Evrim Ağacı

Erkek Eşcinselliğine ve Düzcinselliğine Etki Edebilecek Gen Grupları Bulundu; Ancak Araştırma Nihai Kanıt Sunamıyor!

İnsan Genom Taraması, Erkeklerde Cinsel Yönelimi Etkileyen Genleri Tespit Etmeyi Başardı! The Independent

Bu yazı, Huffington Post isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bu yazı, Cinsiyetler, Üreme ve Cinsellik yazı dizisinin 21. yazısıdır. Dizinin ilk yazısına gitmek için buraya, dizideki tüm yazıları görmek için buraya tıklayınız. Yazı dizileri, EA Akademi'nin bir parçasıdır.

Eşcinsel erkek kardeşler üzerinde yapılan çok kapsamlı bir araştırma, erkeklerin eşcinsel olma ihtimalini belirleyen genler buldu. Ancak ne yazık ki sonuçlar, genlerin eşcinselliğe gerçekten katkı sağlayıp sağlamadığını ispatlamak için yeterince güçlü değil. Araştırma Psychological Medicine dergisinde yayınlandı ve Ulusal Sağlık Enstitüleri tarafından maddi olarak desteklendi.

Bazı bilim insanları, bazı genlerin cinsel yönelimleri etkileyebileceğine inanıyor. Bu araştırmayı yürüten araştırmacılar da yaklaşık 800 eşcinsel erkek üzerinde bir araştırma yürüterek, eşcinselliğe gerçekten de etki edebilecek bazı genlerin X kromozomu üzerinde bulunduğunu belirlediler. Ayrıca 8. kromozom üzerinde de buna etki eden gen veya genler buldular. Fakat araştırma, iki kromozom üzerinde bulunan yüzlerce genden hangisi veya hangilerinin eşcinselliğe etki ettiğini tespit edemedi. Bundan önce yapılan daha küçük araştırmalar da, benzer şekilde karmaşık sonuçlar vermişti. Bu yeni araştırma, baş yazar NorthShore Üniversitesi Sağlık Sistemi Araştırma Enstitüsü'nden Dr. Alan Sanders tarafından "nihai kanıt olmasa da, genlerin eşcinselliğe etki ettiğinin güzel bir göstergesi" olarak değerlendiriliyor.

Ancak bazı diğer araştırmacılar sonuçlara şüpheyle yaklaşıyor. Örneğin, San Francisco'da bulunan Kaliforniya Üniversitesi'nden genetik bilimci Neil Risch, eldeki verilerin istatistiki olarak çok zayıf olduğunu belirtiyor. Risch, daha önceden yapılan daha ufak bir araştırmada görev almıştı ve erkek eşcinselliği ile X kromozomu arasında hiçbir bağlantı bulamamıştı. Harvard Tıp Fakültesi'nden tıbbi genetikçi Dr. Robert Green ise yeni araştırmayı "ilgi çekici ama hiçbir şekilde kesinliği bulunmayan bir araştırma" olarak değerlendirdi.

Araştırmada elde edilen veriler, eşcinsel erkeklerden toplanan kan ve tükürük örnekleri üzerinde yapılan analiz sonucunda elde edildi. Araştırmacıların belirttiğine göre X kromozomu üzerinde bulunan genlerden bir tanesi, daha önceden diğer hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalarda cinsel davranışlara etki eden bir gen olarak belirlenmişti. Bu durum, insan eşcinselliği üzerinde bir etkisi olabileceği ihtimalini arttırıyor.

Günümüzde eşcinselliğe neden olan nihai faktörler halen bilinmiyor. Bazı bilim insanları sosyal, kültürel, ailevi ve biyolojik faktörlerin işin içinde olduğunu ileri sürüyor. Bu araştırma da konuyu tamamen aydınlatmıyor olsa da, Chicago merkezli bir hekim olan Dr. Chad Zawitz tarafından eşcinsellerin yüzleşmek zorunda kaldığı önyargıları kırmak ve eşcinsellik arkasındaki nedenleri ortaya çıkarmak için atılmış "dev bir adım" olarak değerlendiriliyor. Zawitz şöyle belirtiyor:

Eşcinsel olmak, belli bir göz veya deri rengine sahip olmak gibidir. Bu sizin kim olduğunuzdur. Tanıdığım birçok heteroseksüel, tıpkı eşcinseller gibi, oldukları gibi olmayı seçmediler. Bunu anlamanın neden zor olduğunu bir türlü anlayamıyorum.

Bu yazımızda sözü edilen akademik makalenin yöntemi veya sonuçları ile ilgili bir sorunuz veya sorununuz mu var? Aşağıda, akademik makalenin yazarlarının iletişim adreslerini bulabilirsiniz.

Evrim Ağacı sadece bilimsel bir çalışmayı duyurmak ile mükelleftir; araştırmayı, araştırmacıları veya araştırmanın sonuçlarını savunmaz. Akademik bir makalenin sonuçlarını geçersiz kılmanın ana yöntemi, orijinal çalışmanın yöntemi, sonuçları veya tartışması ile ilgili hatalı noktaları tespit etmek ve bunu hakemli dergilerde yayınlamaktır. Bu yapılacak olursa, Evrim Ağacı o çalışmaları da memnuniyetle duyuracak ve/veya bu çalışmayı güncelleyecektir.

Makalenin Yazışmadan Sorumlu Yazarı :
  1. Çeviri Kaynağı: Huffington Post | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/10/2020 00:56:00 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3488

“Tüm medeniyetler için iki olasılık vardır: Ya uzaya gidecekler, ya yok olacaklar.”