Göz Hareketleri ve Sesli Komutlar, Oyun Karakterlerini Daha Etkili Bir Şekilde Kontrol Etmemizi Sağlayabilir mi?

Göz Hareketleri ve Sesli Komutlar, Oyun Karakterlerini Daha Etkili Bir Şekilde Kontrol Etmemizi Sağlayabilir mi? Rodnae/Pexels
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
3 dakika
254 Okunma Sayısı
Notlarım
Reklamı Kapat

Bilgisayar oyunlarında karakterlerinizi kontrol etmek için sadece klavye-fare ikilisini kullandıysanız, farklı kontrol yöntemlerinin de kullanılabildiğini görünce şaşırabilirsiniz. Geçtiğimiz yıllarda mobil oyunlardaki farklı etkileşim yöntemlerini kıyasladığımız makalemizde, dokunmatik kontrollerin dışında göz hareketlerimiz ve sesli komutlarımızın bir birleşimini kullanarak oyun oynanabileceğini gösterdik.[1]

Çokbiçimli Etkileşim Yöntemleri ve Oyunlar

Çalışmamızı yaparken ana hedefimiz; elleri kullanmadan göz hareketlerimizi kullanarak mobil oyun oynanmasına katkıda bulunmaktı. Bu sebeple, daha önceden tasarladığımız bir mobil oyunu kullandık. Bu oyundaki ana karakter, hem dokunmatik kontroller ile hem de göz hareketleri-sesli komut birleşimiyle kontrol edilebilmekteydi.

Göz hareketlerimizin yanında sesli komutu kullanmamızın sebebi; daha önceleri gerçekleştirilen sınırlı sayıda araştırmada göz hareketlerinin fare imlecini veya oyun karakterlerini kontrol etmekte kullanılırken, kullanıcıların gözün doğası nedeniyle -uzun süre aynı noktaya sabit bakamamak, gözleri uzun süre açık tutamamak, vb.- yaşadığı zorluklardı. Bu kontrol yöntemi tek başına kullanıldığında ortaya çıkan bu tarz eksiklikleri tamamlayacağını düşündüğümüz modalite ise sesli komut oldu. Dahası, biz araştırmamızı yaparken göz hareketleri-sesli komut birleşimini dokunmatik kontroller ile kıyaslayan bir araştırma da mevcut değildi. Bu sebeple bu karşılaştırmayı yapmayı uygun bulduk.

Reklamı Kapat

Deneyin Tasarlanması

Bu etkileşim yönteminin başarısını ölçebilmek adına, oyuncu etkileşimini değerlendiren bir anket kullandık ve aynı zamanda oyuncunun iki farklı tip kontrol yöntemindeki performansını ölçtük.[2] Kullandığımız oyundan, oyun içi bir ekran görüntüsünü aşağıda görebilirsiniz.

Oyunumuzdan bir ekran görüntüsü. Görüntüde görünen kare, oyunda kontrol ettiğimiz karakterimiz.
Oyunumuzdan bir ekran görüntüsü. Görüntüde görünen kare, oyunda kontrol ettiğimiz karakterimiz.

Deney için kullandığımız oyun, 2 boyutlu bir platform-koşu oyunuydu. Oyuncu, dokunmatik kontroller veya göz-ses birleşimi ile görüntüde görünen kareyi kontrol ederek, engellere takılmadan belirli bir süre boyunca 2 grup halinde birbirine paralel 4 adet platformda ilerlemeye çalışıyordu.

Göz-ses birleşimiyle karakter kontrol edilirken, oyuncu ekranın üst yarısına baktığında karakter üstteki platform grubuna, alt yarısına baktığında ise alttaki platform grubuna geçiyordu. Aynı süreçte oyuncu "jump" (Tür: "zıpla") sesli komutunu kullanarak karakterini tek bir sefer zıplatıyor, ya da "twice" (Tür: "iki kez") sesli komutunu kullanarak çift zıplama ile karakterinin aynı grup içindeki platformlar arasında yer değiştirmesini sağlayabiliyordu.

Dokunmatik kontroller ise benzer şekilde, ekranın hangi noktasına dokunulduğuna göre karakterin platform grubunu değiştirmesini, zıplamasını veya çift zıplamasını sağlıyordu. Altta bulunan görsellerde, oyunu iki farklı yöntemle de oynayan bir kullanıcıyı ve tasarladığımız deney ortamını görebilirsiniz.

Solda oyunu göz hareketleri-sesli komut ile oynayan oyuncu, sağ tarafta aynı oyunu dokunmatik kontroller ile oynamakta.
Solda oyunu göz hareketleri-sesli komut ile oynayan oyuncu, sağ tarafta aynı oyunu dokunmatik kontroller ile oynamakta.

Deneyin Sonuçları ve Düşüncelerimiz

24 kullanıcının katıldığı deneylerin sonucunda gördük ki oyuncular, göz-ses komutu birleşimini karakterlerini kontrol etmek için kullandıklarında, dokunmatiğe göre daha başarılı değillerdi. Ancak yine aynı kullanıcılardan topladığımız anket sonuçlarına göre, kullanıcılar göz hareketleri-sesli komut içeren oyun kontrollerine dokunmatik kontrollerden daha güçlü bir bağlılık hissetmişlerdi. Bu durum bize, bu yeni oyun kontrol yönteminin, mobil oyunlarda dokunmatik kontrollere bir alternatif olabileceğini düşündürdü.

Evrim Ağacı'ndan Mesaj

Bu ikili oyun etkileşim yöntemi gelecekte dokunmatik kontrollere bir alternatif olabilirse, bunun aynı zamanda çok değerli bir diğer katkısı da olacaktır. Ellerinde hasar bulunan veya ellerini kullanma yetisini kaybetmiş kişiler ile yaşlılık ve hastalık sebepleriyle ellerini kullanmakta zorluk çekenler de oyun oynayabilecek ve belki de bu etkileşim yöntemi sayesinde bilgisayar, telefon vb. dijital cihazları daha kolay kullanabileceklerdir.

Okundu Olarak İşaretle

Bu yazımızda sözü edilen akademik makalenin yöntemi veya sonuçları ile ilgili bir sorunuz veya sorununuz mu var? Aşağıda, akademik makalenin yazarlarının iletişim adreslerini bulabilirsiniz.

Evrim Ağacı sadece bilimsel bir çalışmayı duyurmak ile mükelleftir; araştırmayı, araştırmacıları veya araştırmanın sonuçlarını savunmaz. Akademik bir makalenin sonuçlarını geçersiz kılmanın ana yöntemi, orijinal çalışmanın yöntemi, sonuçları veya tartışması ile ilgili hatalı noktaları tespit etmek ve bunu hakemli dergilerde yayınlamaktır. Bu yapılacak olursa, Evrim Ağacı o çalışmaları da memnuniyetle duyuracak ve/veya bu çalışmayı güncelleyecektir.

Makalenin Yazışmadan Sorumlu Yazarı:
Bu İçerik Size Ne Hissettirdi?
  • Umut Verici! 1
  • Muhteşem! 0
  • Tebrikler! 0
  • Bilim Budur! 0
  • Mmm... Çok sapyoseksüel! 0
  • Güldürdü 0
  • İnanılmaz 0
  • Merak Uyandırıcı! 0
  • Üzücü! 0
  • Grrr... *@$# 0
  • İğrenç! 0
  • Korkutucu! 0
Kaynaklar ve İleri Okuma

Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?

Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:

kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/09/2021 02:40:14 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/10561

İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.

Reklamı Kapat
Size Özel
İçerikler
Instagram
Yeme
Molekül
Yüksek
Anksiyete
Çiftleşme
Editör Seçkisi
Ses
Nükleik Asit
Hava
Hafıza
Cinsel Seçilim
Balina
Basınç
Kuş
Covıd-19
Orman
Sars-Cov-2 (Covid19 Koronavirüs Salgını)
Hominid
Mers
İntihar
Abd
Ölümden Sonra Yaşam
Bilim
Bilim Tarihi
Genel Görelilik
Daha Fazla İçerik Göster
Evrim Ağacı'na Destek Ol
Evrim Ağacı'nın %100 okur destekli bir bilim platformu olduğunu biliyor muydunuz? Evrim Ağacı'nın maddi destekçileri arasına katılarak Türkiye'de bilimin yayılmasına güç katmak için hemen buraya tıklayın.
Popüler Yazılar
30 gün
90 gün
1 yıl
EA Akademi
Evrim Ağacı Akademi (ya da kısaca EA Akademi), 2010 yılından beri ürettiğimiz makalelerden oluşan ve kendi kendinizi bilimin çeşitli dallarında eğitebileceğiniz bir çevirim içi eğitim girişimi! Evrim Ağacı Akademi'yi buraya tıklayarak görebilirsiniz. Daha fazla bilgi için buraya tıklayın.
Etkinlik & İlan
Bilim ile ilgili bir etkinlik mi düzenliyorsunuz? Yoksa bilim insanlarını veya bilimseverleri ilgilendiren bir iş, staj, çalıştay, makale çağrısı vb. bir duyurunuz mu var? Etkinlik & İlan Platformumuzda paylaşın, milyonlarca bilimsevere ulaşsın.
Podcast
Evrim Ağacı'nın birçok içeriğinin profesyonel ses sanatçıları tarafından seslendirildiğini biliyor muydunuz? Bunların hepsini Podcast Platformumuzda dinleyebilirsiniz. Ayrıca Spotify, iTunes, Google Podcast ve YouTube bağlantılarını da bir arada bulabilirsiniz.
Yazı Geçmişi
Okuma Geçmişi
Notlarım
İlerleme Durumunu Güncelle
Okudum
Sonra Oku
Not Ekle
Kaldığım Yeri İşaretle
Göz Attım

Evrim Ağacı tarafından otomatik olarak takip edilen işlemleri istediğin zaman durdurabilirsin.
[Site ayalarına git...]

Filtrele
Listele
Bu yazıdaki hareketlerin
Devamını Göster
Filtrele
Listele
Tüm Okuma Geçmişin
Devamını Göster
0/10000

Göster

Şifremi unuttum Üyelik Aktivasyonu

Göster

Şifrenizi mi unuttunuz? Lütfen e-posta adresinizi giriniz. E-posta adresinize şifrenizi sıfırlamak için bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Eğer aktivasyon kodunu almadıysanız lütfen e-posta adresinizi giriniz. Üyeliğinizi aktive etmek için e-posta adresinize bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Close
Geri Bildirim Gönder
Reklamsız Deneyim

Evrim Ağacı'nın çalışmalarına Kreosus, Patreon veya YouTube üzerinden maddi destekte bulunarak hem Türkiye'de bilim anlatıcılığının gelişmesine katkı sağlayabilirsiniz, hem de site ve uygulamamızı reklamsız olarak deneyimleyebilirsiniz. Reklamsız deneyim, Evrim Ağacı'nda çeşitli kısımlarda gösterilen Google reklamlarını ve destek çağrılarını görmediğiniz, daha temiz bir site deneyimi sunmaktadır.

Kreosus

Kreosus'ta her 10₺'lik destek, 1 aylık reklamsız deneyime karşılık geliyor. Bu sayede, tek seferlik destekçilerimiz de, aylık destekçilerimiz de toplam destekleriyle doğru orantılı bir süre boyunca reklamsız deneyim elde edebiliyorlar.

Kreosus destekçilerimizin reklamsız deneyimi, destek olmaya başladıkları anda devreye girmektedir ve ek bir işleme gerek yoktur.

Patreon

Patreon destekçilerimiz, destek miktarından bağımsız olarak, Evrim Ağacı'na destek oldukları süre boyunca reklamsız deneyime erişmeyi sürdürebiliyorlar.

Patreon destekçilerimizin Patreon ile ilişkili e-posta hesapları, Evrim Ağacı'ndaki üyelik e-postaları ile birebir aynı olmalıdır. Patreon destekçilerimizin reklamsız deneyiminin devreye girmesi 24 saat alabilmektedir.

YouTube

YouTube destekçilerimizin hepsi otomatik olarak reklamsız deneyime şimdilik erişemiyorlar ve şu anda, YouTube üzerinden her destek seviyesine reklamsız deneyim ayrıcalığını sunamamaktayız. YouTube Destek Sistemi üzerinde sunulan farklı seviyelerin açıklamalarını okuyarak, hangi ayrıcalıklara erişebileceğinizi öğrenebilirsiniz.

Eğer seçtiğiniz seviye reklamsız deneyim ayrıcalığı sunuyorsa, destek olduktan sonra YouTube tarafından gösterilecek olan bağlantıdaki formu doldurarak reklamsız deneyime erişebilirsiniz. YouTube destekçilerimizin reklamsız deneyiminin devreye girmesi, formu doldurduktan sonra 24-72 saat alabilmektedir.

Diğer Platformlar

Bu 3 platform haricinde destek olan destekçilerimize ne yazık ki reklamsız deneyim ayrıcalığını sunamamaktayız. Destekleriniz sayesinde sistemlerimizi geliştirmeyi sürdürüyoruz ve umuyoruz bu ayrıcalıkları zamanla genişletebileceğiz.

Giriş yapmayı unutmayın!

Reklamsız deneyim için, maddi desteğiniz ile ilişkilendirilmiş olan Evrim Ağacı hesabınıza üye girişi yapmanız gerekmektedir. Giriş yapmadığınız takdirde reklamları görmeye devam edeceksinizdir.

Destek Ol
Sizi Takip Ediyor

Devamını Oku
Evrim Ağacı Uygulamasını
İndir
Chromium Tabanlı Mobil Tarayıcılar (Chrome, Edge, Brave vb.)
İlk birkaç girişinizde zaten tarayıcınız size uygulamamızı indirmeyi önerecek. Önerideki tuşa tıklayarak uygulamamızı kurabilirsiniz. Bu öneriyi, yukarıdaki videoda görebilirsiniz. Eğer bu öneri artık gözükmüyorsa, Ayarlar/Seçenekler (⋮) ikonuna tıklayıp, Uygulamayı Yükle seçeneğini kullanabilirsiniz.
Chromium Tabanlı Masaüstü Tarayıcılar (Chrome, Edge, Brave vb.)
Yeni uygulamamızı kurmak için tarayıcı çubuğundaki kurulum tuşuna tıklayın. "Yükle" (Install) tuşuna basarak kurulumu tamamlayın. Dilerseniz, Evrim Ağacı İleri Web Uygulaması'nı görev çubuğunuza sabitleyin. Uygulama logosuna sağ tıklayıp, "Görev Çubuğuna Sabitle" seçeneğine tıklayabilirsiniz. Eğer bu seçenek gözükmüyorsa, tarayıcının Ayarlar/Seçenekler (⋮) ikonuna tıklayıp, Uygulamayı Yükle seçeneğini kullanabilirsiniz.
Safari Mobil Uygulama
Sırasıyla Paylaş -> Ana Ekrana Ekle -> Ekle tuşlarına basarak yeni mobil uygulamamızı kurabilirsiniz. Bu basamakları görmek için yukarıdaki videoyu izleyebilirsiniz.

Daha fazla bilgi almak için tıklayın