Kutup Ayıları

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Kutup ayılarıyla ilgili bazı ilginç bilgiler verelim:

- Kutup ayılarının ağırlığı 50-550 kilogram arasında değişebilir.

- Yeni doğan kutup ayıları sadece 500 gram ağırlığında ve 30 santimetre boyundadır.

- Üst düzey avcıdırlar. Şu anda var olan tek avcıları insandır.

- Kutup ayılarının postu beyaz renkte değildir! Kutup ayılarının kılları aslında renksizdir. Kıllarının içi oyuktur, bu yüzden gelen tüm görünür ışığı yansıtabilirler; ancak görünemeyen skaladaki birçok dalga boyunu soğurarak kendilerini sıcak tutarlar. Kızılötesi taramada ayılar neredeyse görünmezdirler.

- Kutup ayılarının derileri de beyaz değildir! Siyahtır!

- Kutup ayıları kış uykusuna yatmaz. Sadece dişi kutup ayıları, yavru bakımı sırasında kış uykusuna yakın bir davranış sergilerler ve yemeden, içmeden, üremeden yaşarlar.

- En hassas duyu organları burunlarıdır ve yaklaşık 35 kilometre uzaktan koku alabilirler.

- Eğer onları korumazsak ve bugün yok oldukları hızda yok olmaya devam ederlerse, şu anda var olan her 3 kutup ayısı soy hattından 2 tanesi 2050 yılını göremeyecek.

- Evlerimizde kullandığımız bazı temizlik malzemeleri, atık sularla okyanuslara karışarak kutup ayılarının yaşam alanlarına kadar ulaşmıştır. Birçok kutup ayısının beyninde bu kimyasallar nörotoksin olarak birikmektedir ve tespit edilebilir düzeydedir. 2002 yılında Dünya'nın büyük bir kısmında bu kimyasallar (perfloroalkil maddeler, poliklorinatlı bifeniller, vs.) yasaklansa da, Çin bunları halen kullanmaktadır ve bu yüzden, 2002'deki yasaklara rağmen bu kimyasalların üretimi o yıldan beridir 10 kat artmıştır!

- Kutup ayıları, boz ayılardan 4-5 milyon yıl kadar önce ayrılarak evrimleşmiştir. Ancak evrimsel süreçte bu iki kuzen tekrardan karşılaşarak genleri birbirine karışmıştır. Şu anda yapılan genetik analizler, kutup ayısı popülasyonlarında çok düşük genetik çeşitlilik bulunduğunu, dolayısıyla muhtemelen bu ayıların darboğaz etkisi altında evrimin genetik sürüklenme mekanizmasından ciddi anlamda etkilendiği düşünülmektedir. Yine yapılan analizler, kutup ayılarının düşük çeşitliliğinin, Dünya'ya verdiğimiz zarara adapte olamayacak kadar dar olduğunu, dolayısıyla bu hızla devam ederse sonunda yok olacaklarını göstermektedir.

1. LiveScience