Puan Ver

Atom neden bu kadar zor parçalanır?

Bu kadar küçük bir maddenin bu kadar zor parçalanmasının nedeni nedir?

Büşra Bektaş 1

Bunun sebebi Güçlü Nükleer Kuvvettir.

Modern fizikte, evrende 4 temel kuvvet olduğunu biliyoruz.

1.  Elektromanyetik Kuvvet
  2.  Güçlü Nükleer Kuvvet
  3.  Zayıf Nükleer Kuvvet
  4.  Kütleçekim Kuvveti

Nötron ve Protonlar atomun çekirdeğinde bir arada bulunur. Aynı yükte oldukları için birbirlerini itmesi gereken Protonları birbirlerine çok yakın (yaklaşık 1 femtometre) tutan kuvvet Güçlü Nükleer Kuvvettir. Elektromanyetik Kuvvet çok güçlü olmasına rağmen, Güçlü Nükleer Kuvvet parçacıkları bir arada tutar ama etki mesafesi çok küçüktür. Parçacıklar birbirlerinden 1 femtometreden fazla uzaklaşırsa, etkisini yitirir ama bu kuvvet o kadar güçlüdür ki, parçacıkları birbirinden ancak nükleer fisyon ile birbirinden ayırabilirsiniz ve ortaya muazzam bir enerji açığa çıkar.

Nükleer fisyon için, atom çekirdeği nötron bombardımanına tutulur. Nötronlar atom çekirdeği tarafından tutulur ve sayısına ulaşınca, çekirdek kararsız hale gelir ve durumunu koruyamayarak bölünür ve kararlı iki farklı atom meydana getirir. Bunun sonucunda da büyük bir enerji açığa çıkar.

Atomun parçalanması aslında atomun küçüklüğünden değil, proton ve nötron sayılarının oranları dolayısıyla kararlı olmasından kaynaklanmaktadır. Örneğin bir uranyum atomunu parçalamak için nötronlar atomun çekirdeğine fırlatılır. Nötron bombardımanı, nötron ışımasıyla yapılır. Bu sayede uranyum atomu kararsız hale gelir. Tekrar kararlı hale gelebilmek için de parçalanır. Bu esnada da nükleer enerji açığa çıkar.
Puan Ver

bıçakla ekmek keserken bıçağın sivri tarafı ekmeğe göre daha ince

bir hayvan dişiyle bir şey parçalarken dişinin sivri ucu sayesinde bunu kolaylıkla yapıyor

maddeler de atomdan oluştuğu için hiçbir şey ona sivri gelmiyor. Üstelik hepsinin en dış katmanında elektronlar olduğu için parçalama aşamasında karşıdan geleni atomun içine almamış oluyor yani eksi eksiyi iter. Legoları birleştirerek yaptığımız bir çekiç ile 1 parça legoya vurursak muhtemelen çekici dağıtırız çünkü atomları birbirine bağlı tutan şey atomu bir arada tutan kadim bağların yanında devede kulak :)

Nötron + veya - olmadığından hiçbir itme-çekme yapmadığı için parçalama işleminde içeri gönderilip kullanılıyor.

1. belgeseller ve bilim dergileri belgesel, internet ve dergilerden edindiğim bilgiler.

“Düşüncenin doğasında iletilmek vardır: yazılmak, konuşulmak, gerçekleştirilmek. Düşünce çimen gibidir. Işığı arar, kalabalıkları sever, melezlenmek için can atar, üzerine basıldıkça daha iyi büyür.”
Ursula K. LeGuin