NASA Yanlışlıkla Büküm Sürüşünü Keşfetti mi?

Star Trek'teki USS Enterprise'ın büküm sürüşünü gösteren bir sanat eseri.
Inverse
2 dakika
38,453 Okunma Sayısı
Notlarım

İddia

NASA'daki bir grup bilim insanı, EMdrive odası adı verilen bir odada parçacıkları yanlışlıkla ışıktan daha hızlı hareket ettirdi. Eğer bu doğruysa, ışıktan hızlı hareket etmemiz mümkün olabilir.

NASA'nın yaptığı bir deney sırasında bazı parçacıkların ışıktan hızlı hareket ettiği ölçüldü. Ancak bu ölçümler tekrar edilemedi ve o ölçümlerin neden o sonucu verdiği anlaşılamadı. Bu ölçümün tekrar edilememiş olması, deneyde anlık bir sensör/ölçüm hatasına işaret etmektedir. Kütleli cisimlerin ışık hızını geçmesi imkansızdır. Işık, şu anda bildiğimiz fizik yasaları dahilinde evrensel hız sınırıdır.

2015 yılında birçok okurumuz bize internette (özellikle İngilizce kaynaklarda) dolaşan, "NASA yanlışlıkla büküm sürüşünü keşfetmiş olabilir!" başlıklı ve türevlerindeki içerikteki haberlerle ilgili sorular sordu. NASA, iddialar üzerine resmi bir açıklama yaparak haberlerde çıkan hataları düzeltmek zorunda kaldı.

Büküm sürüşü, Uzay Yolu (Star Trek) dizisinde ileri sürülen, uzay-zaman dokusunun bir kısmını sıkıştırıp, bir kısmını esneterek bir "büküm" yaratıp, ışık hızının bile aşılabileceğini ileri süren bir bilimkurgu içeriğidir.

NASA, "EMdrive" adı verilen bir çalışma dahilinde yaptıkları araştırmalar sırasında, gönderdikleri bazı lazerlerin ışık hızını aşan bir sürate ulaşmış olabileceğini, bunun "adeta büküm sürüşü gibi olduğunu" düşündüklerini söylemişti. Bu konuyu abartmayı tercih eden medya kaynakları, yüzlerce farklı siteden NASA'nın büküm sürüşünü keşfettiğini, artık uzak yıldızlara birkaç yılda ulaşabileceğimizi ilan ettiler.

Ne yazık ki böyle bir şey yok. NASA, lazer hızıyla ilgili ölçümlerinin doğru olduğundan emin olmamakla birlikte, haberler üzerine yaptıkları resmî açıklamada, "Büküm sürüşü şu anda sadece bir hayalden ibaret." diye belirttiler. Aradan yıllar geçmesine rağmen, 2015'teki deneysel anomali tekrar yaratılamadı ve sebebi halen anlaşılabilmiş değil. Dolayısıyla deneysel ve tek seferlik bir ölçüm/sensör hatası olması çok olası.

Bu Hata İlk Değil

Aslında bunu daha önce nötrinoların hızıyla ilgili yapılan ölçümlerde yaşamıştık. Basit bir kalibrasyon hatasından kaynaklanan ölçümler, bazı parçacıkların ışık hızını geçtiğini "göstermişti". Ancak kısa sürede bilim insanları hatayı fark ettiler ve ışık hızının geçilmediğini gördüler.

Kütleli bir parçacığın şu anda bildiğimiz fizik yasaları dahilinde ışığın hızını geçmesi imkansız. Takyonların bunu yapabileceğini düşünüyorsanız, buradaki yazımızı okumanızı tavsiye ederiz. Bu imkansızlığın en basit ve temel sebebi, kütleli bir parçacığın ışık hızını geçmek için sonsuz enerjiye ihtiyaç duyması; ancak Evren içerisinde sonsuz enerjinin bulunmamasıdır. Bu konuyla ilgili çok daha kapsamlı açıklamalarımız için buradaki ve buradaki yazılarımızı okuyabilirsiniz. Işık hızında giden bir aracın farlarını yaktığınızda olacakları öğrenmek içinse buraya tıklayabilirsiniz.

Bu tarz durumlarda tavsiyemiz, haber kaynaklarının abartılı iddialarına kapılmadan, bilimsel araştırma verilerinin değerlendirilmesini ve teyit edilmesini beklemektir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 17/10/2021 03:42:40 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3588