Evrim Ağacı

Neandertallerin Yamyamlık İzlerini Barındıran Mağaralar

Neandertallerin Yamyamlık İzlerini Barındıran Mağaralar Asier Gómez-Olivencia et al.

Bu yazı, Phys.org isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Belçika'daki Goyet mağaralarının derinliklerinde, araştırıcılar, Neanderthallerin sadece atlar ve ren geyikleriyle değil bir birleriyle de beslendiklerini gösteren ürkütücü kanıtlara ulaştılar.

Araştırıcılar, yaklaşık 40,000 yıl önce yaşamış olan yeni doğmuş bir bebek, bir çocuk ve dört yetişkin ya da ergen Neandertallere ait olan kemiklerde kesme ve ilik çıkarmak amaçlı kırma izleri olduğunu belirtiyorlar.

Belçikalı arkeolog Christian Casseyes, Ardennes ormanındaki bir mağaranın içine baktığında, tartışmasız bir biçimde, yamyamlığın gerçekleşmiş olduğunu gördüğünü söylüyor.

Goyet'teki kemiklerin yaşı, Neandertallerin son dönemlerine, -ayrıca çiftleşmiş de oldukları- modern insanlarla yer değişmelerine yakın bir zamana denk geliyor.

Önceleri, daha zeki olan modern insanlar tarafından yok oluşa sürüklenmiş olan ilkel mağara insanları olarak kabul edilen Neandertaller, daha sonraki çalışmaların gösterdiği üzere ölen Neandertallerin vücutlarına önem veren ve onlar için seremoni düzenleyen daha sofistike canlılardı.

Fakat, artan sayıda kanıtların da gösterdiği üzere ölülerini de yiyorlardı.

Neandertal kemik parçaları

Neandertallerde yamyamlığa dair kanıtlar şimdiye kadar, Avrupa'nın güneyinde yaşamış olan topluluklarda, İspanya'da El Sidron ile Zafarraya ve Fransa'daki Moula-Guercy ile Les Pradelles'de görülmüştü.

Gayet mağaraları Paleolitik Dönem'den beri yaşam alanı olarak kullanıldı.

ABD'deki California Eyalet Üniversitesi'nden antropolog Helene Rougier önderliğindeki bir uluslararası ekip Goyet'te bulunan kemiklerin Neandertallerin yamyamlık yaptıklarını kanıtladığını dile getiriyor.

Arkeolog Christian Casseyas, kemiklerdeki kesme izlerinin, etlerin kemikten ayrılması sırasında oluştuğunu belirtiyor.

Ayrıca, kırık Neandertal kemiklerinin aynı mağarada bulunan iliğe ulaşmak amacıyla kırıldığı saptanan at ve ren geyiği kemikleriyle aynı işlemden geçtiğini ekliyor.

Rougier, "O mağaralarda Neandertallerin yenmiş olduğu sonucuna varabiliriz, ki bu Kuzey Avrupa'da bir ilk. Ayrıca, bu kemiklerin bazılarının çakmak taşı aletlerin sivrileştirilmesi amacıyla da kullanıldığı görülüyor." diyor.

Fakat, yamyamlığın nedeni bir sır durumunda.

Rougier, bu davranışın sadece besin elde etmek amacıyla da, sembolik amaçlarla da olabileceğini, şimdilik ise nedenin belirsiz olduğunu söylüyor.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 28/05/2020 05:41:38 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7123

“Bana bilime düşman bir hükümetle yönetilen bir ulus gösterin, ben de size sağlık, gelir ve güvenlik bakımından başarısız bir ülke göstereyim.”