Yeni Soru Sor
Sorulara Dön
Semih Peker
70K UP
Üye

Antimaddenin varlığı deneysel olarak doğrulandı ancak antimadde neden evrenimizde nadirdir? antimadde evrenin oluşumundaki rolü ve önemi ne?

Konu hakkında biraz bilgim var. Big Bang teorisine göre, evrenin ilk anlarında madde ve antimadde eşit miktarda üretilmiş olmalı. Ancak, evrende antimadde çok nadir ve çoğunlukla madde ile dolu. Bu durumun evrenin oluşumundaki rolü ne? Ve madde-antimadde asimetrisi nasıl oluştu? Antimadde neden nadir?
Sena Küçükkıvanç
Yazar&Editör

Evrenimizde antimaddenin nadir bulunmasının nedeni fizik yasalarında özellikle yük-parite (CP) simetrisinde küçük bir asimetri bulunmasıdır. Büyük Patlama teorisine göre madde ve antimadde başlangıçta eşit miktarlarda yaratılmıştır. Ancak gözlemlenmiş fakat tam olarak anlaşılamamış olan CP ihlali nedeniyle madde parçacıkları antimadde parçacıklarından biraz daha fazla sayıdaydı. Bu dengesizlik çoğu antimadde ve maddenin yok olmasına yol açtı ancak madde parçacıklarındaki küçük fazlalık sonunda bugün gözlemlediğimiz evreni oluşturdu.[1][2]

Bazı fikirler de yok değil:

Standart Modelde CP İhlali

Tüm Reklamları Kapat

Standart Model CP ihlali mekanizmaları içerir ancak bu mekanizmalar gözlemlenen asimetrinin açıklanması için yetersizdir. Araştırmacılar özellikle B mezonları gibi parçacıkların nadir bozunmalarında ve Higgs bozonu ile ilgili etkileşimlerde ek CP ihlali kaynakları aramaktadır ancak bugüne kadar gözlemlenen etkiler çok küçük kalmıştır.

Elektrozayıf Baryojenez

Asimetrinin erken evrende elektrozayıf faz geçişi sırasında ortaya çıktığını öne sürer. Eğer evren birinci dereceden bir faz geçişi geçirdiyse yeni fazın kabarcıkları oluşmuş olabilir ve CP ihlali etkileşimleri bu kabarcıkların içinde baryonların (madde) daha fazla olmasına neden olarak dengesizlik yaratmış olabilir.

Leptogenez

Tüm Reklamları Kapat

Bu senaryoda önce leptonların (örneğin nötrinolar) sayısında bir asimetri oluşmuş ve bu asimetri baryon sayısının korunmasını ihlal eden süreçler aracılığıyla baryon asimetrisine dönüştürülmüştür. Ancak bu genellikle Standart Modelin bir parçası olmayan ağır sağ elli nötrinoların bozunmalarını içeriyor.

Termal Denge Dışında Etkileşim

Evrenin hızlı genişlemesi sırasında madde ve antimaddenin dengelenebileceği bazı reaksiyonların yeterince hızlı gerçekleşmediği için "donmuş" olduğu yönündedir. Evren soğurken küçük bir asimetrinin kalmasına ve baskın hale gelmesine izin vermiş olabilir.

Ayna Evren veya Anti-Evren Teorileri

Bazı teoriler evrenimizin antimaddeden oluşan ve zamanda geri akış gösteren bir ayna evren çiftinin bir yarısı olabileceğini öne sürer. Spekülatif olmakla birlikte bu model gözlemlenen asimetrinin evrenimizin bu daha büyük yapıda belirli bir yönelime sahip olmasından kaynaklandığını öne sürer.

Yine de, bir kara deliğin kalbi kadar karanlık değil... Bir gün bunu da anlayacağız, ancak o gün bugün değil :)