Puan Ver
Puan Ver

Aklın isyanı- marksist felsefe ve modern bilim kitabının büyük patlama ile ilgili bölümü ne kadar doğrulanabilirdir? Yorumlayabilir misiniz?

İlgili kitapta karşılaştığım türdeki büyük patlama karşıtı iddialar ne kadar elle tutulurdur? Elimizdeki göstergelerin tekillik ve hiçten varolma ile açıklanması tek ihtimal midir? Özellikle büyük patlama öncesinin bilinmezliği ile bilimin ilkelerine ihanet edildiği düşüncesi beni etkiledi. Teori bilim felsefesi açısından sorunlu mudur?

Merhaba. İlgili yazıda bilimsel bulgular ve evrenbilimin tarihi doğru detayları ile ele alınmış. Fakat Büyük Patlama Modeli hakkındaki yargılarına hiçbir şekilde katılmıyorum. Bahsedildiği gibi Büyük Patlama konusunda fizikçiler arasında bir kriz ortamı yok. Tarih boyunca Büyük Patlama’ya önyargıları nedeniyle karşı çıkan çok bilim insanı olmuş olsa da, günümüzde Büyük Patlama ve Şişme standart evrenbilim modelimizin temelini oluşturmaktadır.

Burada yazının bir yanlış algısını düzelteyim. Büyük Patlama bilimsel bir teoridir. Gözlemlenebilirler üzerinden ilerler. Bir başka deyişle, “tekillik” Büyük Patlama modelinin bir parçası değildir. Büyük Patlama modeli sadece evrenin ilk anlarında basınçlı, yoğun ve sıcak olması gerektiğini öngörür. Başlangıç (t=0) anı ile ilgili bir yargıda bulunmaz, bulunamaz.

Bilimde hiçbir şey değişmez de değildir. Eğer Büyük Patlama modeline alternatif bir model ilk evrenden kalan elementlerin miktarını ve Kozmik Ardalan Işıması (CMB) gözlemlerini açıklayabilecekse, elbette bilim insanları yeni fikirlere açıktır her zaman. Ama şu an için böyle bir alternatifimiz yok. Ayrıca standard kozmolojik model günümüzdeki gözlemleri büyük ölçüde açıklayabilmekte.

“Yapay zekaya kafa yormadan önce doğal aptallığa çare bulmamız gerekmektedir.”
Steve Polyak