Tüm Reklamları Kapat

Kademeli Evrim Geri Döndü: Darwin'in Ortaya Attığı Kademeli Evrim Süreci Teorisi Yeni Bir Araştırmayla Doğrulandı! Phys

Tüm Reklamları Kapat

Hayvanların evrim sürecinde kısa zamanda boyut ve şekil bakımından hızlı değişimlere uğraması, Darwin dahil birçok bilim insanı için zorluk oluşturmaktaydı. Nature Communications isimli dergide yayımlanan bir araştırma, meydana gelen bu ani değişimlerin temelinde birçok küçük değişimin birikmesi olduğu savını destekliyor.[1] Bu sav, Darwin'in Evrim Teorisi tarafından da öngörülmektedir.

Reading Üniversitesi'nden evrimsel biyologlar, bu ani değişimlerin ve bazı türlerin evrimsel geçmişinde görülen uzun durağanlık dönemlerinin istatiksel bir modelini çıkararak bu değişimleri ve durağan dönemleri açıklamayı hedeflediler.

Tüm Reklamları Kapat

Prof. Mark Pagel ve meslektaşları Dr. Ciara O'Donovan ve Dr. Andrew Meade'ın yönettiği bu çalışmada, 2800 memeli türünün 170 milyon yıl boyunca vücut boyutlarında görülen değişimleri yeniden yapılandıran istatistiksel bir model geliştirildi.

Araştırmacılar, bazı memelilerin boyutlarında ani değişimler gözlenen dönemler olmasına karşın bu değişikliklerin evrimsel sürecin doğal popülasyonlarda sürekli sebep olduğu, doğal çeşitliliğe imkân veren "normal" değişiklikler olarak değerlendirilebileceğini vurguladılar. Reading Üniversitesi'nden evrimsel biyoloji profesörü, makalenin başyazarı Prof. Mark Pagel konu hakkında şunları söylüyor:

Tüm Reklamları Kapat

Geliştirdiğimiz istatistiksel model, önceleri Darwin gibi teorisyenlerin güçlük yaşamasına sebep olan sorunları çözecek bir temel oluşturuyor.

Darwin'in öne sürdüğü doğal seçilim yoluyla evrim teorisi, organizmalarda çok uzun bir süreçte meydana gelen kademeli ve gitgide artan değişimleri öngörmektedir. Ancak fosil kayıtlarında çok sayıda boyut, şekil, renk ve diğer özellikleri aniden değişen organizmalar bulunmaktadır. Bu ani değişimler, büyük oranda kabul gören Darwinci yaklaşımlara karşı 50 yılı aşkın süredir kullanılmaktadır.

Bu makale, meydana gelen bu ani değişimlerin bile yönlü seçilim (İng: "directional selection") ile açıklanabildiğini, ani değişimleri açıklamak için Darwin-ötesi herhangi bir seçilim mekanizmasına ihtiyaç duyulmadığını göstermektedir.

Yaklaşık 7 milyon yıl içinde yunus benzeri küçük bir canlıdan evrimleşen farklı boyutlardaki çubuklu balinalar.

Bahsedilen ani değişimlerin çoğu 60-70 milyon yıl önce meydana gelmiştir. Bu dönem, erken formlarından hızlıca sıyrılan birçok farklı memeli grubunun oluştuğu bir dönemdir. Örneğin, günümüzün ineklerinin, antiloplarının ve zürafalarının atası olan, otlayan küçük bir hayvanın (Conacodon entoconus) boyutları 100 bin yıllık bir süreçte 70 kat artmıştır. Daha yakın bir zamanda ise kambur balina, mavi balina ve ispermeçet balinası gibi çubuklu balinalar, yunus benzeri küçük bir canlıdan evrimleşmeye başlamış ve yaklaşık 7 milyon yılda boyutları 100 kattan fazla artmıştır. Bu süre, günümüz insanlarının şempanzelerle ortak atalarından ayrılmasıyla aynı süreye denk gelmektedir.

• ^ M. Pagel, et al. (2022). General Statistical Model Shows That Macroevolutionary Patterns And Processes Are Consistent With Darwinian Gradualism. Nature Communications, sf: 1-12. doi: 10.1038/s41467-022-28595-z. | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 05/03/2024 07:29:31 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/11715

Semptom
Evrendeki Gizli Üst Boyutlar Nerede?
Kediniz Sizi Nasıl Seks Makinasına Çeviriyor?
Interstellar'daki Karadelik, Neden Gerçeğine Benzemiyor?
İlk Defa Ne Zaman Giysi Giydik?

O. Özyazgan, et al. Kademeli Evrim Geri Döndü: Darwin'in Ortaya Attığı Kademeli Evrim Süreci Teorisi Yeni Bir Araştırmayla Doğrulandı!. (16 Mayıs 2022). Alındığı Tarih: 5 Mart 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/11715
Özyazgan, O., Karagözoğlu, M. (2022, May 16). Kademeli Evrim Geri Döndü: Darwin'in Ortaya Attığı Kademeli Evrim Süreci Teorisi Yeni Bir Araştırmayla Doğrulandı!. Evrim Ağacı. Retrieved March 05, 2024. from https://evrimagaci.org/s/11715
O. Özyazgan, et al. “Kademeli Evrim Geri Döndü: Darwin'in Ortaya Attığı Kademeli Evrim Süreci Teorisi Yeni Bir Araştırmayla Doğrulandı!.” Edited by Mert Karagözoğlu. Evrim Ağacı, 16 May. 2022, https://evrimagaci.org/s/11715.
Özyazgan, Okan. Karagözoğlu, Mert. “Kademeli Evrim Geri Döndü: Darwin'in Ortaya Attığı Kademeli Evrim Süreci Teorisi Yeni Bir Araştırmayla Doğrulandı!.” Edited by Mert Karagözoğlu. Evrim Ağacı, May 16, 2022. https://evrimagaci.org/s/11715.