Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Beynimize sadece makine diyebilir miyiz? Determinizm hakkında sinirbilim ne görüşte?

Beynimiz hakkında "göz kırpmak,kan pompalanmak kadar basitçe açıklanabilen olguların bir araya gelip açıklanması güç komplike davranışlar sergileyen cihaz halini almasıdır" diyebilir miyiz?

İnsan beynini bu noktada böyle basite indirmek doğru bir yaklaşım olmayacaktır. Tıp yönünde insana yaklaşım biyopsikososyal varlıktır. Biyolojik makine olarak bakıp sadece teknik işlemleri uygulayabilirsiniz. Psikolojik ve sosyal becerileri yok saymak türe haksızlıktır. Açıklanması güç komplike davranış sergileme gibi bir tasvir yetersizdir. Nörolojiyi, biyokimyasal, fizyolojik,anatomik ve embriyolohik olarak ele almak gerek. Biyolojik yön tamamlandıktan sonra psikososyal yaklaşımla entegre etmek gerek.

Puan Ver

Genlerimiz, kalp atma iznini veya kontrolünü beyne vermemiştir. Tehlikeli olabileceği gibi aynı zaman da gereksizdir de. Ama göz kırpma refleksini hem istediğimiz zaman(beynin kontrolün de) hem de herhangi bir olası tehlike durumunda (Fırtına, yüze gelebilecek darbeler, ani korku. vb.) yada gerekliliğinde(uyuma, göz kuruması) gibi bazen de refleks olarak bulunur.

Sistem deterministtir görüşü ilk başta mantıklı gelebilir. Örnek olarak mekanik bir aracın mesela araba, en küçük birimilerinden bir tanesi vida. Gayet basit diyebileceğimiz bir parçası. Belli koşullarda nasıl davranırsak nasıl karşılık vereceği bellidir. Ama beynin yapısındaki nöronlar ve davranış biçimleri, elektro-kimyasal tepkiler atomik boyutun kurallarına(Kuantum Mekaniği) göre davrandığından öngörülemez davranışlar gösterebilir.

Basit parçalı sistemin(mezo ölçekte) ne kadar karmaşık olursa olsun indeterminist bir davranış göstereceğini sanmıyorum. Karışık birimlere sahip olması sadece hesaplamayı zorlaştırır. İnsan organlarının davranışı göründüğü gibi basit değildir; Altında yatan genetik kodlar, beynin emrinde ve aynı zamanda refleksif işleyen durumlar gibi daha micro boyuta (atomik boyut) yakın olaylar Kuantum Mekaniği ile açıklanabildiğinden deterministik bir durumdan bahsedemeyiz. Tüm bunların yanı sıra insan davranışı için dış faktörlerde önemlidir.

*Yanlış ifade ettiğim veya teknik yanlışlıklar varsa özür dilerim ve düzeltmenizi rica ederim.

Puan Ver

“Biyoloji fizik değildir; çünkü organizmalar fazlasıyla karmaşık fiziksel nesnelerdir. Sosyoloji de biyoloji değildir; çünkü insan toplumları özfarkındalığa sahip organizmalardan oluşur.”
Richard Lewontin