Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Evrim (Teorisi) Sadece Bir Teori midir?

Evrim (Teorisi) Sadece Bir Teori midir? Infiniteach
1 dakika
14,230 Okunma Sayısı
Not Ekle

Bu yazı, Evrime Giriş yazı dizisinin 4. yazısıdır. Dizinin ilk yazısına gitmek için buraya, dizideki tüm yazıları görmek için buraya tıklayınız. Yazı dizileri, EA Akademi'nin bir parçasıdır.

Evet. Ve hayır. Nasıl sorduğunuza göre değişir.

Günlük dilde teori, bir “önsezi” veya “tahmin” anlamına gelebilir. Bilim insanları için teori, iyi desteklenmiş bir açıklama anlamına gelir. Bilimsel teoriler ve bilimsel kanunlar sıkça karıştırılır. Teoriler, bir şeyin “neden” ve “nasıl” olduğunu açıklar. Doğadaki olay ve olguların açıklamasıdırlar, kanıtlara dayalıdırlar. Örneğin Atom Teorisi maddenin yapısını açıklar, Evrim Teorisi canlı çeşitliliğini kaynağını açıklar.

Kanunlar ise doğada “ne” olduğunu bildiren cümlelerdir. Bir şeyin neden o şekilde olduğunu açıklayamaz; sadece ne olduğunu söyler. Örneğin, cisimlerin birbirlerine doğru hareket etmeye (birbirlerini çekmeye) meyilli olması bir kanundur, gözlemsel bir gerçektir, bir veridir. Ancak bunun neden bu şekilde olduğunun açıklaması Newton’un Kütleçekim Teorisi, Einstein’ın Görelilik Teorisi, Kuantum Kütleçekim Teorisi gibi teorilerle yapılır.

Bir şeyin teori olması onun zayıf olduğunu değil, tam tersine doğa kanunlarını açıklayan güçlü ve bilimsel verilere dayalı bir açıklamalar bütünü olduğunu gösterir. Canlıların nesiller içerisindeki değişimi bir yasadır, gözlemsel bir gerçektir. Buna, evrim yasası denir. Ancak bunun neden ve nasıl olduğunu açıklayan açıklamalar bütününe Evrim Teorisi adı verilir.

Konu hakkında daha fazla bilgiyi buradan alabilirsiniz.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/01/2021 20:42:16 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5558

Not Ekle

“Gözleriniz yıldızlarda, ayaklarınız ise yerde olsun.”
Theodore Roosevelt