir bütünü oluştururlar.

Burun ve Ağız Yapısı
Google

Baksana burunun olduğu yerde büyük bir boşluk var şimdi o boşluğu ve burunu, ağızın yerine koysana konuşurken nasıl nefes alıcaksın, normal vücutta önce ağız sonra burun olduğundan konuşurken normal bir şekilde nefes alıp-verebiliriz, ama tersi olduğunda dediğim gibi nefes alamazsın doğru düzgün.

Başka bir şey olarakda bence bu evrenin doğasında var, çok hücreli canlıların bilgisidir bu, bir nevi kimliğidir bence.Bilgi, evreni oluşturan şeylerin sıralamasıdır (basitçe böyle anlatılır), mesela karbon atomunu x şeklinde dizersek kömür ortaya çıkar ama aynı atomu y şeklinde dizersek elmas ortaya çıkar, bilgi budur.

O yüzden (BENCE) bilim-kurgu filmlerin'de gördüğümüz garip yüzlü ne biliyim ağzı başka burunu farklı yerde olan canlılara pek inanmıyorum daha doğrusu böyle bir canlının evrimleşebileceğine pek inanmıyorum.

Puan Ver

İnanmayacaksın belki ama aynı ortak atadan gelmiş olmamızdan mütevellit.

Bir bitkiyi düşündüğümüzde benzerlikler azalır mesela. Çünkü en yakın ortak atamız 500 milyon yıldan çok önce yaşamıştır. Fakat omurgalılar, geçirdikleri ortak seçilim süreçleri sebebiyle iki göze sahiptir ve ağızları gözlerinden aşağıdadır. Ayrıca ağzın gözden aşağıda olması tersine nazaran daha faydalı olacaktır.

Puan Ver

“İnsanın geleceği yıldızlardadır ve bu gelecek, çocukça bir budalalık ve cahil bir batıllığa heba etmek için fazlasıyla önemlidir.”
Isaac Asimov