Sorulara Dön
Soru Kimya

Atom numarası 84 ve sonrasındaki elementler radyoaktifse ve atom numarası 83 olan kurşun (pb) yaygın radyasyon kalkanıysa bunun mantığı nedir?

Mesela sabunlar genellikle yağlardan yapılır ve ilginç bir şekilde en iyi yağ çözücülerden biri sabunlardır. benzeri bir ilişiki var mıdır?
Göktuğ Çağlar
Göktuğ Çağlar Kimyagerim, Felsefe ve Bilim Yakın Dostlarımdır

Merhabalar,Kurşunun atom numarası 82 dir,83 olan bizmuttur sanırım yanlış yazdınız.

Atomların radyoaktif olmasına ne sebep olur? Doğada bulunan atomlar ya kararlıdır ya da kararsızdır. Çekirdeği oluşturan parçacıklar arasındaki kuvvetler dengeliyse bir atom kararlıdır. Bu kuvvetler dengesiz ise bir atom kararsızdır (radyoaktif); çekirdeğin fazla iç enerjisi varsa. Bir atom çekirdeğinin kararsızlığı, nötron veya proton fazlalığından kaynaklanabilir. Bir radyoaktif atom, diğer parçacıkların yanı sıra nükleonları (protonlar veya nötronlar) çıkararak veya başka formlarda enerji salarak kararlılığa ulaşmaya çalışacaktır.

Bu Reklamı Kapat

Kurşundan sonrası radyoaktif olmasına rağmen, yani kurşun sınır noktada iken üstüne birde radyasyon kalkanı olması ilginçtir,tam olarak sorduğunda bu.

İşte burada devreye çekirdek ağırlığı giriyor yani çekirdek ağırlığı arttıkça kararsızlık dolayısıyla radyoaktivite artıyor evet ancak aynı zamanda da radyasyonu absorbesi de artıyor.X-ray ve gama radyasyonu en iyi ağır çekirdekleri olan atomlar tarafından absorbe edilir, çekirdek ne kadar ağırsa absorbe ediliş de o kadar iyi olur.

Bu Reklamı Kapat

Şaşırtıcı fakat bazı uygulamalarda tükenmiş uranyum ve toryum radyasyon kalkanı olarak kullanılır.

Burada çekirdek kararlılığı ve nötron proton sayısı ilişkisi gösteriliyor
Kimyaca.com

Yağ ve sabun olayına gelecek olursak evet, verdiğin örnek benzer sayılabilir ancak tam olarak aynı değildir, yağ kimyasal değişime uğramıştır.Mantık şudur; polar maddeler polar çözücülerde, apolar maddeler(yağ) ise apolar çözücülerde çözünür ve biz polar ve apolar uçlara sahip iki türü de çözen bir şey yapmak istiyoruz yani sabun, işte burada apolar ucu sağlamak için uzun zincirlerden oluşan yağlara ihtiyacımız vardır.

Hidrofob(suyu sevmeyen),Hirdrofil(suyu seven)