Evrim Ağacı

Ballıbabagiller (Lamiaceae)

Ballıbabagiller (Lamiaceae) familyasına bağlı Yarpuz (Mentha pulegium) popülasyonu.
Ali Emir Orhan

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Ballıbabagiller
  • Bilimsel Adı Lamiaceae
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Ballıbabagiller
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Mint family

Ballıbabagiller (Lamiaceae) familyası, çok yıllık (yaşam süresi en az üç yıl) olan bitkiler grubunda yer alır. Genellikle çalı ve otsu bitki formunda bulunsalar da sarmaşık, yarı çalımsı, bodur ve ağaç şeklinde bulunabilir. Belirgin şekilde dörtgene kayan (özellikle karemsi daire) saplı, halka şeklinde sap boyunca uzanan çiçek salkımlarına ve basit, zıt yaprakları olan bir bitki bulduysanız büyük ihtimal ballıbabagiller (Lamiaceae) ailesine mensuptur.

Ballıbabagiller (Lamiaceae) familyasından Biberiye (Salvia rosmarinus), Bursa.
Ali Emir Orhan

Çiçekler hermafrodit veya erkek sterildir (fonksiyonel olarak dişi). Genellikle bitkiler ekseni boyunca pediküllü çiçekler taşıyan dalsız, belirsiz bir çiçeklenmeye veya tek bir eksenden çıkan çok sayıda yeni eksenin büyümesi ile oluşan dallara sahip bir şekilde doğada bulunmaktadır. Kaliksler (Bir çiçekte taç dışında bulunan yeşil renkteki örtü yaprakları) genellikle beş loblu ve iki dudaklıdır; nadiren kaliks tek dudaklı veya herhangi bir çap boyunca yarımlara bölünebilir. Ballıbabagiller (Lamiaceae) familyasına ait bitkiler hem tarım hem de çeşitli sanayi alanlarında kullanılmaktadır.

Ailenin birçok türüne aromatik uçucu yağlara sahiptir. Uçucu yağlar da mikroorganizmalar için oldukça öldürücüdür. Kirli suyu arıtmaya yardımcı olmak için kampçılar genellikle bu aileye mensup bitkiler kullanılır. Lamiaceae familyası uçucu yağları farmasötik olarak serbest radikaller için antioksidan özelliği gösterir. Kesinlikle sudaki tüm patojenleri öldürmese bile temizlenmesine yardımcı olmaktadır.

Ballıbabagiller (Lamiaceae) familyası yaklaşık 7200 türü temsil eden yaklaşık 237 cins olarak ayrılmıştır. Bu bitkilerden Türkiye’de 400 tür ve 38 cins yetiştirilmektedir ve yaygın olarak bulunmaktadır.

Bu aileye özgü bitkiler birçok alanda çok iyi adaptasyon gösterebilmektedirler. Verim verme ve gelişme açısından özellikle tropikal bölgelerde sadece birkaç cinsin bulunması göz önünde bulundurularak ılıman alanlarda daha fazla gelişmektedir. Ballıbabagiller'in (Lamiaceae) Mine Çiçeğigiller'den (Verbenaceae) evrimleştiği yaygın olarak kabul görmüştür. Söz konusu iki familyada değişken eksenli çiçeklere, karşılıklı yapraklar ve tohum tomurcuklarını taşıyan metamorfoz olmuş çok sayıda yaprak gibi çoğu karakterler yönünden birbirinden ayrılmaktadır.

Kutup bölgelerine yakın kısımları hariç tüm karasal ekosistemlerde bulunan kozmopolit yayılış gösteren bir familyadır. Türkiye'nin tüm bölgelerinde gözükmektedir. Akdeniz, Karadeniz ve Ege bölgesi familya için endemik türlere ev sahipliği yapmaktadır.

IUCN Kırmızı Liste tarafından Yetersiz Veri (üzerinde yeterli bilgi bulunmayan), yani Data Deficient (DD) olarak sınıflandırılan 20 tür bulunmaktadır. Asgari Endişe (nesli tehlikede olmayan), yani Least Concern (LC) olarak sınıflandırılan 246 tür bulunmaktadır. Neredeyse tehdit altında olan (Şu anda tehlikede olmayan fakat yakın gelecekte olma potansiyeline sahip), yani Near threatened (NT) olarak sınıflandırılan 26 tür bulunur. Hassas (vahşi yaşamda soyu tükenme tehlikesi büyük olan), yani Vulnerable (VU) olarak sınıflandırılan 97 tür bulunmaktadır. Tehlikede olan (vahşi yaşamda soyu tükenme tehlikesi çok büyük olan), yani Endangered (EN) olarak sınıflandırılan 81 tür bulunmaktadır. Kritik Endişe (soyu tükenme tehlikesi had safhada olan), yani Critically Endangered (CR) olarak sınıflandırılan 57 tür bulunmaktadır.

Ballıbabagiller (Lamiaceae) familyasına mensup bitkiler genellikle tohum, çelikleme, daldırma gibi yöntemler ile çoğalır, kök kesimleri tarafından kolayca yayıldıkları için ekim kolaylığı dolayısıyla yaygın olarak yetiştirilmektedir.

Ballıbabagiller (Lamiaceae) familyası yüksek baharat kalitesi yüzünden yemek pişirmede, süslemede veya dekorlarda kullanılmaktadır. Mutfakta yaygınlıkla kullandığımız baharatların neredeyse yarısı fesleğen, biberiye, lavanta, kekik, ada çayı, nane gibi birçok tür bu familyadan gelmektedir. Bu familya bitkileri baharat ve gıda ve gıda katkısı yanında kozmetik, boya (renk verici, kıvamlaştırıcı) ve içecek endüstrisinde yaygın olarak kullanılmaktadır.

Ballıbabagiller (Lamiaceae) Latince kökenli Lamium kelimesi ve aceae (çoğul) ekinden oluşur. Lamium Yunanca şaşkın ağız veya açıkağız (çiçek şekline atıftır) anlamına gelir.

• Essential Oils in Food Preservation, Flavor and Safety. Lamiaceae - An Overview | Sciencedirect Topics. (01 Ocak 2015). Alındığı Tarih: 01 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Sciencedirect doi: 10.. | Arşiv Bağlantısı
  • Wikipedia. Lamiaceae. (20 Haziran 2020). Alındığı Tarih: 01 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Wikipedia doi: 10.. | Arşiv Bağlantısı
  • IUCN Red List. The İucn Red List Of Threatened Species. (01 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 01 Ağustos 2020. Alındığı Yer: İucnredlist doi: 10.. | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 01/10/2020 18:43:20 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/9083

“Herkes, kendisinin sınırlarını Evren'in sınırları zanneder.”
Arthur Schopenhauer