Cassowary: Dünya'nın En Tehlikeli Kuşu!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Casuarius cinsine ait olan bu canlılar Avusturalya ve Yeni Gine ormanlarında görülür, oldukça iridir, uçamaz ancak çok tehlikelidir. Görünüşünden deve kuşu cinsinden olduğunu rahatlıkla anlayabiliriz. Devekuşlarının boyu daha uzun olsa da cassowary Avusturalya’nın en ağır kuşu, dünyada da ikinci sıradaki en ağır kuştur. Uzaktan bakıldıklarında saça benzeyen tüylere sahiptirler ancak bu tüyler onlara uçmak için değil, yaşadığı yağmur ormanlarında kuru kalmalarına yardımcı olmak içindir. Genellikle siyahtırlar ancak yaşadığı bölgelere göre farklılık gösteren göz alıcı renklerde yüzleri ve boyunları vardır. Ömürleri ortalama 50 yıldır ve en uzun yaşayan üçüncü kuş türüdür.

Ağırlıklarına rağmen oldukça hızlı koşarlar ve ayaklarındaki 10 santimetre uzunluğundaki pençeler çok tehlikelidir. Dünyadaki en tehlikeli kuş türü olarak düşünülür. Kendisine zarar vermeye çalışan insanları bu pençelerle öldürdüğü bilinmektedir. Üstelik 2. Dünya Savaşı’nda Yeni Gine ormanlarında savaşan Amerikan askerlerini öldürdüklerine dair söylentiler vardır.

Genellikle yalnız yaşayıp çiftleşme ve yumurtlama dönemlerinde diğer cassowarylerle buluşurlar. Çiftleşme dönemleri haziran ile eylül arasıdır ve bu dönemde bir dişi birden fazla erkekle çiftleşebilir. Dişiler 3-5 zeytin yeşili yumurta bırakırlar ve erkekler bu yumurtalar üzerinde 50 gün kuluçkaya yatar. Erkek cassowaryler yavruları yalnız büyütür ve 9-18 ay sonra yavrular babasını bırakıp kendi başlarına yaşamaya başlarlar.

Bu canlının ortalama boyu 1.5- 1.7 metre arasındadır. Dişileri daha uzun ve gösterişlidir. Genellikle meyve ile beslenirler ve yağmur ormanlarında yaşarlar. Yağmur ormanlarının ekolojisi için çok önemlidirler. Tohumların uzun mesafeler arasında yayılmasında önemli rol oynarlar.

Güneyli (Casuarius casuarius), kuzeyli (Casuarius unappendiculatus) ve cüce (Casuarius bennetti) olarak 3 türü vardır.Boyları 1 metre civarında olan Cüce Cassowary’lerin sarkık gerdan yerine mor benekleri, yanaklarında da pembe benekleri vardır. Yeni Gine ormanlarının yüksek yerlerinde yaygın olarak görülürler.

Cassowarylerin bütün türleri kafalarında bir başlığa sahiptir ve bu başlığın sebebi evrimsel olarak bilinememektedir. Ancak bilim insanlarının bu başlığın cinsel seçilimle ilgili olabileceği, ağaçların arasında koşarken yaşayacağı bir çarpmadan kendisini koruyabileceği ya da saldırı amacıyla kullanabilecekleri konusunda görüşleri vardır. Tüm bu görüşlere karşı olan biyolog Andrew Mack ise en kısık kuş sesine sahip olduklarını keşfettiği için bu başlığın onların birbiriyle iletişim kurmasına yardımcı olduğunu düşünmektedir. Ayrıca bilim insanları bu iletişim yönteminin dinozorlarla aynı olabileceğini söylemektedirler.

Cassowarylerin evrimi hakkında henüz yeterli bulguya rastlanamamıştır ancak 50 milyon yıl önce, aynı takımda bulunduğu diğer uçamayan kuşlar gibi, Gondwana’da ortaya çıktığı düşünülmektedir. Bu takımda bulunan emular, realar, devekuşları ve kiviler de uçma yeteneğinden yoksundur. Mitokondriyal DNA araştırmaları bu Ratite takımının evriminde cassowarylerin en son türleşen cins olduğunu göstermektedir. Ratite takımının soyu tükenmiş iki türü düşünüldüğünde(3,5 metrelik moalar ve 3 metrelik fil kuşu), cassowarylerin aslında o kadar tehdit edici görünmediği düşünülebilir.

Ne kadar güçlü büyük ve tehlikeli olsalar da nesilleri tükenme altında olan bu kuşlar yaşadıkları yağmur ormanlarında yol yapılmasından, avcılardan, hastalıklardan ve açlıktan sıkıntılar yaşamaktadırlar. Türleri tehlike altında olan bu kuşları kurtarmak için Daintree ve Mission Sahili’nde kurulan ‘Cassowary’i Kurtar’ adlı kampanya onların habitatlarını korumak için çalışmalar yapmaktadır.

1. io9
  2. MNN

Beyin, Bilinç ve Bilinçsizlik Arasında Nasıl Geçiş Yapar?

İnsan Parazitinde, Konağın Dokularını Yenilemeye Yarayan Kök Hücreler Ortaya Çıktı!

Hande Çetin