Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

2 hücreli bir canlı olabilir mi, varsa nasıl bir şey?

103 görüntülenme
Teşekkür (1)
Hatırla (1)
Takip (1)

Aslında farkında olmadan evrim sürecinin nasıl başladığını sormuşsun.

Tek hücreli canlıya ilkel canlı, çok hücreli canlılara ise gelişmiş canlılar diyebiliriz.

Cevaba gelecek olursak;

Wikipedia'ya "Bicellular" (iki hücreli'nin latincesi) yazarsan hiçbir yanıt elde edemezsin.

Eşit büyüklükle iki hücresi olan iki hücreli bir canlı olamaz. İkinci hücre Mitokondri gibi çalışarak sadece enerji üretme amacıyla asıl hücrenin içinde yaşayabilir. Ancak teorik olarak ikinci hücreyi edinen ve "Gelişmiş Canlı" ünvanını kazanan hücre; mutlaka üçüncüyü de isteyecektir.

Çünkü;

Dünya üzerindeki ilk ilkel canlılar, besinlerini sonsuz ve ücretsiz enerji kaynağı olan güneşten elde ediyolardı. Zamanlarının tamamını hayatta kalmak ve besin üretmek için harcıyorlardı. Büyük ve güçlü olan hücre, "doğanın kanunu olarak" gücünün yettiği küçük hücreleri yiyor ve içlerindeki atp'yi alarak kısa yoldan daha fazla enerji kazanıyordu.

Nasıl ve ne zaman olduğu bilinmese de bir gün bir hücre başka bir hücreyi yediğinde onu sindirmek yerine içine aldı ve tek bir hücre olarak yaşamaya başladılar. İkinci hücre bugün mitokondri olarak adlandırdığımız yapı olarak yaşamını sürdürdü. Sadece enerji üretiyor, asıl hücreye zaman ve enerji kazandırıyordu. Diğer ilkel yaşam formlarından çok daha büyük ve güçlü olan bu hücre artık kolaylıkla diğer hücreleri yiyebiliyordu. Bu hücre zamanla çoğaldı ve küçük gruplar halinde yaşamaya başladı. Çünkü bu yöntem çok daha verimliydi. Her hücresinde enerji kaynağı olan ve her biri farklı görevlere sahip birden fazla hücresi olan bu canlı başka şeylere de vakit ayırabiliyordu. Örneğin bazı hücreler sadece hareket etmekten sorumluydu, sadece hareket etmeye odaklandıklarından tek hücreli ilkel canlılara göre çok daha hızlı hareket edebiliyorlardı. Bazı hücreler zamanının tamamını solunuma, boşaltıma, sindirime vb. ayırdılar (bacaklarımız, midemiz ve akciğerlerimiz gibi. Tabiki halen mikroskobik canlılardan bahsediyoruz.).

Hayatta kalmak halen temel amaç olsa da tek amaç değildi. Gezecek, birşeyler keşfedecek ve varolana etki edebilecek güce sahipti bu canlı. Ona evrimin ilk basamağı ve şu anda yaşayan tüm gelişmiş varlıkların atası diyebiliriz.

...

Diplococci ve Desmidiales gibi iki hücreli gibi görünen canlılar da tek hücreli olarak kabul edilir. Hücre arasında duvar/köprü olarak adlandırılan yapılar yer alır ve birleşmiş iki hücre gibi görünür.

Hücre duvarı ile ikiye ayrılmış tek hücreli bir canlı
Micrasterias radiata

Not:

Kaynak olarak bir youtube videosu bırakıyorum, sorunun cevabını kısa ve öz bir şekilde izah ediyorlar.

Akademik Standartlarda detaylı bir kaynakça için videonun altındaki açıklamalar kısmını kullanabilirsiniz.

114 görüntülenme
Teşekkür (1)

• Kurzgesagt – In a Nutshell. Why Are You Alive – Life, Energy & Atp. (10 Mayıs 2020). Alındığı Tarih: 10 Ekim 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı

“Biyoloji fizik değildir; çünkü organizmalar fazlasıyla karmaşık fiziksel nesnelerdir. Sosyoloji de biyoloji değildir; çünkü insan toplumları özfarkındalığa sahip organizmalardan oluşur.”
Richard Lewontin