Puan Ver
Puan Ver

Birbirleri ile ilişkili iki türün çıkarları doğrultusunda gerekli organın evrimleşmesinde evrim, söz konusu organı nasıl saptayıp geliştiriyor?

Mavi maho ağacı, üreyebilmek için yaldızlı yarasanın bol miktarda polen taşıyabilen kürküne ihtiyacı var. Peki evrim, maho ağacı çiçeğinin ihtiyaçlarını karşılamak adına yaldızlı yarasanın kürke sahip olup olmamasına, kürkün yapısına nasıl karar verebiliyor, gerekli özelliği nasıl saptayabiliyor?

Evrime bilinç addedecek tarzda düşünmemek gerekir. Çok basite indirgeyerek durumun olası evrimsel biyolojik açıklamasını yapmaya çalışacağım.

Öncelikle bakılması gereken şey, sonuç değil başlangıç olmalı. Çünkü sonuca odaklandığımız zaman evrimsel değişimin bunu "hedeflediği" yanılgısına kapılabiliyoruz. Verdiğiniz örneğe bakarsak, yarasanın kürkü direkt olarak polen taşımayla ilgili seçilim baskıları sonucu evrilmemiş olabilir, tersine çiçeğin polenleri yarasanın kürküne tutunabilecek bir şekilde evrilmiş olabilir. Fakat aynı zamanda çiçeğin yarasanın besin olarak kullandığı bitki özü de yarasalara daha çekici gelecek şekilde evrilmiş olabilir. Peki bu nasıl mümkün? Olayın başlangıcını hayal edecek olursak, bu bitki bireyleri arasında bir çeşitliliğin olması durumu kaçınılmazdır ve evrimin gerçekleşmesi için de olmazsa olmazlardandır. Bunların arasında yarasalarca en çok rağbet gören ister istemez daha çok polen yayacaktır, çünkü yarasalar polenleri taşıyabiliyorlar. Bu yolla diğer bireylere göre daha fazla üreme fırsatı bulacaklardır. Bu ilk başta oldukça küçük bir farklılık bile olabilir. Bu seçilim baskısı yerleştikten, yarasaların çiçeklerin daha fazla üremesine etkisi sürekli hale geldikten sonra, çiçek bireyleri arasındaki çeşitlilik her zaman yarasalara "çekici gelmek" özelliği üzerinden seçilime uğrayacaktır. Aradan uzun süre geçtikten sonra sanki bu iki tür birbirlerine "mükemmel" uyumlu halde oldukları görüntüsü verebilirler. Fakat herhangi bir durumda evrimin bir organın yapısına "karar vermesi" veya bir organın avantajlı olduğunu "saptaması" mümkün değil. Evrim çoğu zaman çeşitliliğin üzerinden seçilim temelli ilerliyor. Bu duruma bu şekilde bakmak evrimsel biyoloji açısından daha doğrudur, diye düşünüyorum.

İyi günler dilerim.

1. Evrim Nedir? "Evrime giriş" niteliğinde.

“Özgürlüğün ne olduğunu bilmeyenler, onu talep edemezler.”
Johann Schubert