Puan Ver
Puan Ver

Binlerce, hatta milyonlarca yil once cikan yanginlar nasil sonuyordu?

Mesela amazon ormanlarinda cikan bir yangin, tum ormani yok etmeden 'dogal' sartlar ile bitebilir mi?

470 milyon yıl önce orta Ordovisiyen dönemine ait olan mikrofosiller karasal temelli bitkilerin yayılmaya başlayarak oksijen seviyelerin artmasına sebep olması ile ilk yangının oluştuğunu göstermiştir.[1] İlk olarak Galler'de kömürleşmiş olarak bulunan geç Silüryen dönemine 420 milyon yıl önceye tarihlenen kömürleşmiş Rhyniophytoid bitkilerinin fosilleri yangınını kaydetmiştir.

Farklı dönemlerde oksijen seviyelerindeki değişimler orman yangınlarının seviyesini ve yoğunluğunu değiştirmiştir. Örnek olarak Orta ve geç Devoniyen dönemlerinde oksijen seviyelerindeki düşüşle birlikte kömür bolluğu azalmıştır. Bu da orman yangınlarının az olduğuna işaret etmektedir.[3]

Çok eski jeolojik dönemlerde gerçekleşen yangınların ne kadar alana yayıldığı ve ne kadar sürdüğü bilinemese de şimdi halen yaşanmakta olan doğal orman yangınları bize bazı fikirler verebilir. Doğal yangınlar ekosistemi bir nevi yeniler ve tazeler. Özellikle; kır, savan, maki ve iğne yapraklı ormanlarda meydana gelen yangınlara maruz kalan canlılar ekosistemine ve türüne bağlı olarak farklı adaptasyonlar geliştirmiştir ve bu sayede hayatta kalırlar. Öncelikle toprakta tohumları olan bitkiler yeniden yeşerir bunlar genellikle otsu bitkilerdir, zamanla daha yavaş büyüyen gölgeye dayanıklı odunsu bitkiler büyür ve böylece ekosistem tekrar canlanmaya başlar. Ardından toprak altına sığınmış olan bazı eklembacaklılar ve amfibiler çıkmaya başlar ve onlarla beslenen yangından kaçmış olan daha büyük canlılar da gelmeye başlar.[3][4]

Kuraklık, şimşek ve volkanlar sebebiyle sıçan orman yangınları çok büyük alanlara yayılsa da sonunda söndüğünde  (modern insan dünyasında  insan müdahalesi olan alanlara ulaşmazsa) genellikle söndüğünde yenilenmiş bir ekosistem oluşumunun ilk adımını atar.[4]

“Evrim teorisinin gerçeklerle yeterince desteklenmediğini düşüncesizce savunanlar, kendi teorilerinin hiçbir gerçekle desteklenmediğini unutmuş görünüyorlar.”