Paylaşım Yap
Tüm Reklamları Kapat

Pisagor Yanıldı: Gerçekten Evrensel Olarak Geçerli Bir Harmoni Var mı?

Pisagor Yanıldı: Gerçekten Evrensel Olarak Geçerli Bir Harmoni Var mı? Pixabay
2 dakika
684
Tüm Reklamları Kapat

Antik Yunan filozofu Pisagor'a göre konsonans, yani notaların kulağa hoş gelen kombinasyonu, 3 ve 4 gibi basit sayılar arasındaki özel ilişkilere bağlıydı. Geleneksel olarak bu oranlar akorun kulağa güzel gelip gelmediğini tanımlamakta kullanılıyor ve bunlardan sapmanın müziği "kulağa hoş gelmeyen" hâle getirdiği düşünülüyordu.

Ancak Nature Communications dergisinde yayınlanan bir çalışmada araştırmacılar Pisagor'un yanıldığını ortaya koydu.[1] Çalışma, müzik dinlerken akorların matematiksel oranlarda mükemmel olmasını tercih etmediğimizi gösteriyor. Cambridge Üniversitesi Müzik Fakültesi'nden Dr. Peter Harrison şöyle anlatıyor:

Az miktarda sapmayı tercih ediyoruz. Biraz kusurdan hoşlanıyoruz çünkü bu seslere hayat veriyor ve bu bizim için çekici.

Araştırmacılar; çanlar, gonglar, ksilofon türleri ve diğer perdeli vurmalı çalgılar gibi Batılı müzisyenlerin, dinleyicilerin ve akademisyenlerin için daha az bildiği müzik aletleri düşünüldüğünde matematiksel ilişkilerin oynadığı rolün ortadan kalktığını söylüyor. Araştırmacılar, özellikle küçük gongların bir araya getirilmesiyle oluşturulan Cava gamelanının bir enstrümanı olan bonang üzerinde çalıştılar. Harrison, bazı vurmalı çalgıların şeklinden dolayı frekans bileşenlerinin geleneksel matematiksel ilişkilere uymadığını belirtiyor:

Tüm Reklamları Kapat

Bonang gibi enstrümanları kullandığımızda, Pisagor'un özel sayıları pencereden dışarı çıkıyor ve tamamen yeni konsonans ve uyumsuzluk modelleriyle karşılaşıyoruz. Batılı araştırmalar bilindik orkestra enstrümanlarına çok fazla odaklanmıştır. Ancak diğer müzik kültürleri; şekilleri ve fizikleri nedeniyle "harmonik olmayan" olarak adlandırabileceğimiz enstrümanlar kullanmaktadır.

Araştırmacılar, ABD ve Güney Kore'den 4.000'den fazla kişinin çevrimiçi bir laboratuvar oluşturdu. Katılımcılardan dinletilen akorları sayısal olarak puanlamaları, sesi daha hoş hale getirmeleri ve mükemmel akortlu-hafif diyezli-hafif bemollü arasında tercih yapmaları istendi. Katılımcılar genellikle hafif kusur veya "ahenksizlik" içeren akorları tercih etti. Diğer deneylerde bonang da dahil olmak üzere Batılı ve Batılı olmayan müzik aletleriyle armoni algısı araştırıldı.

Araştırmacılar bonangın konsonanslarının, Endonezya kültüründe kullanılan belirli müzikal ölçekle düzgün bir şekilde eşleştiğini buldular. Bu konsonanslar, bir Batı piyanosunda tekrarlanamaz çünkü geleneksel olarak kullanılan ölçeğin çatlakları arasında kalırlar. Dr. Harrison şöyle anlatıyor:

Bulgularımız, armoninin sadece tek yönlü olabileceği, akorların bu matematiksel ilişkileri yansıtmak zorunda olduğu yönündeki geleneksel düşünceye meydan okuyor. Dışarıda çok daha fazla armoni türü olduğunu ve diğer kültürlerin bunları geliştirmesinin iyi nedenleri olduğunu gösteriyoruz.

Çalışma, müzisyen olmayan ve Cava müziğine aşina olmayan katılımcılarının, bonangın yeni ahenklerini içgüdüsel olarak takdir edebildiklerini de gösteriyor. Harrison şöyle ekiyor:

Bulgularımız, farklı enstrümanlar kullanırsanız, insanların sezgisel olarak takdir ettikleri yepyeni bir armonik dilin kilidini açabileceğinizi gösteriyor, takdir etmek için üzerinde çalışmaları gerekmiyor. Batı klasik müziğinin son 100 yılındaki pek çok deneysel müzik, dinleyiciler için oldukça zor olmuştur çünkü zevk alması zor olan, son derece soyut yapılar içermektedir. Buna karşılık, bizimki gibi psikolojik bulgular, dinleyicilerin sezgisel olarak keyif aldığı yeni müzikleri teşvik etmeye yardımcı olabilir.

Dr. Harrison, araştırmanın müzisyenleri alışık olmadıkları enstrümanları denemeye teşvik edeceğini ve yeni armoniler sunup sunmadıklarını ve yeni yaratıcı olasılıklar açıp açmadıklarını göreceklerini umuyor.

Ekip, şimdi daha geniş bir kültür yelpazesini test etmek için farklı enstrüman türlerini ve takip çalışmalarını araştırıyor. Bir sonraki hedeflerinin "ahenksiz" enstrümanlar kullanan müzisyenlerin Batılı katılımcılardan farklı armoni kavramlarını içselleştirip içselleştirmediklerini anlamak olduğunu belirtiyorlar.

Bu Makaleyi Alıntıla
Okundu Olarak İşaretle
12
0
  • Paylaş
  • Alıntıla
  • Alıntıları Göster
Paylaş
Sonra Oku
Notlarım
Yazdır / PDF Olarak Kaydet
Bize Ulaş
Yukarı Zıpla

Feragatname: Evrim Ağacı, doğrudan üniversiteler, akademik dergiler veya resmi bilim kurumları tarafından yayınlanan bu basın açıklamalarını temel editöryal düzenlemeden geçirmektedir; ancak açıklamaların isabetliliğinden sorumlu değildir. Basın açıklaması konusundaki sorularınızı aşağıdaki medya irtibat kişisine yöneltebilirsiniz.

Medya İrtibat

İçeriklerimizin bilimsel gerçekleri doğru bir şekilde yansıtması için en üst düzey çabayı gösteriyoruz. Gözünüze doğru gelmeyen bir şey varsa, mümkünse güvenilir kaynaklarınızla birlikte bize ulaşın!

Bu içeriğimizle ilgili bir sorunuz mu var? Buraya tıklayarak sorabilirsiniz.

Soru & Cevap Platformuna Git
Bu İçerik Size Ne Hissettirdi?
  • Merak Uyandırıcı! 2
  • Muhteşem! 0
  • Tebrikler! 0
  • Bilim Budur! 0
  • Mmm... Çok sapyoseksüel! 0
  • Güldürdü 0
  • İnanılmaz 0
  • Umut Verici! 0
  • Üzücü! 0
  • Grrr... *@$# 0
  • İğrenç! 0
  • Korkutucu! 0
Kaynaklar ve İleri Okuma
  • ^ R. Marjieh, et al. (2024). Timbral Effects On Consonance Disentangle Psychoacoustic Mechanisms And Suggest Perceptual Origins For Musical Scales. Nature Communications, sf: 1-22. doi: 10.1038/s41467-024-45812-z. | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?

Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:

kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/04/2024 13:57:27 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/17001

İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.

Keşfet
Akış
İçerikler
Gündem
Komplo Teorisi
Periyodik Tablo
Tıp
Zeka
Bakteriler
Nöronlar
Nükleotit
Bakteri
Fare
Yapay Zeka
Bebek Doğumu
Şeker
Sperm
Factchecking
Koaservat
Nörobiyoloji
Mers
Araştırma
Mantar
Şempanze
Uzay Aracı
Ana Bulaşma Mekanizması
Yas
Göz
Karanlık Enerji
Aklımdan Geçen
Komünite Seç
Aklımdan Geçen
Fark Ettim ki...
Bugün Öğrendim ki...
İşe Yarar İpucu
Bilim Haberleri
Hikaye Fikri
Video Konu Önerisi
Başlık
Gündem
Kafana takılan neler var?
Bağlantı
Kurallar
Komünite Kuralları
Bu komünite, aklınızdan geçen düşünceleri Evrim Ağacı ailesiyle paylaşabilmeniz içindir. Yapacağınız paylaşımlar Evrim Ağacı'nın kurallarına tabidir. Ayrıca bu komünitenin ek kurallarına da uymanız gerekmektedir.
1
Bilim kimliğinizi önceleyin.
Evrim Ağacı bir bilim platformudur. Dolayısıyla aklınızdan geçen her şeyden ziyade, bilim veya yaşamla ilgili olabilecek düşüncelerinizle ilgileniyoruz.
2
Propaganda ve baskı amaçlı kullanmayın.
Herkesin aklından her şey geçebilir; fakat bu platformun amacı, insanların belli ideolojiler için propaganda yapmaları veya başkaları üzerinde baskı kurma amacıyla geliştirilmemiştir. Paylaştığınız fikirlerin değer kattığından emin olun.
3
Gerilim yaratmayın.
Gerilim, tersleme, tahrik, taciz, alay, dedikodu, trollük, vurdumduymazlık, duyarsızlık, ırkçılık, bağnazlık, nefret söylemi, azınlıklara saldırı, fanatizm, holiganlık, sloganlar yasaktır.
4
Değer katın; hassas konulardan ve öznel yoruma açık alanlardan uzak durun.
Bu komünitenin amacı okurlara hayatla ilgili keyifli farkındalıklar yaşatabilmektir. Din, politika, spor, aktüel konular gibi anlık tepkilere neden olabilecek konulardaki tespitlerden kaçının. Ayrıca aklınızdan geçenlerin Türkiye’deki bilim komünitesine değer katması beklenmektedir.
5
Cevap hakkı doğurmayın.
Bu platformda cevap veya yorum sistemi bulunmamaktadır. Dolayısıyla aklınızdan geçenlerin, tespit edilebilir kişilere cevap hakkı doğurmadığından emin olun.
Ekle
Soru Sor
Sosyal
Yeniler
Daha Fazla İçerik Göster
Popüler Yazılar
30 gün
90 gün
1 yıl
Evrim Ağacı'na Destek Ol

Evrim Ağacı'nın %100 okur destekli bir bilim platformu olduğunu biliyor muydunuz? Evrim Ağacı'nın maddi destekçileri arasına katılarak Türkiye'de bilimin yayılmasına güç katın.

Evrim Ağacı'nı Takip Et!
Yazı Geçmişi
Okuma Geçmişi
Notlarım
İlerleme Durumunu Güncelle
Okudum
Sonra Oku
Not Ekle
Kaldığım Yeri İşaretle
Göz Attım

Evrim Ağacı tarafından otomatik olarak takip edilen işlemleri istediğin zaman durdurabilirsin.
[Site ayalarına git...]

Filtrele
Listele
Bu yazıdaki hareketlerin
Devamını Göster
Filtrele
Listele
Tüm Okuma Geçmişin
Devamını Göster
0/10000
Bu Makaleyi Alıntıla
Evrim Ağacı Formatı
APA7
MLA9
Chicago
U. Derin. Pisagor Yanıldı: Gerçekten Evrensel Olarak Geçerli Bir Harmoni Var mı?. (28 Şubat 2024). Alındığı Tarih: 27 Nisan 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/17001
Derin, U. (2024, February 28). Pisagor Yanıldı: Gerçekten Evrensel Olarak Geçerli Bir Harmoni Var mı?. Evrim Ağacı. Retrieved April 27, 2024. from https://evrimagaci.org/s/17001
U. Derin. “Pisagor Yanıldı: Gerçekten Evrensel Olarak Geçerli Bir Harmoni Var mı?.” Edited by Ufuk Derin. Evrim Ağacı, 28 Feb. 2024, https://evrimagaci.org/s/17001.
Derin, Ufuk. “Pisagor Yanıldı: Gerçekten Evrensel Olarak Geçerli Bir Harmoni Var mı?.” Edited by Ufuk Derin. Evrim Ağacı, February 28, 2024. https://evrimagaci.org/s/17001.
ve seni takip ediyor

Göster

Şifrenizi mi unuttunuz? Lütfen e-posta adresinizi giriniz. E-posta adresinize şifrenizi sıfırlamak için bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Eğer aktivasyon kodunu almadıysanız lütfen e-posta adresinizi giriniz. Üyeliğinizi aktive etmek için e-posta adresinize bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Close