2 dakika
13,514
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 1 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Tüm Reklamları Kapat

Yeni bir bilimsel çalışma, kabaca 15 ilâ 3.6 milyon yıl önce neredeyse dünyanın her yerinde yaşamış olan devasa Megalodon veya megadişli köpekbalığının daha önce varsayılan tüm vücut formlarından tamamen farklı olabileceğini gösteriyor. DePaul Üniversitesi paleobiyoloji profesörü ve çalışmanın yazarlarından Kenshu Shimada şöyle diyor:

Çalışma, bilimde geriye doğru atılmış bir adım gibi görünebilir; ancak devam eden gizem, tarih öncesi yaşamı araştıran paleontolojiyi büyüleyici ve heyecan verici bir bilim alanı haline getiriyor.

Megalodon'un (veya bilimsel adıyla Otodus megalodon'un) vücut şeklinin mevcut anlayışı hakkındaki gerçeklere ışık tutan bu son araştırma, uluslararası Historical Biology dergisinde yer aldı.[1]

Tüm Reklamları Kapat

Otodus megalodon, 2018 yapımı bilimkurgu filmi The Meg gibi filmlerde ve romanlarda genellikle süper boyutlu, canavar bir köpekbalığı olarak tasvir edilmiştir. Önceki çalışmalar, köpekbalığının muhtemelen en az 15 -20 metre uzunluğa ulaştığını gösteriyor. 2019'da DePaul'dan mezun olan ve şu anda Kaliforniya Üniversitesi'nde doktora adayı olan baş yazar Phillip Sternes şöyle diyor:

Bu yeni çalışma, Otodus megalodon'un daha önce yayınlanmış vücut formlarından herhangi birinin doğruluğunu destekleyecek veya çürütecek hiçbir bilimsel yol olmadığını gösteriyor.

Otodus megalodon, fosil kayıtlarında sadece dişleri ve omurları sayesinde bilinmektedir ve megalodonun vücut formuna yönelik geleneksel bir model olarak modern büyük beyaz köpekbalığı (Carcharodon carcharias) kullanılmıştır.

Encyclopedia Britannica

Carcharodon carcharias, mako, porbeagle ve somon köpekbalıklarını da barındıran lamnid köpekbalığı ailesine aittir. Bölgesel olarak endotermik (kısmen sıcak kanlı) olması, aktif yırtıcı olmasına izin verir. Otodus megalodon ise bir lamnid köpekbalığı değildir; ancak daha önceki araştırmalar sonucunda onun da bölgesel olarak endotermik olduğu sonucuna varılmıştır.

Önceden yapılan başka bir çalışma, bu çıkarımlara dayanarak, Otodus megalodon'un tahmini vücut formunu bulmak için modern lamnidlerin vücut formları üzerinde iki boyutlu geometrik şekil analizlerini kullanmıştır. Sternes, Wood ve Shimada tarafından yapılan yeni çalışmadaysa, böyle iki boyutlu bir yaklaşımın, modern endotermik (sıcak kanlı) türler tarafından temsil edilen vücut formlarını, Otodus megalodon'u da içeren Lamniformes köpekbalığı takımı içindeki modern ektotermik (soğuk kanlı) türlerinkinden gerçekten ayırt edip edemeyeceği inceledi.

Çalışma, lamniformlarda iki boyutlu olarak termofizyoloji ile vücut formu arasında bir ilişki olmadığını kuvvetle göstermektedir. Wood şöyle diyor:

Otodus megalodon'un modern büyük beyaz köpekbalığına veya lamnidlere benzemesi hala mümkün olsa da, sonuçlarımız iki boyutlu yaklaşımın Otodus megalodon için vücut formunun yeniden yapılandırılmasına kesin olarak izin vermediğini gösteriyor.

Otodus megalodon'un vücut formu hakkında anlamlı bir tartışma, türlerin fosil kayıtlarındaki en az bir tam veya tama yakın iskeletin keşfini gerektirecektir.

Sternes ise şöyle diyor:

Otodus megalodon için daha önce önerilen tüm vücut formları, bilimsel açıdan spekülasyon olarak kabul edilmelidir.

Son olarak, Shimada sözlerini şöyle bitiriyor:

Otodus megalodon'un tam olarak nasıl göründüğünü hâlâ bilmememiz, hayal gücümüzü kullanmamızı sağlıyor. Tam olarak bu yüzden paleontoloji heyecan verici bir akademik alan olmaya devam ediyor. Fosil kayıtlarında daha fazla ipucu aramaya devam edeceğiz.

• ^ P. C. Sternes, et al. (2022). Body Forms Of Extant Lamniform Sharks (Elasmobranchii: Lamniformes), And Comments On The Morphology Of The Extinct Megatooth Shark, Otodus Megalodon, And The Evolution Of Lamniform Thermophysiology. Historical Biology, sf: 1-13. doi: 10.1080/08912963.2021.2025228. | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 28/02/2024 22:02:25 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/11486

Tüm Reklamları Kapat
Alper Gezeravcı, Dünya'ya Dönüyor! (Ax-3 Görevi Ortak Yayını)
Et Yemek, Beyni Uyuşturuyor Olabilir mi?
Filler Neden Farelerden Korkar?
Hastalıklar Konusunda Google Sizi Nasıl Aldatıyor?

S. Akman, et al. Megalodon'un Gerçekte Nasıl Göründüğünü Hâlâ Kimse Bilmiyor (Aksini İddia Etseler Bile)!. (10 Nisan 2022). Alındığı Tarih: 28 Şubat 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/11486
Akman, S., Bakırcı, Ç. M. (2022, April 10). Megalodon'un Gerçekte Nasıl Göründüğünü Hâlâ Kimse Bilmiyor (Aksini İddia Etseler Bile)!. Evrim Ağacı. Retrieved February 28, 2024. from https://evrimagaci.org/s/11486
S. Akman, et al. “Megalodon'un Gerçekte Nasıl Göründüğünü Hâlâ Kimse Bilmiyor (Aksini İddia Etseler Bile)!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 10 Apr. 2022, https://evrimagaci.org/s/11486.
Akman, Sude. Bakırcı, Çağrı Mert. “Megalodon'un Gerçekte Nasıl Göründüğünü Hâlâ Kimse Bilmiyor (Aksini İddia Etseler Bile)!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, April 10, 2022. https://evrimagaci.org/s/11486.