Evrim Ağacı

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Fiziğin, genel anlamda bilimin, cevap bekleyen 3 temel sorun vardır:

1. Maddeyi meydana getiren, bölünemeyen en küçük yapı, yani temel parçacıklar nelerdir?
  2. Temel parçacıkları bir arada tutan, nesneleri meydana getiren kuvvet nedir?
  3. Temel parçacıklara kütle kazandıran, yani maddesel evreni oluşturan fiziksel mekanizma nasıl bir şeydir?

İşte CERN'de, atomaltı parçacıklar, belli enerji seviyelerinde (parçacıkların hızları, bu enerjiyi belirler) çarpıştırılarak, onları bir arada tutan kuvvetin nitelikleri, bu kuvvete sebep olan diğer alt-parçacıklar ve kütlenin kaynağı gibi argümanlar inceleniyor.

Higgs Bozonu, kendisine ait bir alanı olan parçacıktır. Bu alan, diğer parçacıklarla etkileşerek, onlara kütle kazandırır. Son gelişmeler, Standart Model'in öngördüğü Higgs bozonunun kütlesinin bulunması beklenen aralığın, ATLAS deneyine göre 116-130 GeV*, CMS deneyine göre ise 115-127 GeV olması gerektiğini gösteriyor. Son deneylerde, 125 GeV civarında dikkat çeken bir fazlalık tespit edildi. Bu kütle aralıklarında iki deneyde de Higgs bozonu'nun varlığına ilişkin çok önemli ipuçları olsa da henüz bir keşif yapılmış olmuyor.

Bahsi geçen fazlalık, dalgalanmalardan kaynaklanıyor olabilir, ancak daha ilginç bir durum da olabilir. Şu aşamada bir sonuca varamayız. Daha fazla çalışmaya ve veriye ihtiyacımız var. LHC'nin bu seneki müthiş performansı göz önüne alındığında, fazla beklemek zorunda olmadığımızı söyleyebiliriz ve bu bulmacayı 2012'de çözmeyi bekleyebiliriz.

*1 GeV = 1 gigaelektronvolt = 109 eV. (1 eV, kimyada, 1 mol kadar elektronun, 1 voltluk bir potansiyel farkından geçişinde meydana gelen kinetik enerjidir.)

GeV=Kütleyi nasıl GeV gibi bir enerji birimiyle ifade ettik? E=mc2E=mc^2 olarak bildiğimiz kütle-enerji özdeşliğiyle. Parçacıklar için enerji, aynı zamanda kütle de demektir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/09/2020 22:56:01 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/858

“Doğa, nazik veya gaddar değildir. Zulmü sevme ya da sevmeme gibi bir tercihi de yoktur. Bir konu DNA'nın korunumunu ilgilendirmediği sürece doğa tamamen nötrdür.”