İnsan ile Maymunlar Arasındaki Evrimsel Akrabalık İlişkisi Haberi - Hürriyet Gazetesi (29 Aralık 1956)

Bu haberde dikkatimizi iki şey çekiyor: İlki, bir zamanlar gerçek bilim haberleri yapılabiliyormuş Türkiye'de de, baş döndürücü (gerçi artık bu tür şeyler çok şaşırtmıyor)! İkincisi ise, dilin bu kadar kısa sürede, bu kadar köklü bir evrim geçirebilmesi... Dillerin de canlılar gibi evrimleştiğinin canlı kanlı kanıtı bu ve bunun gibi gazete küpürleridir. Şu haberi, bugün yapmaya cesaret edecek kadar aydın 1 tane gazete olsaydı, kullanılan kelimeler, cümleler, vs. tamamen farklı olurdu. Muhtemelen siz de haberi okurken bunu fark edeceksiniz. Gerçekten baş döndürücü!

Her şey, an be an etrafımızda evrimleşiyor ve bunu fark etmiyoruz bile! Çünkü ömrümüze ve deneyimlediğimiz zamana kıyasla çok yavaş oluyor; fakat bu şekilde uzun zaman dilimlerinden kesitler aldığımızda, evrimi görebiliyoruz. İşte biyolojik evrim de böyledir. Tıpkı bu gazete küpürü gibi, fosiller de derin zamanlardan bize kesitler sunarlar. Bu gazete küpürüyle, 1 gün sonrasının gazete küpürü arasında fark göremezsiniz. Ancak bu küpürleri uç uca ekleyerek bugüne kadar gelecek olursanız, müthiş bir değişim görürsünüz. Aynı gazete küpürlerini geçmişe doğru takip ederseniz, yine müthiş bir değişim görürsünüz. Bu gazeteden 1 gün önce çıkan gazetenin dili farklı değildir; ancak kademeli olarak geri giderseniz, bu değişimi görmek kaçınılmazdır. İşte bu, evrimdir.

Fosillerde ve nesillerde de, bir sonraki nesil atasıyla birebir aynı gibi gelebilir. Ancak mutlaka ufak tefek farklar vardır. Bu diziyi yeterince uzun sürdürürseniz, o kadar alakasız canlılara ulaşırsınız ki, artık o canlıları, başlangıçtaki canlıyla aynı kategoriye alamazsınız. İşte bu da, biyolojik evrimdir.

Bir dili geriye doğru takip ettiğinizde, öncelikle yakın akrabalarıyla birleşmeye başlar (örneğin Azerbaycan Türkçesi ile). Bu, türleşmedir. Arada benzerlikler vardır (insanla Neandertal gibi); ancak tartışmaya yer bırakmaksızın ayrı kabul edilebilecek yapılara sahiptirler. Daha da geriye giderseniz, yine birbirine çok benzeyen, ancak farkların yığılarak arttığı diğer diller de soy ağacınıza katılır (Özbekistan Türkçesi gibi). Biyolojik evrimde bu, insanla şempanzenin soy hatlarının birleşmesi gibidir. Ne kadar geriye giderseniz, o kadar fazla dil soy ağacınıza katılır, hepsiyle ortak dil atalarına ulaşırsınız. Ne kadar geriye giderseniz, o kadar fazla canlı türü ile ortak atalarınıza ulaşırsınız. Aradaki paralellik nefes kesicidir.

Habere Yönelik Ufak Bir Bilgi...

Günümüzde Australopithecus cinsine ait 6 farklı tür bilmekteyiz. Ayrıca tarihlendirmeler de çok daha net yöntemlerle analiz edilebilmiş ve bu cinslerin günümüzden 4 milyon yıl öncesiyle 2 milyon yıl öncesinde yaşadıkları ortaya çıkarılmıştır. İnsanın evrimindeki en önemli basamaklardan biri olan SRGAP2 geninin Australopithecus cinsinde çiftlendiği ve bunun beynin evrimine hız kattığı düşünülmektedir.

Homo cinsinin günümüzden 2 milyon yıl kadar önce Australopithecus'tan evrimleştiği düşünülmektedir ve bunu gösteren sayısız kanıt bulunmaktadır. Bu arada maymunla insan arasındaki ilişkiyi bilmiyorsanız, "İnsan maymundan gelmez!" ya da "İnsanla maymunun sadece ataları ortaktır!" diyorsanız bunu, bunu ve şunu okuyabilirsiniz.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/04/2021 18:29:15 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1205