Sorulara Dön
Evrim & Abiyogenez

Adaptasyonlar sonucu oluşan değişimler nasıl kalıtıldı oğul döllere nasıl akatarıldı. Yararlı alışkanlıklar sonraki nesle nasıl aktarıldı?

Evrim doğal seçilimde adapte olan bireylerin yaşama devam ettiğini söyler. Bu davranışlar dna'ya nasıl işlenir?

Evrimleşen özellikler genlere işlemiyor. Değişim zaten ilk başta genlerde başlıyor. Çeşitlilik mekanizmaları ile oluşan kalıtsal çeşitlilik için ilk başta genlerin değişmesi gerekiyor zaten.

Çeşitlilik mekanizmaları (kalıtsal mutasyonlar, crossing over vs.) ile çeşitlilik oluşur. Örneğin büyük gaga, geniş gaga, küçük gaga, dar gaga. Doğal seçilim kısaca, çeşitlilik mekanizması ile oluşturulan çeşitliliğin seçilmesi, daha uyumlu veya avantajlı olanın hayatta kalması ve genlerini gelecek nesillere aktarabilmesidir. Çevre şartlarında küçük gagalı olanlar daha rahat yiyebiliyor diyelim. Bu yüzden küçük gagalılar daha kolay hayatta kalıp daha kolay ürüyor. Kendilerini avantajlı kılan genleri gelecek nesillere daha çok aktarıyor. Uyumlu olanlar daha çok üreyip diğerleri elenince ispinoz popülasyonunda nesiller geçtikçe küçük gaga geninin frekansı artar. Yani evrim yaşanır. Bu evrimsel değişime sonradan bakan biz küçük gagalıların daha kolay hayatta kalıp ürediğini fark ediyoruz bu yüzden bu özelliğe adaptif özelik diyoruz. Bu tür evrimsel değişimlere de adaptasyon diyoruz.

Görebileceğiniz gibi zaten genlerde DNA'da kalıtsal bir çeşitlilik var. Evrimin olması için gerekli şartlardan biri. Yararlı özellikler sonradan genlere veya DNA'ya işlenmiyor. Zaten popülasyonda genler düzeyinde bir çeşitlilik oluşur, çevre şartlarına göre bazıları daha kolay hayatta kalır, bazıları ise çevre şartlarında hayatta kalamaz, elenir. (ya da daha az ürer.) Çevre şartlarında daha çok hayatta kalan ve üreyebilen bireyler ise genlerini çocuklarına daha çok aktardığı için (ve çevreye uyumsuz olanlar öldüğü veya daha az ürediği için) her nesilde daha uyumlu bireyler çoğalır ve evrim yaşanır.

https://youtu.be/JlBTsZTzlok?t=323 (Videoyu izlerken hızlandırabilirsiniz.)

merhabalar Herbert Spencer

doğal seçilimi çok basit bir dille anlatacağım. doğal seçilim der ki, çevre sürekli değişim halindedir, hayatta kalanlar genlerini sonraki nesile aktarır, hayatta kalamayanlar sonraki nesile genlerini aktaramaz. bu sayede evrim ilerler. Evrimin tanımı, genlerin nesiller içersindeki değişimidir. sonradan kazanılan alışkanlıkların dnaya yansıması değildir.

bir örnekle anlatmaya çalışayım. bir kelebek popülasyonu düşün. bu kelebek popülasyonundan, her renkte kelebek olsun(farklı varyasyonlar), ama yeşil renkli olanlar daha iyi kamufule olduğu için, çoğunluk yeşil renkte, diğer renkler azınlık. şimdi bu habitata insanların yaptığı bir fabrika getirelim. bu fabrikanın dumanları çevredeki ağaçların kabuklarını siyah renge bürüyor olsun. şimdi çevre baskısı değişti. artık yeşiller o kadarda iyi kamufule olamıyor, eskisi kadar üreyemiyor ve haliyle gelecek nesile yeşil renk genini aktaramıyor. artık varyasyondaki çoğunluk siyah renkli kelebekler çünkü artık siyahlar avantajlı.

Evrim tanımı, gen frekansının nesiller sonra değişimidir. bu örnekteki gen frekansındaki değişim, yeşil çoğunluktan, siyah çoğunluğa doğru kaymıştır. bunun adı evrimdir. tabi ben basit bir şekilde anlattım, binlerce özelliklerin olduğu sürekli kaotik bir şekilde çevrenin değiştiği durumları düşün. evrim ve adaptasyonlar bu şekilde çalışır.

Sorulara Dön