Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Bu yazı, Science Daily isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bu haber 3 ay öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Ağrı, potansiyel olarak zararlı etkenlerin vücudumuzun çeşitli bölgelerini etkilediğinde aktifleşen özel sinir hücreleri aracılığıyla sağlanmaktadır. Bu sinir hücreleri, ağrıyı tespit eden ve beyine gönderen elektriksel impuls (E.N. : İmpuls, uyarma sonucu bir sinir teli boyunca meydana gelen kimyasal ve elektriksel değişikliklerdir) başlatılmasında önemli bir rol oynayan özel bir iyon kanalına sahiptir. Yeni bir araştırmaya göre, bu iyon kanalının Neandertaller varyantını miras alan insanlar daha fazla acı hissetmektedir.

Yüksek kaliteli bazı Neandertal genomlarına sahip araştırmacılar, Neandertaller'in birçoğunda veya hepsinde mevcut olan genetik değişiklikleri tanımlayabiliyor ve günümüz insanlarında ortaya çıkan fizyolojik etkilerin kökenlerini araştırabiliyorlar. Bu tür değişiklikleri taşıyan genlerden birisini inceleyen bilim insanları, özellikle Orta Amerika, Güney Amerika ve Avrupa'dan bazı insanların, ağrı hissini başlatan bir iyon kanalını harekete geçiren bir genin Neandertal bir varyantı miras aldıklarını buldular.

Almanya'daki Neandertal Müzesi'ndeki, Neandertal adam ve kadın modeli.

Araştırmacılar, Birleşik Krallık genelinde yapılan büyük bir nüfus çalışmasından elde edilen verileri kullanarak, bölgedeki insanların iyon kanallarının Neandertal varyantını taşıdığını ve bunun daha fazla acı hissedilmesine sebep olduğunu gördüler. Max Planck Enstitüsü'nde araştırmacı olan ve çalışmanın baş yazarlarından Hugo Zeberg araştırma hakkında şunları söylüyor:

İnsanların ne kadar acı çektiğini belirleyen en büyük faktör yaşlarıdır. İyon kanalının Neandertal varyantını taşımak, sekiz yaş büyük olduğunuzda çekeceğiniz acıya benzer bir acı yaşamanıza sebep olur. İyon kanalının Neandertal varyantı, modern varyanttan üç amino asit fark taşımaktadır. Tek amino asit farkı iyon kanalının işlevini etkilemese de, üç amino asit farkı taşıyan Neandertal varyantı günümüz insanlarında artan ağrı duyarlılığına yol açmaktadır.

Moleküler düzeyde, Neandertal iyon kanalı daha kolay aktive edilir. Bu da onu kalıtım yoluyla alan insanların neden daha düşük bir ağrı eşiğine sahip olduğunu açıklayabilir. Araştırmacılardan Svante Paabo konu hakkında şunları söylüyor:

Neandertaller'in daha fazla ağrı yaşayıp yaşamadıklarını söylemek zor, çünkü ağrı süreci hem omurilik hem de beyinde ayarlanır. Bu çalışma, ağrı dürtülerini başlatma eşiklerinin günümüz insanlarının çoğundan daha düşük olduğunu göstermektedir.

Kaliteli Neandertal genomlarına sahip olan araştırmacılar, Neandertaller'in birçoğunda veya hepsinde mevcut olan genetik değişiklikleri tanımlayabiliyor ve günümüz insanlarında ortaya çıkan fizyolojik etkilerin kökenlerini araştırabiliyorlar.

Araştırmacıların Birleşik Krallık'ta yaptığı çalışmada, insanların ağrı hissini başlatan iyon kanallarının Neandertal varyantını taşıdığını ve bunun daha fazla acı hissedilmesine sebep olduğunu gördüler.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 24/11/2020 10:14:45 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/9094

“Bir miktar konyak ile sarhoş olan bir maymun alkole asla dokunmaz. Bu açıdan, bir insandan daha bilge olduğu söylenebilir.”