Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Nane (Mentha)

Nane (Mentha) cinsine bağlı Elma nanesi (Mentha suaveolens) popülasyonu.
Ali Emir ORHAN

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Nane
  • Bilimsel Adı Mentha
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Nane
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Mintha

Ballıbabagiller (Lamiaceae) familyası bağlı olan Nane (Mentha) cinsi bitkiler çok yıllık (yaşam süresi en az üç yıl) olan bitkiler grubunda yer alır. Aromatik olarak en fazla kullanılan bitkilerden birisidir. Yaprakları karşılıklı şekilde genellikle tüylü ve tırtıklıdır. Yaprak renkleri koyu yeşil, grimsi, mor, mavi ve bazen soluk sarı gibi çeşitli renklerde olabilir. Çiçekler; mor, pembe, beyaz, gri gibi renklerde olabilir. Taçlar genellikle iki dudaklı ve dört alt eşit loblar halinde bulunmaktadır. Islak ortamlarda ve nemli toprakları sevmektedirler.

Nane (Mentha) cinsine bağlı Mızraklı nane (Mentha spicata / Mentha × piperita) çiçeği, Bursa.
Ali Emir Orhan

Nane (Mentha) cinsi yaklaşık 43 türe ev sahipliği yapan bitkiler topluluğudur. Bu bitkilerden Türkiye’de büyük bir kısmı yetiştirilmektedir ve yaygın olarak bulunmaktadır. Ballıbabagiller (Lamiaceae) familyasındaki en büyük bitki kabilesi olan Mentheae (Ada çayı, çördük, nane ve kekik) taksonuna bağlıdır. Nane (Mentha) cinsinde bulunan türler 3.000'den fazla isim ile anılmaktadır bunların çoğu sinonim (eş anlamlı) veya halk arasında kullanılan isimlerden oluşmaktadır. Cinsin birçok türü kolaylıkla melezlendiğinden dolayı türleri sınıflandırmak zorlaşmaktadır. Bilim insanları, Nane (Mentha) cinsinin beş milyon yıl önce Pliyosen dönemden kalma fosillerini bulmuştur.

Nane (Mentha) cinsine bağlı Yarpuz (Mentha pulegium) çiçekleri, Bursa.
Ali Emir Orhan

Dünyanın büyük bir kısmında gözükmektedir. Avrupa, Afrika, Asya, Avustralya ve Kuzey Amerika'da kozmopolit bir dağılıma sahiptir. Bitkiler mantar, yaprak lekesi, nematodlar, virüsler, Beyaz sinekler (Aleyrodidae) ve Yaprak bitleri (Aphidoidea) gibi parazit ve patojenlere maruz kalabilir.

IUCN Kırmızı Liste tarafından Asgari Endişe (nesli tehlikede olmayan), yani Least Concern (LC) olarak sınıflandırılan 8 tür bulunmaktadır. Neredeyse tehdit altında olan (Şu anda tehlikede olmayan fakat yakın gelecekte olma potansiyeline sahip), yani Near threatened (NT) olarak sınıflandırılan 1 tür bulunur. Hassas (vahşi yaşamda soyu tükenme tehlikesi büyük olan), yani Vulnerable (VU) olarak sınıflandırılan 1 tür bulunmaktadır.

Nane (Mentha) cinsine bağlı Su nanesi (Mentha aquatica) popülasyonu, Bursa.
Ali Emir Orhan

Vejetatif üreme (özellikle çelikle), tohum ve dallandırma yolları ile çoğalmaktadır. Tohum ile çoğaltma yöntemleri çok değişkenliğe sahip olunduğundan güvenli bir yöntem değildir. Kontrolsüz yayılma eğilimleri nedeniyle bazı nane türleri istilacı olarak kabul edilmektedir. Çok hızlı büyüme ve yayılma politikasına sahiptir.

Nane (Mentha) cinsi bitkiler yüksek baharat kalitesi yüzünden yemek pişirmede, aroma vermekte, süslemede veya dekorlarda kullanılmaktadır. Nane türlerinin yaprakları aromatik ve hafif acımsı bir tada sahiptir ve ağızda kalan soğuk bir tada sebep verir. Çaylarda, içeceklerde, jölelerde, şuruplarda, şekerlemelerde, antiseptik ağız solüsyonlarında, diş macununda, sakızlarda ve dondurmalarda aroma verici ve katkı maddesi olarak kullanılır. Neredeyse tüm Dünya mutfağında yaygınlıkla kullanılmaktadır. Nane yağı; eşek arıları, karıncalar ve hamam böcekleri gibi yaygın gözüken böcekleri öldürme kabiliyeti nedeniyle çevre dostu bir böcek ilacı olarak kullanılmaktadır. Antik Yunan'da nane, biberiye ve mersin ile birlikte cenaze törenlerinde ölünün kokmasını engellemek için kullanılırdı.

Nane (Mentha) cinsine bağlı Elma nanesi (Mentha suaveolens) popülasyonu, Bursa.
Ali Emir Orhan

Geleneksel tıp ve mitolojilerde yerini almıştır. Ruhu canlandırdığı, kötü ruhlardan koruduğu, manevi güç ve kuvvet verdiği, algıyı arttırdığına inanılmıştır. Bu nedenle cenaze törenlerinde, dini ritüeller ve ibadetlerde, bazı inanışlarda trans ve kanallaşma olarak adlandırılan medyumluk gibi amaçlar için kullanılmaktadır. Efsaneye göre ölülerin ve yeraltının tanrısı Hades, Su perilerinden (Nympha) olan, yeri ve denizi dolduran sayısız çokluktaki dişi, tanrısal varlıklar olarak adlandırılan inanılmaz güzel bir periye âşık olur. İzmit yöresindeki ormanların birisinde yaşantısını sürdüren bu perinin ismi Minthe veya Mentha olup Hades’in karısı ve ölüler ülkesinin tanrıçası olan Persephone tarafından kıskanılacak ve öldürülmesi için planlar yapılacaktır. Hazırlıkları tanımlayan Persephone kıskandığı güzeller güzeli superisi Minthe'yi ayaklarının altına alır, çiğner ve ezerek öldürür. Güzelliğinden etkilendiği Hades onu güzelliği kokuya bürünsün ve ebediyen kaybolmasının diye, yeri geldiği zaman şifa dağıtması amacıyla naneye çevirir. Mitoloji sebebiyle sevgiyi, aşkı, kaybolmayan güveni ve ulaşılamayan aşkı, erdemi simgeler.

Mentha Latince nane anlamına gelmektedir. Mentol Yunanca bir kelimedir, aslı kökeni ''Mentha oleum'' olup, nane yağı anlamına gelmektedir.

• Wikipedia. Mentha. Farklı Dillerdeki Wikiler Kontrol Edilmiştir Ve İncelenmiştir.. (08 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 08 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Wikipedia | Arşiv Bağlantısı
  • IUCN Red List. The İucn Red List Of Threatened Species. (08 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 08 Ağustos 2020. Alındığı Yer: IUCN Red List. | Arşiv Bağlantısı
  • Wikipedia. List Of Mint Diseases. (08 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 08 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Wikipedia | Arşiv Bağlantısı
  • S. Kokkini, et al. Https://En.wikipedia.org/Wiki/Mentha. (01 Ocak 2015). Alındığı Tarih: 08 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Science Direct | Arşiv Bağlantısı
  • S. W. Smith. (1873). Dictionary Of Greek And Roman Biography And Mythology.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 01/12/2020 15:31:04 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/9131

“Kendime her gün belki yüz defa, yaşantımızın başkalarının emekleri üzerine kurulu olduğunu, onlara olan borcumu ödeyebilmek için daha çok çalışmam gerektiğini hatırlatıyorum.”