Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Afrika'dan çok fazla fil alsak ve bunları soğuk iklimlere götürürsek bu fillerde evrim i göre bilir miyiz?

Bu bir seçilim baskısı yaratır. Eğer yeni çevreye bir adaptasyon olması isteniyorsa önce popülasyonda o çevresel değişime karşı avantajlı olan bireylere ihtiyaç var. Ne kadar çok çeşitlilik varsa olasılık o kadar artar. Çok ani bir şekilde ortam değişirse popülasyon zaten halihazırda önceki ortama adapte olacağı için çevre ani bir şekilde değişirse (ki bu illa başka bir ortama götürmek ile olmak zorunda değil bulunduğu çevre de ani bir şekilde değişmiş olabilir.) seçilim baskısı çok yüksek olursa popülasyon yok bile olabilir. Bu durumda eksaptasyona yani ön adaptasyona sahip olmak, başta bahsedilen o çevresel değişime karşı avantajlı bireylerin olması açısından önemlidir. Örneğin dinozorların bazılarında tüyler evrimleşmemiş olsaydı, yeterli aerodinamik yapıya asla erişelemezdi ve kuşlar asla evrimleşemezdi. Yani tüylerin, tamamen farklı bir amaçla (eş bulma veya sıcak tutma) evrimleşmesi, hiç beklenmedik bir diğer evrimi, uçuşu uzun vadede mümkün kılmıştır. İşte bu durumda tüylerin evrimi, bir "ön adaptasyon" olmaktadır. Bahsedilen popülasyon da kendi ortamına adapte olduğu için yeni ortama göre adapte olabilmesi bir ön adaptasyona sahip olması gerekiyor.

Fillerde bu kadar büyük bir çevresel değişimden kurtulabilecek çeşitlilik olduğunu hiç sanmıyorum. Muhtemelen böyle bir şey yaparsak popülasyon bu kadar büyük bir çevresel değişim ve seçilim baskısına dayanamaz soyu tükenir.

Başka bir örnek olarak bajau kabilesine bakabiliriz. Bajau kabilesi nefesini çok uzun bir süre su altında tutacak biçimde evrimleşmiş bir popülasyon. Doğrudan hepsini suyun dibine atacak olsak bu kadar büyük bir seçilim baskısına karşı koyamaz ve hepsi ölürdü. Eğer ki çevre çok hızlı değişmeden yavaş yavaş olursa bu küçük değişime karşı avantajlı olanların popülasyonda bulunma olasılığı daha yüksek. Böylece küçük küçük değişimlerle köklü değişimler yavaş yavaş gerçekleşebilir. Ama bu tarz bir adaptasyon, her zaman başarılamaz. Aslına bakarsanız çoğu zaman başarılamaz! Eğer çevre çok ani ve köklü bir şekilde değişecek olursa ve popülasyon içinde, içine girilen bu yeni ortama uyumlu (yani avantajlı) hiçbir birey bulunmazsa, popülasyonun tamamı yok olacaktır.

• W. Parry. Eksaptasyon (Ön Adaptasyon): Evrim, Elindeki Malzemeyi Nasıl Kullanır?. (01 Kasım 2013). Alındığı Tarih: 30 Aralık 2020. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
  • Ç. M. Bakırcı. Günümüz İnsanlarında Evrim Örneği: Bajaular Ve Dalgıçlık!. (13 Ekim 2019). Alındığı Tarih: 30 Aralık 2020. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı

Göremeyiz... Bunu görmeyi umarken çok sayıda fili öldürmüş oluruz.

Çünkü evrimin temel dinamikleri bahsettiğiniz gibi kısacık sürelerde kendilerini göstermezler. Bir nesilde değil onlarca, yüzlerce, binlerce nesilde evrim gözlenebilir.

• Gerardo Antonio Cordero. Yaşam Öyküsü, Moleküler Evrim Hızını Etkiliyor Mu?. (30 Aralık 2020). Alındığı Tarih: 30 Aralık 2020. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı

“Önceleri, insanların gerçeği bulmalarını engellemek için bir sürü kitabı imha etmeniz gerekiyordu. Bugün ise gerçeği, bir Google aramasının 20. sayfasına yönlendirerek gizlemeniz yeterli oluyor.”
Lenny Pozner