Puan Ver
Puan Ver

Alyuvar hücrelerinin solunumunda glikoliz sonrasında ne oluyor?

Lise son sınıf öğrencisiyim. Bize alyuvarlar sadece glikoliz yapar dendi. Daha önceden de nadh+h ve privattın hücrede birikiminin toksik olduğu söylenmişti. O zaman glikolizden sonra bunlardan kurtulmak icin bir evre olmali. Hocalarım glikolizden sonra ne yaptıklarını bilmiyor.

Glikolizden sonra piruvat, piruvat olarak kalmayabiliyor. Asetil CoA'ya dönüşüyor. Asetil CoA, OAA (okzaloasetat) ile tepkimeye girip sitrat çevrimi yapıyor.Diğer bir adı Krebs döngüsü.Vücutta toksik maddeler (örneğin amonyak) üre yapılıp idrarla atılmak zorunda. Karaciğerin mitokondri hücresinde Asetil CoA ve Glutamat NAGS enzimi ile tepkimeye girip N-asetil glutamat yapmakta. Bu N-asetil glutamat CPS-1 enziminin aktivatörüdür. CPS-1 ne işe yarar ? Zararlı amonyağı Karbamil fosfat yapıyor. Bu Karbamil fosfat sitrulin oluyor. Aynı zamanda mitokondride bulunan aspartat, sitrin enzimiyle mitokondriden dışarı alınıyor. Mitokondriden çıkan aspartat sitrulin ile birleşip arginosüksinat sentetaz enzimi ile Arginosüksinat yapıyor. (şu an mitokondriden çıktık sitozoldeyiz) Bu arginosüksinat gerekirse Fumarat ya da Arginin oluyor. Fumarat olursa krebs döngüsüne destekte bulunmuş oluyor. Çünkü fumarat sitrik asit döngüsünde önemli bir molekül. Arginin'e dönelim; Arginin ya Üre olarak dışarı atılıyor. Yani uzun lafın kısası Glikoliz sonucu ortaya çıkan piruvat asetil coa yapıyor. asetil coa da üre döngüsüne yardımda bulunuyor. Lise 4 seviyesine göre ileri bilgiler olabilir. Kusura bakmayın,cevap vermek istedim :))

“İnsanın öğrenmesi gereken tek dil, tatlı dildir.”
Barış Manço