Puan Ver
Puan Ver

Bitkilerin bağışıklık sisteminin onu tüketen insana etkisi var mıdır? Tarım ilaçlarının bitkilerin bağışıklığına etkisi ne olur?

Bir yazıda "bitkiler zararlı organizmalara karşı bağışıklık sistemi geliştirirler ve insanlar bu bitkilerle beslenerek bağışıklık desteği almış olurlar. Ancak tarım ilaçları bitkilere zarar veren her şeyi yok ettiği için bitkiler bağışıklık geliştirmez ve insana da bir pek bir şey katmaz "demekteydi.

Özge Akgün
İnsan beslenmesi ve sağlığı kısmına çok girmeden sorunuzu ziraat açısından cevaplamaya çalışacağım. Bitkiler, her canlı gibi, zararlılardan ve çevre etkilerinden kendilerini korumak için farklı mekanizmalar geliştirmiştir. Bu mekanizmalardan birisi de zararlılara karşı üretilen kimyasallardır (pestisit). Örneğin, Solanum cinsi bitkiler (Patates, Domates, Patlıcan) stres koşullarında Solanin denilen zehirli bir alkoloid üretebilmektedirler. Patates bitkisinin yumru kökleri güneş ışığına maruz kaldığında, canlılar tarafından yenmemek için, yeşil renk almaya ve solanin üretmeye başlar. Buna benzer kimyasal tepkiler zararlı saldırılarında da ortaya çıkabilmektedir. Bu yüzden bitkileri stresten uzak tutmak ve zararlılardan korumak amacıyla tarım ilaçları kullanılmaktadır. Tarım ilaçları da tıpkı bitkilerin ürettiğine bezer işlevi olan pestisitlerdir. Tarım ilaçları gerekli olduğunda kullanılmakta, zararlı cinsine göre seçilmekte ve uygun dozlar hesaplandıktan sonra kullanılmaktadır. Böcekler için insektisitler, yabancı otlar için herbisitler ve mantarlar için fungusitler kullanılmaktadır. Bunlar sayesinde bitkiye ek bir koruma sağlanır. Tarım ilacı kullanılmadığı durumlarda bitkilerin kendi savunma mekanizmaları devreye girmekte ve pestisitler bitkiler tarafından üretilmektedir. Bitkiler tarafından üretilen bu pestisitler kendilerini savunma amaçlı üretildiğinden insana bir fayda sağlaması pek olası değildir ama solanin ve nikotin gibi pestisitler insan sağlığı açısından zararlıdır. Tarım ilaçlarının kullanılması bitki bağışıklığı üzerindeki baskıyı azaltabilmekte bu sayede bitkinin pestisit üretimi de azalmaktadır. Bunun dışında sebze meyve tüketimi sağlıklı bir yaşam için gereklidir.

1. Dietary pesticides (99.99% all natural) Tüketilen pestisitlerin büyük oranda bitkisel kaynaklı olduğu ve beslenme ile alınan sentetik ve doğal pestisitlerin etkilerini inceleyen bir çalışma.
  2. Science Direct - Solanine Solanin hakkında detaylı bilgileri içeren bir kaynak.
  3. Dünya Sağlık Örgütü (WHO) Pestisit başlığı Pestisitler hakkında genel bilgi.
  4. Impact of pesticides use in agriculture: their benefits and hazards Tarımda pestisit kullanımının etkilerini inceleyen bir makale.
  5. American Council on Science and Health - 99.99% Of The Pesticides We Eat Are Made By Plants Pestisitlerin büyük oranda bitkisel kökenli olduğunu ve bunları tüketmenin sağlık üzerindeki etkilerini anlatan bir yazı.

“Hayır, bilimimiz bir illüzyon değildir. İllüzyon olan, bize bilimin veremeyeceğini bir başka yerde bulabileceğimizi sanmaktır.”
Sigmund Freud