Darwin’in İnsan Duygularını Fotoğraflaması Görsel Kültürü Nasıl Dönüştürdü?

Darwin’in İnsan Duygularını Fotoğraflaması Görsel Kültürü Nasıl Dönüştürdü?

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

1872’de, Türlerin Kökeni’nden 13 yıl kadar sonra, Charles Darwin, fotografik gösterimlerin kullanıldığı ilk bilimsel yazınlardan birisini, İnsan ve Hayvanlarda Duyguların İfadeleri eserini yayınladı. Çalışmanın kendisi temelleri sarsan bir etki uyandırmakta zorlansa da  —kitap kendisinden 10 yıl önce Fransız bir sinir bilimci olan Guillaume-Benjamin Duchenne’in Mécanisme de la Physionomie Humaine (İnsan Fizyonomisinin Mekanizması) adlı eserinde elektrodlar kullanıp insanın yüz şeklinden iç dünyasını keşfetmek için yaptığı araştırmasına dayanmaktaydı— Darwin’in kitabı, psikolojiye dair önemli katkılardan biri olarak kabul edilmesinin yanı sıra, kitap görsellerinin tarihi bakımından da bir öncüsü, bir dönüm noktasıdır; örneğin sağ yukardaki kitap kapağındaki resim Alis Harikalar Diyarında kitabındandır.

(Bir yüzyıldan fazla bir süre sonra psikolog Paul Ekman, Darwin’in ve Duchenne’in araştırmalarını temel aldığı, kendisinin Yüz Hareketlerini Kodlama Sistemi, veya FACS adını verdiği çalışmasının —yüzdeki mikro ifadelere dayanarak insan duygularını okumaya yönelik kodlu yaklaşım— üzerinde üniversite lisans çalışmamın önemli bir kısmını gerçekleştirdim ve CIA’den animatörlere kadar herkese yardımcı oldu bu çalışma.)

Darwin’in bilimin birçok alanına, evrimden jeolojiye ve botaniğe kadar, sunduğu katkılar gayet iyi bilinir; fakat görünen o ki kendisi aynı zamanda görsel kültürün tarihi içerisinde de ufuk açıcı bir isim olmuştur. Darwin’in Kamerası: Evrim Teorisinde Sanat ve Fotografi kitabında fotografi küratörü Philip Prodger, Darwin’in sadece bilimin gidişatını değil ayrıca görüntülerin nasıl görüldüğü ve oluştuğuna dair kanıyı da sonsuza dek değiştirişinin ve şekillendirişinin muhteşem tarihini anlatıyor.

Prodger, Darwin’in, fotograf çalışmalarının olağanüstü derecede zor yapılabildiği ve yavaş olduğu bir çağda, hiç de kolay olmayan bir çalışmayla insan duygularını görsel anlamda en etkileyici biçimde yakalayabilmek için sürdürdüğü yorulmaz arayışının izlerini sürüyor. Sayısız galeriyi, kitapçıyı ve fotoğraf stüdyolarını taradıktan sonra Darwin sonunda eksantrik fotoğrafçı ve yaratıcılık tarihinde de başlı başına bir dev olan Oscar Rejlander’i bulmuş ve onu çalışmayı planladığı duygusal ifadeleri yakalaması için işe almıştır.

Darwin Arşivi’nden Oscar Rejlander’in çektiği fotoğraflardan bir sayfa, 1871-1872

 

Çocuklar: Acı çekerken ve ağlarken.

 

"İlk başlarda fotoğraflara, baskılara ve çizimlere verilen değerin tamamen aynısı verilirdi. Aynı standartlar — akla yatkınlık, hakimiyet, beceri ve ikna edicilik—  fotoğraflara da eşit olarak uygulanırdı. Ancak fotografik teknoloji hızla gelişti… Bu yaklaşık elli yıl aldı ama 1800’lerin ikinci yarısı boyunca fotoğrafçılık geleneksel el çizimlerinin ve baskı yapımcılığının varamadığı bir alana taşındı. Bir kere, çıplak gözün görebildiğinden daha ötesini fotoğraflama hızına varılınca, bu durum bilimsel sağlamlığın ölçütlerini etkilemeye başladı.” ~ Philip Prodger.

Neşe, yüksek ruh halleri, aşk, nazik hisler ve duygusal bağlılık.

 

Düşük ruh halleri, endişe, keder, moral bozukluğu ve umutsuzluk.

 

Öfke ve acizlik.

 

Fakat en ilginç olanı belki de Darwin’in bu bütünleşik yaratıcılığın anahtarı olduğuna inandığım bir özelliği, disiplinler-arasındaki müthiş merakıdır. Hiçbir zaman resmî olarak sanat çalışmamış olmasına rağmen, sanata dair canlı bir ilgisi vardı, sanat tarihi kitapları okurdu, sanat müzelerini ziyaret ederdi ve HMS Beagle seyahatinde bile sanatçıların arasına karışmıştı. Sonuç olarak, sanatın duyarlılığı onun çalışmalarına sızmıştı. Prodger Darwin’in oluşturduğu arkadaşlıklara da özellikle yakından bir bakış atıyor — Lewis Carroll, simgesel fotoğrafçı Julia Margaret Cameron, ünlü hayvan ressamları Joseph Wolf ve Briton Riviere, heykeltıraş Thomas Woolner ve daha birçokları gibi.

Hor görme, kibir ve iğrenme. 

 

Nefret ve sinirlilik.

 

Şaşırma ve hayret, korku ve dehşet.

 

Fotografik görselleme tamamlanmayan bir süreçti. Çünkü kitaplarda fotoğraf kullanımına dair hiç geçerli kural bulunmamaktaydı, Darwin bunları oluşturmaya çalıştı. Baskı resimciliğin bilimsel görsellerde halen üstün olduğu bir dönemde çalışarak Darwin, fotoğraf oluşturmada otorite ve orijinallik hakkında geçerli kavramları benimsedi. Bu bağlamda o bir geçiş figürüydü, bir ayağı kararlı bir biçimde geçmişte —bildiği ve bağlı olduğu kitaplardan öğrendikleri— ve fotoğrafçılıkta fark ettiği muhteşem potansiyelle birlikte bir ayağı gelecekteydi.” ~ Philip Prodger.

7 önemli dijital insaniyet projesine güzel bir ekleme olan ve Darwin’in mirasını dijitalize etmeye yönelik göz alıcı bir başlangıç olan Darwin Projesi’ndeki araştırmacılar şu sıralarda sizlere Darwin’in görsellerinde hangi ana duygunun iletilmeye çalışıldığını belirtmenizi isteyerek, Darwin’in duygular üzerindeki deneyini gönüllülerin katkıda bulunacağı bir çalışmaya çeviriyorlar. Deney 11 görsel içeriyor.

Ciddi bir şekilde araştırılmış ve özenli bir dille anlatılmış olan Darwin’in Kamerası adlı kitap, tarihin, psikolojinin ve sanatın kesişme noktasındaki görsel kültürün evriminde temel bir kayıp halkadır.


Kaynak: Bu yazı BrainPickings adresinden çevrilmiştir.

Bu İçerik Size Ne Hissettirdi?
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?

Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:

kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 21/07/2019 12:50:33 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2045

İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.

Soru Sorun!
Öğrenmeye Devam Edin!
Evrim Ağacı %100 okur destekli bir bilim platformudur. Maddi destekte bulunarak Türkiye'de modern bilimin gelişmesine güç katmak ister misiniz?
Destek Ol
Gizle

Göster

Şifremi unuttum Üyelik Aktivasyonu

Göster

Şifrenizi mi unuttunuz? Lütfen e-posta adresinizi giriniz. E-posta adresinize şifrenizi sıfırlamak için bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Eğer aktivasyon kodunu almadıysanız lütfen e-posta adresinizi giriniz. Üyeliğinizi aktive etmek için e-posta adresinize bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Close
Geri Bildirim Gönder