Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Besinleri sindirdiğimizde oluşan kimyasal maddeler/atıklar nelerdir?

Besinlerin temel yapıtaşları proteinlerin, yağların, karbonhidratların sindirimleri arasındaki farklar ve sindirimleri sonucu oluşan kimyasal maddeler/atıklar nelerdir?

Merhabalar. Karbonhidratlar ağız ve ince bağırsakta, proteinler mide ve ince bağırsakta, yağlar ise yalnızca ince bağırsakta sindirilirler. Karbonhidratların sindirimi ağızdan salgılanan amilaz enzimi (pityalin) ile başlar, içinde bulunan disakkarit çeşidine göre maltoz, laktoz, sükroz ve dekstrin'e kadar parçalanır. İnce bağırsakta sindirime uğramayan karbonhidratlar tekrardan amilaz ile maltoz, laktoz, sükroz ve dekstrin'e parçalanır. Aynı zamanda ince bağırsaktaki maltaz, laktaz, sükraz ve destrinaz enzimleri ile bu maddeler glikoz'a kadar parçalanır. Proteinler ise mideye ulaştıkları anda, pepsinojen HCl ile aktive olarak pepsin'e dönüşür ve aktive olan bu enzim proteinleri daha küçük olan polipeptitlere parçalar. İnce bağırsağa ulaşan bu küçük polipeptitler, tripsin ve kimotripsin enzimleri ile dipeptit ve tripeptitlere parçalanırlar ve daha sonra erepsin enziminin etkisiyle aminoasitlere dönüşürler. Bu dönüşüm sırasında metabolik bir atık olan amonyak açığa çıkar. Yağların sindirimi ise ince bağırsakta başlar ve biter. Karaciğer'de sentezlenen ve safra kesesinde depo edilen safra sıvısı Koledok Kanalı ile Water Kabarcığı'na gelir ve onikiparmak bağırsağına geçer. Büyük yağ molekülleri bu sayede daha küçük yağ damlacıklarına dönüşür. İnce bağırsakta bulunan lipaz enzimi ile bu yağ damlacıkları yağ asidi ve gliserol'e parçalanarak sindirim tamamlandır.

Puan Ver

“Gerçek olarak isimlendirdiğimiz her şey, gerçek olarak niteleyemeyeceğimiz şeylerden oluşuyor. Eğer ki Kuantum Mekaniği sizi derinden sarsmadıysa, onu henüz anlamamışsınız demektir.”
Niels Bohr