Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Bundan birkaç 10 bin yıl öncesine kadar böcekler menümüzde iken, neden bugün onlardan genel olarak tiksiniyoruz?

Böceklerden tiksinmek ve korkmak; muhtemelen atalarımız M.Ö 10000 yıllarında Bereketli hilal ibölgesinde dünyayı insan dünyasına dönüştürmenin ilk adımı olan yerleşik hayata geçtiğinde ve tarıma başladığında, böcekleri hasatları tahrip eden haşereler olarak görmeleriyle başlıyor. Tarım ile birlikte yerleşmeye başlayan insanlar ataları gibi böcek ile beslenmeyi unutuyorlar ve yetiştirdikleri bitki ve tarıma geçiş ile evcilleştirilen inek, koyun, keçi gibi hayvanlarla besleniyorlar.

Daha sonra, yerleşik yaşam kültürleri oluşturdukça toplumlarda yemek kültürleri de oluşmaya başlıyor. Tarım sayesinde içerisinde böceklerin bulunmadığı ve böceklerin zararlı canılar olarak algılandığı yemek kültürü Mezopotamya'dan Avrupa'ya doğru yayılmaya başlıyor. Avrupalılar farklı bölgelere yayılmaya başladıkça böcek yememin içerisinde bulunmadığı yemek yeme kültürünü yaymaya başlıyorlar ve yerleştikleri yerdeki yerlilerin böcek yediğini gördüklerinde böcek yemenin ilkel, barbar ve vahşi bir davranış olduğunu düşünüyorlar.

Sonuç olarak bazı kültürlerde (Özellikle Avrupa ve Amerika’da) böcekler, yiyeceklere gelen, ekinleri istila eden, ısıran ve sokan zararlı bir canlı olarak algılanıyorlar. Dahası örümcekler, akrepler, keneler hatta salyangoz ve sümüklü böcekler bile böcek olarak algılandıkları için kültürel aktarımların ve söylentilerin kişide bıraktıkları etkiler ile böcekler, sadece iğrenç ve korkunç varlıklar olarak algılanıyorlar.

Puan Ver

Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütüne (FAO) göre dünya üzerinde 2 milyar insan düzenli şekilde böcek tüketiyor. Yani dünya nüfusunun yaklaşık 3'te 1'i. Bu da, aslında böceklerden hala tiksinmediğimizi gösterir. (genel olarak)

Zaten milyonlarca böcek türü arasından sadece 1900 kadarı yenilebilir olarak belirlenmiştir. Bunların içinden de, sadece 500 kadarı hali hazırda tüketiliyor. Böcekle beslenmek, hem insan hem de çevre için sağlıklıdır fakat nüfus fazla olunca ihtiyacı karşılamak çok zordur. Sağlıklı bir insan günde ortalama 2000 kalori (metobolizmaya bağlı olarak) tüketir. Besin değeri en yüksek böcek çekirgedir. Bir tanesi ortalama 4 kaloridir. Yani bir insanın günde, ortalama 500 çekirge tüketmesi gerekir ki, eğer böcek çiftliğiniz yoksa bunları doğadan toplamak imkansız olur.

2015 yılında FAO'nun yayımladığı yenilebilir böcek raporunda, halkı, daha çok böcek tüketmeleri konusunda teşvik etmektedir.

Puan Ver

“Şarlatanlar her zaman öncüdürler. Astrolojiden astronomi, simyadan kimya, hipnozcudan deneysel psikoloji doğmuştur. Bugünün sahtekarı, yarının profesörü olacaktır.”