Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Adiabatic teoremin evrimsel biyolojide karşılığı var mıdır? Adiabatic quantum computing ile bir simülasyon hazırlanabilir mi?

Quantum computing sistemleri ile adiabatic teorem üzerine bir machine learning modeli çıkarsak ve basit bir canlının evrimsel süreçlerini tanımlasak. Mevcut değerleri, ortam şartları ve beraber yaşadığı diğer yırtıcıları da parametre olarak ekleyerek, hedeflediğimiz basit canlının bir sonraki evrimleşme modelini tahmin ettirebilir miyiz?

Adyabatik teoremin evrimsel biyolojide karşılığı vardır. Adyabatik yaklaşım, sistemin maruz kaldığı etkilerin değişim hızı ile sistemin değişim hız arasında ilişki kurar. Evrim de tam olarak böyle bir şeydir, çok çok kabaca, değişen dış koşullar vardır, bu değişen dış koşullar altında canlılar değişir.

Dinamik sistemlerin "içsel zaman" ları vardır, dış uyaranlara tepki verme zamanı gibi düşünebilirsiniz bunu. Fizikte gevşeme zamanı (relaxation time) olarak da adlandırılır bu kavram. Bazı sistemler dış uyaranlara çok hızlı tepki verebilirken, bazıları (içsel yapılarının farklı olmasından dolayı) daha yavaş tepki verebilir. Canlılık açısından düşünürsek, belirli bir canlının o anki formunda canlılığını sürdürebilmesi, dış koşulların belirli değer aralıklarında olmasına bağlıdır. Mesela insanların hayatının devamı atmosferdeki oksijen miktarının belirli bir aralıkta olmasına bağlıdır ya da güneşten gelen ışınların morötesi kısmına denk gelen kısmının belirli bir yüzdeden büyük olmamasına bağlıdır vb. vb. Canlılar "adaptif" sistemlerdir, yani dış koşulardaki değişime uyum sağlama yeteneğine sahiptir. Dış koşulların belirli bir hızdaki değişimi, bazı canlıların içsel organizasyonlarında değişikliğe giderek (form değiştirerek) uyum sağlaması ile sonuçlanırken, bu süreç, değişimi yakalayamayanlar için canlılığın bitmesi ile sonuçlanabilir. İşte adyabatik yaklaşım ile evrimsel biyoloji arasındaki ilişki bu eksendedir.

Sorunun açıklama kısmına belirtilen simülasyonu gerçekleştirmek için "Quantum computing sistemleri ile adiabatic teorem üzerine bir machine learning modeli " ne ihtiyacımız olduğunu düşünmüyorum. Klasik enformasyon teorisine dayanan hesaplama ile de bu simülasyon yapılabilir, ki yapılıyor da zaten. Buradaki kritik mesele, yeni bir hesaplama sisteminden çok, daha fazla parametreyi hesaba katan yeni modeller oluşturmak bence.

Puan Ver

• Yazar Yok. Basit Bir Evrim Simülasyonu. (21 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 21 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  • Yazar Yok. Bir Başka Evrim Simülasyon Paketi. (21 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 21 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı

“Bazı problemler öyle karmaşıktır ki, bilge biri onlar hakkında kararsız kalma hakkını kullanmalıdır.”