Dinozorların Günümüzdeki İzi: Yeşil Heron Kuşu Yavrusu

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Kimi canlının yavru haldeki görünümü, türün atalarıyla ilgili bazı bilgiler verebilir. Bunun gelişimsel ve evrimsel birçok nedeni vardır ve bunları "Heterokroni, Neoteni (Çocuk Görünümlülük) ve Sıçramalı Evrim" başlıklı makalemizde incelemiştik. En tipik örneklerinden biri, insan da dahil olmak üzere birçok maymun türünün yavrularının birbirine daha benzer olması, yetişkin halde ise görünümlerinin daha bariz bir şekilde farklılaşmasıdır. Yakın akrabaların yavrularının yetişkinlere nazaran birbirine daha fazla benzemesi, atasal formlara daha benzer olan görünümlerin yavruluk dönemlerinde daha fazla belirgin olmasıdır.

Evrimsel biyoloji sayesinde öğrendiğimiz en baş döndürücü gerçeklerden birisi, dinozorların halen aramızda yaşadığı gerçeğidir. Evet, T. rex gibi dev dinozorlar halinde değil; ancak onların evrimleşmiş ve oldukça farklılaşmış halleriyle. Kuşlar olarak! Kuşlar, doğrudan dinozorlardan evrimleşerek bugüne kadar hayatta kalmayı başarmış bir hayvan sınıfıdır. Taksonomide çoğu zaman kuşlar, dinozorlar ve dinozorların günümüzde halen yaşayan ikinci (ama kuşlara nazaran daha uzak) temsilcisi timsahgiller, tek bir taksonomik grup altında toplanırlar.

Bu fotoğrafta da bunun hoş örneklerinden birisini görüyoruz. Her kuşta bu kadar bariz olmayabilse de, Yeşil Heron olarak da bilinen Butorides virescens türünün çocuk/yavru bir bireyine ait bu fotoğrafta canlı, dinozorlara oldukça benzer bir şekilde gözükmektedir. Bir kuşta atasal formların genel karakteristik ve fiziksel özelliklerini bu kadar net olarak görmek, dinozorlar kemiklerinden yola çıkarak yapılan bilimsel sanat çalışmalarının (rekonstrüksiyonların) ne kadar isabetli olabileceğini de bizlere göstermektedir.

Bilimin kendi içerisinde tutarlı, kendi kendini düzelten ve geliştiren mekanizması gerçekten de hiç beklenmedik noktalarda, beklenmedik heyecanlar yaratabiliyor. Bir kuşa baktığınızda bir dinozoru görebiliyor olmanız da bunun bir örneği...