Tüm Reklamları Kapat

Dinozorlar İçin Kuyruk, Bir Denge Organından Çok Daha Fazlası Olabilir!

Dinozorlar İçin Kuyruk, Bir Denge Organından Çok Daha Fazlası Olabilir! Prehistoric Kingdom
3 dakika
2,450
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 2 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Tüm Reklamları Kapat

Dinozorların yürüme gibi davranışsal hareketleri, kendilerini canlı olarak gözlemleyemediğimiz için, her zaman birtakım sırlar barındırmıştır. Çoğu zaman araştırmacılar, fosillerin sanal birer kopyasını simülatörlere aktararak dinozorların denge ve duruşlarını hesaplamaya çalışırlar. Ancak yürümeleri üzerine olan çalışmalar genelde bacak ve ayak izlerine odaklıydı. Harvard Üniversitesi'nden Peter Bishop liderliğinde yapılan yeni çalışmada yürüme dinamiklerine kuyruğun etkisinin ne düzeyde olduğunu anlamak için önemli adımlar atılmış gibi gözüküyor.

Fosilleşmiş Kemiklerden, Bilgisayar Simülasyonuna!

Yapılan bu araştırma, küçük kollu ve iki ayak üzerinde yürüyen dinozorları konu ediniyordu. Önce fosilleri dijital ortama aktararak işe başladılar. Kuyruğun, kafanın dengeye getirdiği yükü dengelemeye yaradığını zaten biliniyordu, ancak araştırmacılar daha dinamik bir işleve sahip olabileceği düşüncesi üzerinde duruyordu. Bu amaçla çalışmak için Coelophysis bauri türüne ait fosilleri kullandılar.

Tüm Reklamları Kapat

Görünüşe göre kuyruk, sadece denge işiyle ilgili değildi; tıpkı insanların kollarını sallaması gibi, yürümeyi ve koşmayı daha efektif hale getiriyordu. Kuyruğun işlevi aslında size basit bir konu olarak gelebilir, filmler gibi medya ortamlarında sallanan kuyruklar görmüşsünüzdür; ancak ilk defa kesin bulgulara erişebiliyoruz ve bu, çok önemli. Bishop bu konuda şöyle diyor:

İnsanlar daha önce dinozor kuyruklarının ne için kullanıldığı konusunda çeşitli fikirler beyan etmişti, ancak ilk kez sadece spekülasyonun ötesine geçtik ve kuyruğun nasıl çalıştığını ve dinozora ne gibi faydalar sağladığını titizlikle gösterdik.

Araştırmacılar direkt olarak dijital ortamda çalışmaya başlamadan önce modellerinin doğruluğundan emin olmak istediler. Bunun için iki ayak üzerinde yürüyen dinozorlara benzer özellikler gösteren ve zeminde yaşayan kuşlar olan Tinamular ile çalıştılar.

Şili tinamusu / Nothoprocta perdicaria
eBird

Kuyruğu Çıkarılan Dinozorların Yürüyüşleri Bozuldu!

Tinamu kuşları üzerinde yaptıkları çalışmalarla simülasyonlarının örtüştüğünden emin oldular ve daha sonra çalışmaya Coelophysis bauri ile devam ettiler. Fosilin kemikleri tek tek tarandı ve dijital ortama aktarıldı. Böylece bilgisayar simülasyonlarında modelin üzerinden istedikleri kemik parçalarını ekleyip çıkararak yürüme ve koşmanın üzerindeki etkilerini gözlemleyebildiler. Kuyruk üzerinde oynamalar yapmaya başlayınca işler ilginçleşiyordu. Görünüşe göre kuyruğu vücuttan çıkarmak veya sallanmasını durdurmak yürümeyi bozuyordu.

Kuyruk, yürürken açısal momentumun sağlanmasında önemliydi. Koşu sırasında vücut ağırlığı sağa-sola yalpaladıkça kuyruk da tersi yönde sallanarak açısal momentun korunmasını sağlıyordu. Ayrıca kuyruğu bacaklarla aynı yönde sallayınca (yani sağ ayak adım attığında kuyruk da sağa sallanınca) dinozor devasa miktarda daha fazla enerji harcıyordu. Bu da kuyruğun enerji yönetiminde bir rolü olabileceğinin bir göstergesiydi.

Ancak araştırmacılar bile kuyruğun bu kadar önemli bir işlevleri olacağını beklemiyorlardı. Bishop bu durumu şöyle açıklıyor:

Buna çıkan beklentilerimiz veya hipotezlerimiz yoktu. Kuyruğun sadece orada asılı kalacağını varsaydık.

Yapılan bu tür araştırmalar sadece geçmişi aydınlatmakla kalmıyor aynı zamanda günümüzdeki teknolojilere de yardımcı olmaya devam ediyor. Örneğin bu çalışma günümüzde yapılan robotların denge sorunlarının çözülmesine yardımcı olabilir. Bishop bu konuda dinozorların yardımcı olabileceği görüşünde:

Örneğin, mühendisler şimdi robotlarına kuyruk eklemenin manevra kabiliyetini veya stabilitesini nasıl iyileştirebileceğine dair ilhamı modern çitaların sallanan kuyruklarına bakarak arıyorlar. C. bauri ve diğer iki ayaklı dinozorlar, işleri daha da geliştirmek için yeni ipuçları sunabilir.

• Y. Saplakoglu. Some Dinosaurs May Have Wagged Their Tails To Help Them Run. (22 Eylül 2021). Alındığı Tarih: 1 Ekim 2021. Alındığı Yer: Livescience | Arşiv Bağlantısı
  • S. Kelleher. Some Bipedal Dinosaurs May Have “Wagged” Their Tails. (24 Eylül 2021). Alındığı Tarih: 1 Ekim 2021. Alındığı Yer: Science | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/02/2024 10:58:29 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/11045

Aşırı
Araba Camındaki Siyah Noktalar Ne İşe Yarıyor?
Stres Yayı Yerçekimine Nasıl Karşı Koyuyor?
"İkinci Beyin": Vücudunuzdaki Yabancı Organizmalar, Beyninizi Nasıl Yönetiyor?
Arılar da İnsanlar Gibi
Arılar da İnsanlar Gibi "Jetlag" Hisseder mi?

G. Kaçıra, et al. Dinozorlar İçin Kuyruk, Bir Denge Organından Çok Daha Fazlası Olabilir!. (1 Ekim 2021). Alındığı Tarih: 27 Şubat 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/11045
Kaçıra, G., Ağacı, E. (2021, October 01). Dinozorlar İçin Kuyruk, Bir Denge Organından Çok Daha Fazlası Olabilir!. Evrim Ağacı. Retrieved February 27, 2024. from https://evrimagaci.org/s/11045
G. Kaçıra, et al. “Dinozorlar İçin Kuyruk, Bir Denge Organından Çok Daha Fazlası Olabilir!.” Edited by Evrim Ağacı. Evrim Ağacı, 01 Oct. 2021, https://evrimagaci.org/s/11045.
Kaçıra, Göktuğ. Ağacı, Evrim. “Dinozorlar İçin Kuyruk, Bir Denge Organından Çok Daha Fazlası Olabilir!.” Edited by Evrim Ağacı. Evrim Ağacı, October 01, 2021. https://evrimagaci.org/s/11045.