Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Big bang'in kanıtı eğer gök cisimlerinin birbirinden uzaklaşması ise, dünya neden uzaklaşmak yerine aksine güneş'e yaklaşıyor?

Cahilce bir soru ise kusura bakmayın ben bilimci falan değilim sadece merak ettiğim için sormak istedim :)

Sayın İlker Avdanlı

Öncelikle sorunuz cahilce değil yerinde ve mantıklıdır. Henüz bilmiyorum ancak merak ediyorum demek , yani merak etmek ve soru sormak , bilimin motivasyon kaynağıdır ve bilimsel düşünce disiplini içinde söylediğinizin aksine erdem olarak görülür. Kötü olan ise sormamak ve merak da etmemektir. Merak ve soru meşakkatlidir, çünkü cevabı bulmak her zaman kolay değildir . Cevabın, hiç çaba sarf etmeden, kolayca kendisine verildiğini düşünmenin, hiç merak etmeyip , soru sormaya da ihtiyaç duymamanın, rahat ve konforlu görünen aldatıcı cazibesi ise esasen bir yanılsamadan başka bir şey değildir.

Dünyanın güneşe yaklaşmasından , günberiye doğru olan yörüngesel hareketini kast ediyorsanız , dünyanın aynı şekilde günöte noktasına doğru uzaklaştığını da görebilirsiniz. Bu durum dünyanın, güneş çevresindeki hafif eliptik yörüngesinden kaynaklanır ve bir iki milyon km mesafeyi geçmez. Örneğin 3 ocakta güneşe en yakın olduğumuz günberi noktasına gelmiştik , şimdi ise yavaş yavaş tekrar uzaklaşıyoruz.

Bilime merak duyan ancak sizin tabirinizle bilimci olmayan bir çoğumuz, popüler bilim belgesellerinden yada internette bulunan özet yazılardan bilgi sahibi olmaya çalışırız. Bu durum, kötü bir şey olmasa da bir takım yan etkilere yol açabilir . Bazen anlatım kolaylığı olması amacıyla , bazen de çeviri hataları nedeni ile oluşan hatalı bilgiler yaygın hale gelebilir. (Bu tip yan etkiler olsa da, her halükarda popüler bilim belgesellerinin faydası çok daha fazladır )

Big bang'in kanıtı gök cisimlerinin ya da galaksilerin birbirinden uzaklaşması değil , galaksi kümelerinin birbirinden uzaklaşmasıdır.

Gök cisimleri ve galaksilerin arasındaki mesafe fazla da olsa, birbirleri ile olan kütle çekimsel etkiyi ortadan kaldırmaz. Oysa ki galaksi kümelerinin arasındaki mesafe, diğerlerine nazaran çok daha fazladır. Bu nedenle Big Bang'in kanıtı galaksilerin değil galaksi kümelerinin bir birinden uzaklaşmasıdır.

Eğer bir şey sürekli şişip genişliyorsa , geçmiş zaman içinde bir yerlerde sıfıra yakın bir hacimde olmalıdır. Galaksi kümelerinin birbirinden uzaklaşma hızını hesaplarsak, evrenin genişleme hızını bulabiliriz . Evrenin genişleme hızını baz alıp geriye doğru bir hesap yaparsak da evrenin yaklaşık olarak 13 milyar 820 milyon yıl önce sıfıra yakın bir hacimden bu seviyeye gelmiş olabileceğini değerlendirebiliriz .

• Zafer Emecan. Galaksiler Birbirinden Gerçekten Uzaklaşıyor Mu. (23 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 10 Şubat 2021. Alındığı Yer: Kozmik Anafor | Arşiv Bağlantısı

Dünya'nın Güneş'e yaklaştığı hakkındaki bilgiyi nereden edindiniz bilemiyorum ama bu bilgi doğru değil. Yada bu çok ama çok küçük bir ölçekte. Konumuz bağlamında önemli değil.

Sorunuzun esas cevabı ve önem sunan tarafı şu: Evrenin genişleme katsayısı ve genişleme enerjisi sabittir. Yani evrenin genişlemesi ile Dünya'nın ve Güneş'in birbirinden uzaklaşma enerjisi, onları birbirine bağlayan kütleçekiminden çok daha küçük. Şöyle bir benzetme yapayım: Siz kendinizi, 1 tonluk gerginliğe dayanabilecek bir iple bir yere bağlasanız, ben sizi istediğim kadar oradan uzaklaştırmaya çalışayım bunu yapamam. Çünkü sizi oraya bağlayan ip benden çok daha güçlü. İşte Dünya-Güneş ve evrenin genişlemesi böyle...