Dev Köpekbalığı Megalodon ve Dişlerinin Evrimi

Otodus obliquus’tan Carcharocles megalodon’a Ulaşan Evrim Süreci...

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Megalodon’un ne kadar güçlü bir köpekbalığı türü olduğu dünyaca bilinen bir gerçek. Evrimsel sürecin yarattığı bu devasa ölüm makinesi bir zamanlar okyanuslardaki besin zincirinin en tepe noktasında yer almaktaydı. Her ne kadar neslinin tükenmediğine dair belgeseller ve aksiyonu bol Hollywood filmleri çekilse de, bilimsel araştırmalar türün neslinin tükendiğini göstermektedir. Megalodon hakkında daha detaylı bir yazımızı buradan okuyabilirsiniz.

Peki, bu destansı canavarın dişleri nasıl evrimleşti? Hangi süreçler onu nasıl ölüm makinesine dönüştürdü? Ve belki de en önemlisi: Dişlerinin evrimleşmesinin nedeni neydi?

Megalodon Evrimi

Yapılan çalışmalar, Megalodon’un dişlerinin evriminin yaklaşık olarak 12 milyon yıllık bir süreye, türün genel evriminin ise yaklaşık 49 milyon yıla yayıldığını göstermektedir. Türün tek bir dişinin boyutu yaklaşık 18 santimetre civarındadır ve adeta bir bıçak şeklindedir.

Megalodon Dişlerinin Muz ile Kıyası
Fossil Era

Ne var ki, Florida Museum of Natural History’den Victor Perez ve ekibinin yaptığı bir araştırmaya göre Megalodon’un dişi her zaman düz ve bıçak şeklinde değildi. Perez ve ekibi Otodus obliquus’tan başlayarak Megalodon’un diş evrimi sürecini detaylı şekilde analiz etti. Bu kademeli ve uzun çalışma için yaklaşık 359 adet fosil diş kullanıldı ve Megalodon’un atası olan Otodus obliquus bu devasa canavarın dişlerinin evrim sürecini aydınlattı.

Otodus obliquus

Çalışmanın gösterdiğine göre Otodus obliquus'un dişleri bıçak şeklinde tek parça değil, üç çatallıydı. Bu dişler, Otodus'un hızlı hareket eden, ufak boyutlu balıkları yakalamasına olanak sağlıyordu; ancak yunus ve balina gibi devasa memelileri yakalayıp parçalaması için uygun değildi. Yani Megalodon'un aksine, atalarının hedefinde dev avlar yoktu; daha ufak ve hızlı balıkların peşindeydi.

Megalodon Dişlerinin Evrimi
Fossil Guy
Gerçek Fosillerle Megalodon Dişlerinin Evrimi
The Fossil Forum

Bunun yarattığı seçilim baskısı sonucunda dişleri, giderek sivrileşecek ve düzleşecek biçimde evrimleşti. Nihayetinde, bu özelliğin abartılması sonucunda adeta bir bıçak şeklini aldı. Böylece Megalodon, balina ve yunus gibi okyanustaki büyük balık türlerini yakalayabilir hale geldi.

• Victor J. Perez, et al. (2019). The Transition Between Carcharocles Chubutensis And Carcharocles Megalodon (Otodontidae, Chondrichthyes): Lateral Cusplet Loss Through Time. Journal of Vertebrate Paleontology, sf:e1546732.
  • A. Micu. Megalodon’s Teeth Evolved Over 12 Millions Years, Researchers Find. (2019, Mart 05). Alındığı Tarih: 18 Mart 2019. Alındığı Yer: ZME Science